Aviseringar
Rensa alla

Riksdagen ändrar grundlagen, vad tycker du om det?


[sad]


   
SvaraCitera

Intressant att det sker på ett valår [blush]


   
SvaraCitera

Men herrejävlar driver du med mig?

Det som står på friatider.se är antingen direkt missvisande eller rena lögner, läser man i propositionen ser man direkt att det som står på friatider inte stämmer. Varför tror du att de inte har angett sidorna som förslagen står på?

De ändringar som framförs är antingen språkliga eller marginella, det är inga större skillnader!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AJ37Viggen:

Det som står på friatider.se är antingen direkt missvisande eller rena lögner

Kan vara så men det kan också vara sanning, jag kan inte påstå mig bli förvånad om det faktiskt är ett förslag.

AJ37Viggen:

Varför tror du att de inte har angett sidorna som förslagen står på?

Du har ju uppenbarligen inte läst artikeln ens, det finns en länk till Sveriges Riksdags hemsida...

"Prop. 2009/10:80
3
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut ................................................................ 7
2 Lagtext ....................................................................................​......... 8
2.1 Förslag till lag om ändring i regeringsformen ................... 8
2.2 Förslag till lag om ändring i tryckfrihetsförordningen .... 53
2.3 Förslag till lag om ändring i yttrandefrihetsgrundlagen .. 54
2.4 Förslag till lag om ändring i riksdagsordningen .............. 56
2.5 Förslag till lag om ändring i lagen (1975:1339) om
justitiekanslerns tillsyn .................................................... 73"


   
SvaraCitera

IlleFaciet:

Kan vara så men det kan också vara sanning, jag kan inte påstå mig bli förvånad om det faktiskt är ett förslag.

Ska jag bevisa för dig att det är rena överdrifter och lögner?

IlleFaciet:

Du har ju uppenbarligen inte läst artikeln ens, det finns en länk till Sveriges Riksdags hemsida...

Har du läst propositionen? Jag har läst artikeln och jag kan garantera att personen som skrivit den inte har läst propositionen. Att det är en länk till riksdagens hemsida betyder inte skit så länge man inte exakt berättat var det står om förändringarna. Det är ju som att skriva en uppsats och sedan länka till Wikipedias förstasida.


   
SvaraCitera

Exempel:

:

Mångkulturen blir grundlag

"Fria tider":

Förändringarna i regeringsformen innebär bland annat att ”ensamkommande flyktingbarn” till viss del nu får fler grundlagsskydd än tidigare. På samma gång omöjliggörs en politik som kräver assimilering av invandrare då dessa får grundlagsskyddade rättigheter att slippa försvenskas och lära sig det svenska språket. Ett helt nytt tillägg till regeringsformen lyder:

”Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur och samfundsliv ska främjas.”

En liknande reglering infördes 2002, men då gällde att det etniska samfundslivet ”bör” främjas. Nu är paragrafen istället tvingande.

Det som står ovan är rent skitsnack!

För det första så är citatet inte korrekt, idag ser Regeringsformen ut såhär:

"Regeringsformen 1kap 2§ 5 stycket":

Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas. Lag (2002:903)

Enligt ovan nämnda källa så innebär alltså ändringen att "bör" ändras till "ska". Vilket i sig är korrekt, men läser man propositionen och letar upp hur förslaget ser ut så hittar man följande:

:

Samernas och andra etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas.

( http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/11/77/44/3623172e.pdf ) sid. 55

Det handlar helt enkelt om att samerna skall vara direkt omnämnda i lagtexten.
Läser man här ( http://regeringen.se/content/1/c6/13/70/77/84ff1d65.pdf sid 188, 189, 191 ) så hittar man följande:

:

Regeringens förslag: Bestämmelsen i 1 kap. 2 § regeringsformen om
skydd för vissa minoriteter ändras så att det samiska folket särskilt
omnämns. Bestämmelsen utformas vidare som en obligatorisk målsättning,
dvs. möjligheterna att behålla och utveckla ett kultur- och samfundsliv
ska främjas.

:

Skälen för regeringens förslag: Bestämmelsen i 1 kap. 2 § femte
stycket RF innehåller en programförklaring för samhällsverksamhetens
inriktning när det gäller stödet åt nationella minoriteter. Av bestämmelsen
följer att etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att
behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas.

