Aviseringar
Rensa alla

RFSUs kampanj: Har du haft sex utan samtycke?


Ämnesstartare

I samband med RFSU:s kampanj Vill du? har ämnet samtycke hamnat på tapeten här i forumet. Det är ju någonting så självklart egentligen; att båda tydligt ska vara med på sexet, men ändå verkar det vara ganska vanligt att sex sker utan tydligt samtycke.

Har du haft sex utan samtycke? Antingen att du själv ej samtyckt eller att du inte känt av att den andre gjort det. Under vilka omständigheter, i så fall? Har det varit för att du inte vill göra den andre besviken, för att du redan satt igång och inte vågar avbryta mitt i eller för att du känt dig hotad till exempel? Känner du någon som haft sex utan samtycke? 


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering


   
Citera
Ämnesstartare

Zymba: Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft sex utan att säga ja, fan en av de bästa upplevelser jag haft!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så nu ska vissa skämmas för att de är människor eller vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

extra mile high club:
så nu ska vissa skämmas för att de är människor eller vadå?

Nä, tanken är ganska straight forward - att vi ska dela med oss av våra erfarenheter av detta och fundera kring samtycke. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hela denna kampanj kommer få ungdomar att bli om möjligt ännu mer självförverkligande och egotrippade. Tanken på att ställa upp för andra verkar inte existera hos vissa - allt handlar om MIG och JAG.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men förihelvete, det är ingen som kräver ett explicit verbalt "ja" varje gång ni har sex, ni ska bara vara säkra på att det är ömsesidigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Nä, tanken är ganska straight forward - att vi ska dela med oss av våra erfarenheter av detta och fundera kring samtycke. 

jo iofs, beror på hur man betonar det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såvida tjejen inte gör motstånd tar jag det som ett ja. Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb: Såvida tjejen inte gör motstånd tar jag det som ett ja.

Detta gör dig dock allra minst till en potentiell våldtäktsman, men det är ju ingen överraskning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, jag har haft sex utan samtycke flera gånger. Det har varit under olika omständigheter, vilka jag egentligen helst inte berättar om, men den ena personen som utsatte mig för det var min dåvarande pojkvän. Det handlade för det mesta om utpressning, tjat och indirekta hot som antydde att han skulle göra slut om jag inte gick med på vissa saker. Det var bland annat så jag förlorade oskulden. "Ingen kille vill vara med en tjej som inte släpper till lite", sa han.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb: Såvida tjejen inte gör motstånd tar jag det som ett ja. Hjärta

Nachac: Detta gör dig dock allra minst till en potentiell våldtäktsman, men det är ju ingen överraskning.

Menar du Nachac att vi alla ska behöva vara superempatiska för att märka av alla mikroskopiska tendenser till ovilja? Är det inte upp till varje individ att faktiskt visa vad man vill eller inte vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Ja, jag har haft sex utan samtycke flera gånger. Det har varit under olika omständigheter, vilka jag egentligen helst inte berättar om, men den ena personen som utsatte mig för det var min dåvarande pojkvän. Det handlade för det mesta om utpressning, tjat och indirekta hot som antydde att han skulle göra slut om jag inte gick med på vissa saker. Det var bland annat så jag förlorade oskulden. "Ingen kille vill vara med en tjej som inte släpper till lite", sa han.

Men det stämmer ju. Vem fan vill vara ihop med en trångfitta som aldrig öppnar sig annat än på 100 % sina egna villkor och bara då det passar henne själv.

Sådana egotrippade brudar ratas förr eller senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Menar du Nachac att vi alla ska behöva vara superempatiska

Om anser att man behöver vara superempatisk för att veta om den andre personen vill ha sex med en eller inte bör man definitivt inte göra det utan ett verbalt godkännande.


   
SvaraCitera