Aviseringar
Rensa alla

Rickard Ekman gästar Aschberg


Åh herregud vad kul. [love]


   
SvaraCitera

qazedctgb:

sa inte du nyss i en annan tråd att du var mogen?

Han citerade ju bara Mona Sahlin.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Är förvånad över hur lite respons tråden fick,

Känner mig inte överdrivet pepp på att lyssna på ett helt radprogram med en stolle. Gick bärsärkagång när jag såg på senaste Betnér direkt.


   
SvaraCitera

Nachac:

Känner mig inte överdrivet pepp på att lyssna på ett helt radprogram med en stolle. Gick bärsärkagång när jag såg på senaste Betnér direkt.

Nu har jag emellertid lyssnat och det var ju underhållande. Det är synd att de som ringer in generellt inte verkar vara så skärpta.

Annars funderar jag på om han själv förstår vad han förespråkar, vad det leder till och vad det i praktiken innebär, eller om han bara vill "städa upp" och tänker att ordning aldrig kan bli dåligt.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Nachac:

Annars funderar jag på om han själv förstår vad han förespråkar, vad det leder till och vad det i praktiken innebär

Det funderade jag också på. Det är... liksom. Jag vet inte. Han talar om etnicitet och att invandrare är överrepresenterade när det kommer till brottsstatistik, men han ignorerar dels det faktum att sådana procent ska tas med en nypa salt, dels att OM invandrare vore överrepresenterade så kan det vara för att det alltid, alltid, alltid är mycket lättare att peka finger åt en främling, att lägga skulden på någon man inte har någon slags samhörighet med.

Det är som att han totalt ignorerar att det begås vidriga brott varje dag i pursvenska hem. Skicka inte ut en enda invandrare innan alla svenska män slutat misshandla sina fruar och våldta dem bakom hemmets stängda dörrar, eller något...

En annan sak jag fann mycket roande var när Aschberg frågade honom vad för slags titel Ekman skulle kunna tänka sig att ha om han ledde Sverige.
"Führer?"
"Nej, för... nej führer är ju ett tyskt ord. Vi pratar svenska i Sverige."


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

dels att OM invandrare vore överrepresenterade så kan det vara för att det alltid, alltid, alltid är mycket lättare att peka finger åt en främling, att lägga skulden på någon man inte har någon slags samhörighet med.

Tror brottsstatistiken handlar om klass snarare än xenofobi iofs.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Tror brottsstatistiken handlar om klass snarare än xenofobi iofs.

Ja alltså, det jag menade var att... eller hur menade jag nu. Jag menade alltså inte att det är lättare att skylla ifrån sig på en invandrare eller att man väljer att anmäla för att det är en invandrare. Jag menade att jag tror att det är mycket lättare...

Nej herregud, jag har tappat bort min röda tråd helt och hållet. Jag måste sova mera än vad jag redan gör. Jag återkommer när jag kommit fram till vad jag egentligen skulle säga.

Dold text: Förresten, skulle du orka pma ditt telefonnummer till mig så jag kan ringa dig på lördag för vägbeskrivningen? [blush]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Jag återkommer när jag kommit fram till vad jag egentligen skulle säga.

Hehe.

timeisrunningout:

Dold text:

Kanske jag orkar.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

OM invandrare vore överrepresenterade så kan det vara för att det alltid, alltid, alltid är mycket lättare att peka finger åt en främling, att lägga skulden på någon man inte har någon slags samhörighet med.

För det första är den statistiska uppgiften värdelös. "Invandrare" är ingen homogen grupp och består väl av, för att undvika att överdriva, hundratals olika folkslag.

"Invandrare" är också ett meningslöst begrepp som dryper av värderingar, för tillsammans med aspekten ovan handlar det också om varifrån man kommer. En tysk är inte en invandrare, en tysk är en tysk. En amerikan är inte en invandrare, en amerikan är en amerikan. En spanjor är väl på gränsen, men fortfarande mer en spanjor. Invandrare är man, oavsett led, när man har brun till svart hudfärg och heter något annorlunda. Då kan man bakas in i den oformliga massan "invandrare", vilka är ansvariga för majoriteten av all brottslighet, vilka stjäl jobben och lever på socialbidrag (samtidigt), samt sitter på alla stulna cyklar.

"Invandrare" är ingen reell folkgrupp, det är en fiktiv dylik och antitesen mot en "etnisk svensk" som i sin tur är nitisk, laglydig och på alla sätt exceptionellt moralisk och prydlig.

timeisrunningout:

OM invandrare vore överrepresenterade så kan det vara för att det alltid, alltid, alltid är mycket lättare att peka finger åt en främling, att lägga skulden på någon man inte har någon slags samhörighet med.

Det är också lättare att låta vita "slippa undan med en varning."

timeisrunningout:

"Nej, för... nej führer är ju ett tyskt ord. Vi pratar svenska i Sverige."

Ja, något annat problem fanns ju inte med titeln.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Vad tycker ni?

onedoesnotnazi.jpg


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

annoyed:

Bifogade bilder

[love]


   
SvaraCitera

Tobbish:

Lyssnade på delar av det och... ja, vad ska man säga. Jag har svårt att tro att personer som Richard Ekman gör sin politiska inriktning en tjänst genom att ställa upp på sånt här. I det tysta kan ju någon få för sig att det finns ett skarpt sinne någonstans... men ja, sen öppnar de munnen och så är det kört.

Förstår inte vad du och andra egentligen klagar på. Visst kan man fråga sig hur människovänliga hans åsikter är. Men han ger ju inte på något vis ett instabilt intryck i den här intervjun.

Jag har sett en timme drygt nu. Och jag har inte hört någon gång att han ställs försvarslös eller "ööööhh:ande". Han svarar sansat på frågorna och ger sin syn på hur det svenska samhället bör byggas upp. Han delger även en del intressant fakta som jag inte hade någon aning om tidigare.

Kort och gott; Han kunde inte gjort det mycket bättre.

Aschberg skötte sig också för en gångs skull bra. Annars har jag inte haft mycket för honom tidigare men han var mycket saklig för att ha en fullkomlig motpol vid sin sida och tala med.


   
SvaraCitera

Cointoge:

Kort och gott; Han kunde inte gjort det mycket bättre.

Håller med, men tycker ändå det säger allt. Tror världen ska bli betydligt mer snedknullad innan det ens finns en sportmössa för att någon betydande mängd människor skulle få för sig att se positivt på åsikterna han har.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Cointoge:

Han svarar sansat på frågorna och ger sin syn på hur det svenska samhället bör byggas upp.

Men tycker inte även du att han har lite svårt att svara direkt på vissa frågor? Det har många politiker, men jag upplevde det som att Aschberg och Foujan upprepade gånger bad honom sluta tassa på tå.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Men tycker inte även du att han har lite svårt att svara direkt på vissa frågor? Det har många politiker, men jag upplevde det som att Aschberg och Foujan upprepade gånger bad honom sluta tassa på tå.

Det hade nog mer med att göra att alla frågor inte kan besvaras med ett simpelt ja eller nej, de behöver utvecklas för att människor ska få insikt i vad man talar om. Han satt ju trots allt där för att diskutera dessa frågor och visa upp sin agenda. Det beteendet du beskriver är dessvärre mer urtypiskt när man ska intervjua radikaler på högerkanten. Man vill inte ge dem mycket yta till att utveckla sina tankegångar, för det skulle störa den etablerade bilden av den korkade nazisten.

edit;


   
SvaraCitera