Aviseringar
Rensa alla

Rik bland rika vs rik bland fattiga


Ämnesstartare

pratade lite med en som sa sig va en elfenbensjägare, han bodde i Senegal o var riktigt rik osv. tycker d är fett onice att jaga elefanter för elfenben o leva i lyx medan folk dör på gatorna runt om kring, men de flesta som lever i lyx här där standarden är högre gör ju inte direkt något heller för att hjälpa de fattiga i Senegal eller i andra länder eller skapa jobb så att folk inte väljer att jobba med illegala ting.  Så tänker lite på vad som är taskigast utav de två, o va tänker ni? 


   
Citera
Ämnesstartare

De är lika dåliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ur ett globalt perspektiv spelar det ju ingen roll vart man är rik egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind:
De är lika dåliga.

kände på mig  att jag glömde ett alternativ 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Ur ett globalt perspektiv spelar det ju ingen roll vart man är rik egentligen.

aa men man kan ju dra in psykologiska faktorer som kan göra det ena mer rättfärdigt än det andra, tillsynes iaf 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Ur ett globalt perspektiv spelar det ju ingen roll vart man är rik egentligen.

Tänkte just det. Är alltid bland fattiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:

aa men man kan ju dra in psykologiska faktorer som kan göra det ena mer rättfärdigt än det andra, tillsynes iaf 

Va


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passe:

Va

gruppkänsla och ignorans att man inte ser längre än sin omgivning 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gör det i o för sig inte mer ok, men det kan få folk att känna att det är mer ok, hm. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Tänkte just det. Är alltid bland fattiga.

Ja man blir rik genom att någon annan tjänar mindre eller inte får sin rätmättiga andel, om denna sedan bor 2 km bort eller på andra sidan jordan spelar ingen större roll.

ooaooetsraoouevuooae:

aa men man kan ju dra in psykologiska faktorer som kan göra det ena mer rättfärdigt än det andra, tillsynes iaf 

Hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:

gruppkänsla och ignorans att man inte ser längre än sin omgivning 

Ursäktar det i någon mening eller vad menar du? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Hur menar du?

Jag vet inte helt.  Eller jo, att det är lätt att man inte tänker på fattiga och fattigdom om man inte ser den.  Bor man där det nästan bara bor folk som är rika eller hyfsat rika kan det bli så att man bara rullar på o tänker mest på att måla om garaget osv.   Så är frågan om det gör det mindre eller mer okej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:

Jag vet inte helt.  Eller jo, att det är lätt att man inte tänker på fattiga och fattigdom om man inte ser den.  Bor man där det nästan bara bor folk som är rika eller hyfsat rika kan det bli så att man bara rullar på o tänker mest på att måla om garaget osv.   Så är frågan om det gör det mindre eller mer okej. 

I någon mening är man trots allt medveten om hur det ligger till, det är ett val att inte tänka på det som är obekvämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Ursäktar det i någon mening eller vad menar du? 

Nej nej, tycker inte det ursäktar, bara är en faktor. Jag tycker inget konkret om det här, därför jag skapade tråden. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

I någon mening är man trots allt medveten om hur det ligger till, det är ett val att inte tänka på det som är obekvämt.

Fast hur bevisst är det valet?  Konsumptionssamhället vill ju att folk ska va rika så de kan köpa massor o ständigt uppmanas vi till just att använda pengarna på skräp istället för de som behöver dem mer.  Sedan kan man ju veta och till och med bry sig, men så har man en massa ursäkter och skjuter den eventuella aktionen. 


   
SvaraCitera