Aviseringar
Rensa alla

Riktigt jobbiga biverkningar- Cerazette


Ämnesstartare

Jag har tagit Cerazette (östrogenfritt p-piller) i fyra års tid. Detta har iof varit från och till och jag har slutat för att börja igen. Nu märker jag tydligare hur biverkningarna verkligen lever loppan i min kropp och jag undrar om ngn annan har liknande problem, eller vet vad man ska / bör göra. Jag äter dessa för att mina närmaste har haft problem med blodproppar och detta gör att jag inte får äta andra sorters p-piller.

En biverkning som håller på att driva mig till vansinne är den som sätter sig på humöret. När jag äter mina p-piller som vanligt så blir jag nämligen väldigt överkänslig. Det händer ganska ofta att jag blir upprörd, gråter över ingenting och tar åt mig väldigt mycket för saker som jag annars inte ens skulle ha reagerat på. Är det ngn som har känt av liknande ? När jag slutar med dem och har varit utan dem under längre perioder i livet är det inga som helst problem, men i samband med dem känns det som att hela jag förändras till en galen känslomänniska som är superladdad och tillslut exploderar i gråt.

Andra biverkningar som inte är särskilt påtagliga är problem med hyn (jag har helt problemfri hy när jag inte äter p-piller, men när jag äter dem blommar allting upp) och problem med blödningar (kommer från och till).

Hoppas verkligen att någon eller några där ute känner igen sig och kan svara på den här tråden, vad kan man annars äta för sorters preventinmedel och har vi som inte kan äta "vanliga" p-piller smalare utbud än andra ?


   
Citera
Ämnesstartare

Det med humörsvängningarna känner jag väl igen. Särskillt hade jag problem strax innan eller någon vecka eller två innan blödningarna satte igång. Brukade kalla det för extrem PMS. Ofta ville jag inte vara runt mig själv. Det kom när jag började med pillrena och har ganska mycket försvunnit nu när jag slutat.

Några råd har jag tyvärr inte. Aldrig provat några andra preventivmedel om man bortser från kondom.


   
SvaraCitera

det enda jag känner igen mig i är att jag börjar gråta rätt lätt (men jag har alltid varit känslig så jag är inte 100% säker på att det är pga pillren) och att hyn är sämre än när jag inte äter p-piller, men inte så pass dålig att jag känner att jag inte kan gå ut.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren, gud vad skönt att några känner igen sig! Hyn blir ju inte extremjobbig, men det är klart att det blir lite problem med den p.g.a pillrena. Men det går ju oftast att sminka över och fixa till. Däremot är det värre med överkänsligheten. Jag pallar fan inte gråta mer över massa shit.

Senast i dag kom en sån där jävla gråtattack igen. Jag och min sambo tittade lite på film och så fixade jag lite i köket. Och så pratade jag om ngn fest som är nästa helg som en av hans jobbarkompisar ska ha, och sa att jag kanske inte kunde vara med eftersom att jag har hand om en hund då. Så svarade han med att jag kanske i vilket fall inte var bjuden (eller han sa väl att han pratat med killen som skulle ha festen men inte hade fått ngt direkt svar) och så lackade jag ur. Började typ gråta som fan och kände mig som världens värsta flickvän/människa. Och jag vet att jag ALDRIG hade ballat ur så om det inte varit för de här jädra pillrena.

När vi träffades tog jag dem inte utan då körde vi "safe", men när jag började käka dem så trodde jag liksom att allting skulle bli bra igen, eller att ja, biverkningarna skulle minska. Men nu är de fanimej värre än någonsin. Tycker så synd om min kille som ska behöva leva med värsta gråtmonstret som inte kan hantera känslor för fem öre. Åhh.. vad göra?


   
SvaraCitera

Hatar dessa jävla piller. Allt vad gäller att proppa i sig hormoner är värdelöst.


   
SvaraCitera

Vilda:

vad göra?

vet inte riktigt vad du ska göra åt gråtattackerna, min kille har vant sig verkar det som [blush]
grejen är att jag typ inte kan sluta gråta när jag väl har börjat..... det är jobbigt. kanske börjar gråta över en liten skitsak och sen gråter jag mer när jag blir tröstad, sen mer ändå när jag börjar tänka på hur jobbig jag är som gråter [smile] men det händer inte jätteofta, en eller ett par gånger i veckan typ [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag får väl inte attackerna sådär jätteofta heller, men som sagt, vore ju grymt mycket bättre utan dem. Fattar inte att vi ska proppa i oss massa hormoner och shit, jag blir så himla less på sådana här lösningar. Ska försöka få kontakt med gyn och se om jag kan få en tid för att prata om andra lösningar, det måste ju finnas något annat sätt.


   
SvaraCitera
time
 time

Vilda:

vad kan man annars äta för sorters preventinmedel och har vi som inte kan äta "vanliga" p-piller smalare utbud än andra ?

Jag är superkänslig för p-piller och äter just nu Cerazette, som du. Enda biverkningen jag har känt av är att om jag inte tar den extremt regelbundet så får jag mens på direkten. [rolleyes]

P-ring har jag hört ska vara ett alternativ för de känsligare. Värt att testa kanske?


   
SvaraCitera

Jag har också blivit väldigt lättstött sen jag började med mina p-piller. Gråter väldigt ofta och mår illa väldigt ofta min kille undrar varför jag är så lättstött och gråter så ofta då får jag förklara för honom. 


   
SvaraCitera