Aviseringar
Rensa alla

Riktigt irriterande problem


Ämnesstartare

emery:

Åh okej. Fett kul att du bor där. Men aa så lite så. Hoppas det inte är tinitus. 😉

Man ska inte klaga [smile]. Ja det hoppas jag också! Är det tinitus så kommer jag alltid komma ihåg att det var emery som först gav mig min dödsdom!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x)


   
SvaraCitera

Kacki:

Men är det inte så att tinitus är något som man alltid har och att det hörs extra mycket på kvällen eftersom att det är tyst runt om och därför märks det mest då? Kan tinitus liksom bara "försvinna"? Det är ju hårstrån som är brutna och som ligger böjda hela tiden när man har tinitus.

Tinnitus kan komma och gå i början. Det är som ett "varningstecken" på att man förmodligen kommer stå ut med det konstant.

Att det tystnar när du biter ihop bevisar inte att du inte har det. För mig tjuter det högre när jag biter ihop.
Och det är inte brutna hårstrån som orsakar det, det beror såvitt jag vet på att trumhinnan är skadad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Att det tystnar när du biter ihop bevisar inte att du inte har det. För mig tjuter det högre när jag biter ihop.

Skönt att höra! Men jag är nästan 100% på att det har med hårstrån i hörselsnäckan att göra. Det är de som böjer sig när det kommer ljudvågor och sänder information till hjärnan att man hör något.


   
SvaraCitera

Kacki:

Skönt att höra!

Va? Du kanske inte läste ordentligt: "Att det tystnar när du biter ihop bevisar inte att du inte har det."

Kacki:

Men jag är nästan 100% på att det har med hårstrån i hörselsnäckan att göra. Det är de som böjer sig när det kommer ljudvågor och sänder information till hjärnan att man hör något.

Så hög volym på musik kan resultera i att hårstrån bryts? Det låter inte logiskt. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Du kanske inte läste ordentligt: "Att det tystnar när du biter ihop bevisar inte att du inte har det."

Nej det gjorde jag inte. Drog tydligen min egen slutsats när du skrev att det blir värre för dig när du biter ihop ;D

ööörkarn:

Så hög volym på musik kan resultera i att hårstrån bryts? Det låter inte logiskt. [shake]

Alltså, alla ljud du hör är resultat av att hårstrån i snäckan böjs och sänder signaler till din hjärna. Om ljudet blir för högt kan dessa böjas för mycket och knäckas... och ligger då permanent ner och sänder singaler 24/7 trots du inte hör något egentligen.


   
SvaraCitera

Kacki:

Nej det gjorde jag inte. Drog tydligen min egen slutsats när du skrev att det blir värre för dig när du biter ihop ;D

Och du vet då förstås inte att det är olika för alla med tinnitus...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Och du vet då förstås inte att det är olika för alla med tinnitus...

Jo. Men det som gör ljud är håren i snäckan, inget annat. Hade det varit trumhinnan så hade det gått att göra något åt saken med en låtsas-trummhinna eller liknande. Det går inte att opperera inuti snäckan.. än.


   
SvaraCitera

Kacki:

Jo. Men det som gör ljud är håren i snäckan, inget annat. Hade det varit trumhinnan så hade det gått att göra något åt saken med en låtsas-trummhinna eller liknande. Det går inte att opperera inuti snäckan.. än.

Man KAN bli av med tinnitus på annat sätt än operation. Men det kräver att man slutar stressa m.m.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har problem med spänningar i nacken så kan det ge öronsus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera