Aviseringar
Rensa alla

Riktigt mycket mens!!!!


Ämnesstartare

Hej, jag har haft mens i ca 3 år. Till en början hade jag väldigt lite mensoch kunde använda en normalbinda i ca 6-7 timmar (och det var på den andra-tredje dagen). Nu i ungefär ett år har jag haft riktigt riklig mens, jag blöder igenom en supertampong på 1,5 h och tycker verkligen att det är jättejobbigt att behöva byta tampong så ofta, speciellt när jag är i skolan. Dessutom sover jag jättedåligt när jag blöder som mest. När detta började så pratade jag med mamma och vi gick till Apoteket och frågade om hjälp. De gav mig något som heter transexamsyra, vilket hjälpte väldigt bra ett tag. Sedan efter sommaren 2016 fick jag ett långt uppehåll från mensen (troligtvis pga att jag började gymnasiet och stress) det var verkligen jätteskönt så länge det varade men när mensen kom tillbaka ungefär vid jul så fungerade inte tabletterna längre, dessutom fick jag väldigt oregelbunden mens och det kunde ta flera månader innan jag fick mensen igen. Jag har haft det riktigt jobbigt sedan december och undrar om det finns någon med erfarenhet av samma sak som har några tips? Kan inte använda binda längre då jag tycker det känns jätteäckligt.


   
Citera
Ämnesetiketter

Kolla upp dig vad de kan vara e mitt tips till dig <3


   
SvaraCitera

Majsen123:

Sök upp en doktor. Det du berättar låter inte alls normalt. Vad jag har hört ska mensen inträffa var 3:e vecka och blöda en vanlig mängd (så mycket som det blir varje gång). Jag är inte expert på området men däremot är läkaren det!


   
SvaraCitera
time
 time

trevlig-snubbe: Vad jag har hört ska mensen inträffa var 3:e vecka och blöda en vanlig mängd (så mycket som det blir varje gång).

Men hallå, va... hörru. Kära vän. Jag är glad att du är medveten om att du inte är expert på området men att ge såna här råd när de inte stämmer på något plan alls känns väl inte så genomtänkt Ledsen Det finns mycket information på t ex UMO och 1177.se om menstruation om du vill lära dig mer.

Till TS: Prata med en gynekolog om dina besvär! Glöm inte bort att det finns andra, mer miljövänliga (miljön i både jorden och snippan!) alternativ till binda och tampong, till exempel menskopp. Alla blöder olika men om du känner att du blöder "för" mycket ska man alltid vända sig till en gynekolog för att prata om det. Om du har tillgång till skolhälsovårdare kan de hjälpa dig vidare! 


   
SvaraCitera

time:

Men hallå, va... hörru. Kära vän. Jag är glad att du är medveten om att du inte är expert på området men att ge såna här råd när de inte stämmer på något plan alls känns väl inte så genomtänkt Ledsen Det finns mycket information på t ex UMO och 1177.se om menstruation om du vill lära dig mer.

Ja det var dumt av mig att gissa men av den lilla erfarenhet jag har på området så vet jag att mens inträffar kontinuerligt, visst det är inte exakt vart tredje vecka utan ungefär. Sen är det från kvinna(till Kvinna och flicka till flicka. Det är bra som du säger att söka upp 1177 eller UMO även om jag inte vet vad det sistämnda är. Men jag bad TS söka upp läkare men om det inte är akut så ska man vända sig till 1177 och inte till läkaren.

Jag går in och läser på UMO och 1177.se imorgon, måste upp tidigt imorgon. Tack så jättemycket för tipset Time! Glad


   
SvaraCitera
time
 time

trevlig-snubbe: visst det är inte exakt vart tredje vecka utan ungefär

Nej, det är inte ungefär var tredje vecka(!!!), inte heller ungefär. När det gäller menstruationscykeln är det en rejäl skillnad på vad som händer i vecka 3 och vecka 4. Dessutom är det långt ifrån alla som har regelbunden mens, speciellt inte i åldern som är UMs målgrupp. 


