Aviseringar
Rensa alla

Riktigt kött utan att djur behöver dö


Ämnesstartare

https://www.indiegogo.com/projects/supermeat-real-meat-without-harming-animals#/

Hittade denna nyss och tänkte, vad tycker ni om detta.
Det handlar alltså om att "odla kött". Man tar små små delar ut av djuret (dna, cellaer. Så litet) och sedan får dom det typ att växa vääldigt förenklat. Alltså 100% riktigt kött. Dom säger att det ska bli billigare och vara bättre för miljön.

Vad tor ni det kommer uppstå för problem kring detta? Är detta helt perfect som det låter? Skulle ni köpa detta istället för vanligt kött? Och ni veganer och vegiterianer, skulle ni börja äta sådanthär kött?

(OBS OBS! Kolla videon i länken innan ni delar i diskutionen i tråden)


   
Citera
Ämnesstartare

dödar hellre djur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patriarkatet:
dödar hellre djur

Varför?


   
SvaraCitera

förstår mig på dedär, va ska hända med alla kor annars? ska dom gå runt i en hage tills dom dör av ålder o sen gräva ner dom i en begravning? i don't get it


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen:
förstår mig på dedär, va ska hända med alla kor annars? ska dom gå runt i en hage tills dom dör av ålder o sen gräva ner dom i en begravning? i don't get it

man dödar väl dom som redan är till för det men tvångsentiminerar dom inte så dom inte förökar sig i den graden. 
man tar väl hand om dom som dör som man gör med alla kor? Ganska säker på att inte dom snackar om att införa det på allt kött direkt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget nytt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns långsökt att käka sånt när det finns jättemkt gott o nyttigt som e helt vegetariskt.


   
SvaraCitera
Hando

Intressant koncept. Men jag tror inte det är så perfekt som videon får det att låta. "Cure world hunger" låter väldigt fint på papper, men jag tror att om vi inte hittar en annan planet att yngla av oss på, så kommer detta antagligen leda till överpopulation på lång sikt. Bra eller dåligt avgör själv, men jag är inne på det senare.
Tror också köttbönder kan bli väldigt sura över detta. Om det blir så mycket billigare än vanligt kött kommer nog många gå i konkurs då de inte kan konkurrera med så låga priser. Även om det kommer ta några år innan man kan se en större del av det i affärerna.

Men jag är dock positivt inställd om man kunde göra såhär med all fisk och skaldjur. Gött att köpa 1 kg räkor för bråkdelen av vad det kostar annars. (Jag vet, fiskare blir arbetslösa, men folk slipper drunkna, slipper alla avgaser från dessa monster till båtar samt att t.ex. japanerna kanske tar det lite chill med delfiner och valar därefter)

Men spännande hur som! Skulle vara ballt att se om några år i köttdisken "2 kg Entrecôte odlad i labb. 50 kr" sneglar man lite åt höger och ser "0,3 kg Entrecôte från riktig kossa, 100 kr." Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt tveksam alltså. Om det verkligen skulle vara så enkelt och billigt som de säger i videon bör ju ett riktigt företag redan ha sponsrat skiten ur en sådan här idé. Inte som att en så världsrevolutionerande uppfinning skulle vara beroende av privata donationer. 

Sedan har ju liknande saker gjorts innan, alltså att man skapat konstgjort kött men då har en bit kött kostat hur mycket som helst. 

Det är för bra för att vara sant helt enkelt. Måste finnas någon hake.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast detta är ju inte ngt nytt. Man forskade på detta för år sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kostar just nu för mycket att tillverka och det är kött utan fett som har tillverkats.


   
SvaraCitera

Är själv vegetarian men jag är det både för min egna hälsa och för att kättproduktionen är så brutal idag. Produktionen av kött kräver oerhört mycket vatten och energi som kan gå till andra saker ist. De som säget att "kossorna dör ju ut om ingen äter de" vet inte vad de snackar om, ren bullshit från min sida. Dessutom, det här med antibiotikan som går åt till djurfoder har ju orsakat så antibiotika inte verkar på människor mer. Det är mycket lägre sannolikhet för en människa att bli sjuk av för mycket grönsaker än kött. Är ju väldigt många människor som lider av ohälsa pga att de ätit för ohälsosamt och överkonsumerat kött etc.

https://m.youtube.com/watch?v=ANUoAdXfA60


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hee1232:
Är själv vegetarian men jag är det både för min egna hälsa och för att kättproduktionen är så brutal idag. Produktionen av kött kräver oerhört mycket vatten och energi som kan gå till andra saker ist. De som säget att "kossorna dör ju ut om ingen äter de" vet inte vad de snackar om, ren bullshit från min sida. Dessutom, det här med antibiotikan som går åt till djurfoder har ju orsakat så antibiotika inte verkar på människor mer. Det är mycket lägre sannolikhet för en människa att bli sjuk av för mycket grönsaker än kött. Är ju väldigt många människor som lider av ohälsa pga att de ätit för ohälsosamt och överkonsumerat kött etc.

https://m.youtube.com/watch?v=ANUoAdXfA60

Ja vad bra men det är inte det vi diskuterar här? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om man köper att de kan göra det billigt och enkelt så tycker jag nästan att det känns lite äckligt med konstgjort kött. Dessutom gillar jag, och nog många med mig, känslan av att äta ett annat djur. Ett riktigt djur. Konstgjort kött kan aldrig skapa den känslan.


   
SvaraCitera
b1son

Niklas: Dessutom gillar jag, och nog många med mig, känslan av att äta ett annat djur. Ett riktigt djur. Konstgjort kött kan aldrig skapa den känslan.

så att ni gillar nån känsla ska bidra till masslakt av djur+ all den miljöförstöring d leder till när d finns fullgoda alternativ :S


   
SvaraCitera