Sverige har fem nationella minoriteter: samer, judar, romer,
sverigefinnar och tornedalingar (prop. 1998/99:143)
. Gemensamt för de
nationella minoriteterna i Sverige är att samtliga har funnits i landet
under mycket lång tid. Därför anses deras språk och kultur som en del av
det svenska kulturarvet. Dessutom har de personer som tillhör grupperna
en uttalad samhörighet och en gemensam religiös, språklig, traditionell
eller kulturell tillhörighet och manifesterar på olika sätt en vilja och
strävan att behålla den egna identiteten.

:

I 1 kap. 2 § femte stycket RF anges att de etniska, språkliga och
religiösa minoriteternas möjligheter att behålla och utveckla ett eget
kultur- och samfundsliv bör främjas. Enligt ramkonventionen om skydd
för nationella minoriteter åtar sig de stater som ansluter sig till konventionen
att främja de förutsättningar som är nödvändiga för att personer
som tillhör nationella minoriteter ska kunna bibehålla och utveckla sin
kultur och bevara de väsentliga beståndsdelarna av sin identitet, nämligen
religion, språk, traditioner och kulturarv.
I syfte att markera
betydelsen av att sådana möjligheter ges och för att åtagandet enligt
framför allt ramkonventionen bättre ska återspeglas i grundlag föreslår
Grundlagsutredningen att bestämmelsen ändras så att möjligheterna att
behålla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas. Regeringen ställer
sig bakom detta förslag.

Det handlar alltså om nationella minoriteter, inget annat.

Inga direkt stora ändringar... Läs på lite...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AJ37Viggen:

Ett helt nytt tillägg till regeringsformen lyder:

”Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur och samfundsliv ska främjas.”

Det står tillägg.

Och det är som jag sa tidigare mycket möjligt att det är påhittat men jag skulle heller inte bli överraskad om det skulle vara ett verkligt förslag.


   
SvaraCitera

IlleFaciet:

Det står tillägg.

Och? Det står "Helt nytt tillägg", vilket är helt felaktigt då det funnits i lagen i åtta år redan.

IlleFaciet:

Och det är som jag sa tidigare mycket möjligt att det är påhittat men jag skulle heller inte bli överraskad om det skulle vara ett verkligt förslag.

Jag bevisade nyss för dig att det som står i artikeln på friatider.se är felaktigt, vad är det du inte förstår? Skall jag fortsätta att dementera uppgifterna?


   
SvaraCitera

IlleFaciet:

Och det är som jag sa tidigare mycket möjligt att det är påhittat men jag skulle heller inte bli överraskad om det skulle vara ett verkligt förslag.

För övrigt så är det ett verkligt förslag, proposition = förslag.

Dock ser det INTE på långa vägar ut på det sättet som friatider.se beskriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orkar inte [rolleyes]


   
SvaraCitera

Orkar inte vadå? Drar du dig ur nu bara för att jag har visat att du och friatider.se har fel?

Jisses...


   
SvaraCitera

IlleFaciet:

(krävs ett mikroskop för att se en skillnad)

Det är därför jag kommer att rösta på http://www.sverigedemokraterna.se/

Det är långt större skillnad mellan Miljöpartiet och Kristdemokraterna än det är mellan Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna.


   
SvaraCitera

AJ37Viggen:

Orkar inte vadå? Drar du dig ur nu bara för att jag har visat att du och friatider.se har fel?

Du vet, fakta är inte så intressant och viktigt när det finns konspirationsteorier om hur politikerna dyrkar Allah att ta till.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Du vet, fakta är inte så intressant och viktigt när det finns konspirationsteorier om hur politikerna dyrkar Allah att ta till.

Tyvärr är det väl så...

"IlleFaciet":

Det ska egentligen ta flera år innan man får fastställa en ny grundlag.

Måste bara tillägga att arbetet med de nya grundlagarna påbörjades 2004, propositionen lades fram 2008 och det slutgiltiga beslutet kommer med största sannolikhet att fattas i år (2010). Det har alltså tagit sex år att genomföra de här ändringarna.

Dessutom är det jag citerat felaktigt med tanke på att det inte handlar om några "nya" grundlagar, vilket jag visat i tidigare inlägg.


   
SvaraCitera