Aviseringar
Rensa alla

Revolutionen i Libyen


Ämnesstartare

Marmoth:

Om en stor protest mot något västerländskt land skulle ske så är det troligtvis i USA det händer, alternativt i Frankrike. Och då kan vi nog dessvärre se en favorit i repris från 2007-2008 med ökad arbetslöshet upp till 20-25% av befolkningen. Katastrof!

Jag tror mer på att Italien med tanke på Berlusconi.


   
SvaraCitera

Jag vet inte om jag tror att Khadaffi ryker den närmsta tiden då han dels verkar ha sina väpnade trupper under betydligt hårdare kontroll och då hans förhållande till västvärlden ser ut på ett sätt som garanterar att västvärldens förhandlingsutrymme är väldigt litet då hans makt snarare ligger i Libyens stora oljereserver än i att han fungerar som västvärldens nickedocka (även om den rollen för den delens skull har förstärkts kraftigt iom den roll han t.ex. har för att förhindra afrikanska flyktingar att komma in i EU).

Det som inte bör glömmas i ett sånt här fall är att den våldsamma repression som ordningsmakten satt in de senaste dagarna lika gärna kan funka på det sätt som Khadaffi vill då det faktiskt går att skrämma ett folk till tystnad (ex. Himmelska fridens torg, diverse sovjetiska intåg i Östeuropa osv).


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Lagom med förtryck är bäst!

så länge det är "jämna plågor" så kommer det inte hända någonting här, det måste hända en negativ drastisk förändring först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polis-skot-skarpt-mot-demonstranter--minst-en-d...

2 Piloter inom det Libyska Flygvapnet har deserterat till Malta tillsammans med sina två Mirage plan efter att ha blivit beordrade att anfalla demonstranterna.

Redigerat på begäran. /time


   
SvaraCitera

Jucka:

2 Piloter inom det Libanesiska Flygvapnet har deserterat till Malta tillsammans med sina två Mirage plan efter att ha blivit beordrade att anfalla demonstranterna.

du gjorde mig jätteorolig där.


   
SvaraCitera

Revolutionen är här? [love]


   
SvaraCitera

Ändrar nog mitt tidigare ställningstagande då Khadaffi verkar ha trippat sönder totalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

du gjorde mig jätteorolig där.

hahahah 😛 jag som är trött o klantig, ber om ursäkt! [blush]
Ska givetvis vara libyska flygvapnet! [zzz] Om en moderator kan ändra detta så vore det trevligt [blush]


   
SvaraCitera

Jucka:

2 Piloter inom det Libyska Flygvapnet har deserterat till Malta tillsammans med sina två Mirage plan efter att ha blivit beordrade att anfalla demonstranterna.

[y] Riktigt ballt. Sånt som bara händer i film, typ.

Jucka:

Jag tror mer på att Italien med tanke på Berlusconi.

Jag har en italienare på korridoren som säger att det inte finns något vettigt alternativ. "vänstern" styrde ju 4 år och då var det tydligen ännu sämre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Jag har en italienare på korridoren som säger att det inte finns något vettigt alternativ. "vänstern" styrde ju 4 år och då var det tydligen ännu sämre.

Då tycker jag synd om Italienarna [smile]

Khaddafi har nu låtit visa sig i TV där han höll ett 22 sekunder "långt" tal.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/libyenkrisen-i-sakerhetsradet_5958975.svd


   
SvaraCitera

Verkar vara det senaste i arabvärlden. Det var ju inne här också, på typ 1700-talet?[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Khaddafi håller tal live i TV just nu.
han har sagt att han inte kommer att avgå och att han kommer att kämpa till sista andetag.

"- Jag är en krigare, en krigare från landet som slåss i städerna, sade Gaddafi.

- Libyen kommer att leda hela världen, Nordafrika. . . inget kan stoppa den här historiska marschen.

Gaddafi sade också att han inte kan "lämna vårt lands hedervärda jord" samt att han är en "beduinkrigare" som förde ära till Libyens folk."

(här kan du se talet live)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8607993.ab

(här kan du läsa om det han sagt)
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/gaddafi-i-tv-tal-jag-avgar-inte_5958975.svd

Värt att notera enligt mig, är att han håller tal framför en byggnad som ser väldigt nedgången ut och inte framför något palats etc. dessutom ger han sken av extrema humörsväningar genom talet.


   
SvaraCitera

Marmoth:

Våra problem i Sverige är jäkligt marginella jämfört med arabvärldens.

Om man jämför ja. Sen är det inte en självklarhet att ens det vi har nu kommer att hålla, när man läste FN:s prognos på Sverige som hamnade strax EFTER Libyen som ett U-land!


   
SvaraCitera

Thomas_mannen:

Om man jämför ja. Sen är det inte en självklarhet att ens det vi har nu kommer att hålla, när man läste FN:s prognos på Sverige som hamnade strax EFTER Libyen som ett U-land!

Dom tyckte väl iofs också Irland var ett stabilt land för framtiden [crazy]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

låg i typ topp 3


   
SvaraCitera

Det absurda är att aftonblaskan drar en paralell om att Sverige hade sin befrielse med 68-vänsterns revolution, nu har Egypten sin etc. Befrielse från vadå?? Ett etniskt homogent samhälle med få brott, bra sammanhållning och sund folkanda??

Hur kan man jämföra Sverige innan mångkulturen med Egypten??

Svenskarna kanske hade det för bra och behövde mer "spänning" med "kulturberikningen" som vi ser idag. Ja vi kan räkna med att fler och fler svenskar kommer vilja fly Sverige nu när otryggheten breder ut sig.


   
SvaraCitera