   
SvaraCitera

time:

Nej, det är inte ungefär var tredje vecka(!!!), inte heller ungefär. När det gäller menstruationscykeln är det en rejäl skillnad på vad som händer i vecka 3 och vecka 4. Dessutom är det långt ifrån alla som har regelbunden mens, speciellt inte i åldern tsom är UMs målgrupp. 

Det var vad jag hade fått höra iaf. Jag förstod att det är skillnad från tjej till tjej, så långt förstod jag iaf och hade inte åt helvete fel. Men tack, då vet jag att det kan skilja sig mycket, ska läsa på om ämnet! Glad


   
SvaraCitera

Ett tips är att gå på p-piller, det kommer i alla fall se till att du får en regelbunden mens. P-piller kan även hjälpa för att det ska blöda mindre. Jag har haft liknande problem som dig och började därför gå på p-piller, jag fick en regelbunden mens men blödde fortfarande lika mycket (1 tampong på 1 h), och det bästa sättet att hantera det är, enligt mig, att använda tampong+binda under dagen och sedan binda+byxor (som du ej använder annars) under natten. Allt går tyvärr inte alltid att lösa och då får man gör det bästa av situationen :)<3


   
SvaraCitera
Yaren

trevlig-snubbe:

Sök upp en doktor. Det du berättar låter inte alls normalt. Vad jag har hört ska mensen inträffa var 3:e vecka och blöda en vanlig mängd (så mycket som det blir varje gång). Jag är inte expert på området men däremot är läkaren det!

Lol


   
SvaraCitera
Yaren

Majsen123:
Hej, jag har haft mens i ca 3 år. Till en början hade jag väldigt lite mensoch kunde använda en normalbinda i ca 6-7 timmar (och det var på den andra-tredje dagen). Nu i ungefär ett år har jag haft riktigt riklig mens, jag blöder igenom en supertampong på 1,5 h och tycker verkligen att det är jättejobbigt att behöva byta tampong så ofta, speciellt när jag är i skolan. Dessutom sover jag jättedåligt när jag blöder som mest. När detta började så pratade jag med mamma och vi gick till Apoteket och frågade om hjälp. De gav mig något som heter transexamsyra, vilket hjälpte väldigt bra ett tag. Sedan efter sommaren 2016 fick jag ett långt uppehåll från mensen (troligtvis pga att jag började gymnasiet och stress) det var verkligen jätteskönt så länge det varade men när mensen kom tillbaka ungefär vid jul så fungerade inte tabletterna längre, dessutom fick jag väldigt oregelbunden mens och det kunde ta flera månader innan jag fick mensen igen. Jag har haft det riktigt jobbigt sedan december och undrar om det finns någon med erfarenhet av samma sak som har några tips? Kan inte använda binda längre då jag tycker det känns jätteäckligt.

Är flödet konstant hela mensen? För i början på mensen så blöder jag också igenom en supertampong på 1,5 h, jag måste ha binda då också isåfall. Visst, det är skitjobbigt men inte onormalt!  Jag kan tipsa om Änglamarks bindor, de är svindyra men de är de enda bindor som jag tycker är fräscha och funkar bra då de har bomullskikt istället för plast så de andas bättre. Så när flödet är som störst får du använda både tampong och binda är mitt tips. Men om det är så hela mensen så bör du besöka en gynekolog... 

Testa menskopp som time sa, de rymmer mer och gör att du inte behöver byta lika ofta som en tampong. Tyvärr funkade inte den så bra för mig :(((
Tabletterna samt stress som du säger gör att mensen kan bli oregelbunden, precis som med p-piller.


   
SvaraCitera
Rexly

Är en kille, so don't judge me. Men min tjej kompis använder p-piller och får endast mens var tredje-fjärde månad. Du kanske kan prova det? Fråga bara din mamma om hon kan köpa, borde inte vara akward så hon förmodligen använder det också.


   
SvaraCitera

Jag antar att du har det i få dagar. Typ 3-4. De som får mycket har oftare i kortare tid medans de som får lite får i längre tid ; ). Jag har haft det i 4 år. och det är som du säger men dock ser jag det inte som ett stort problem MEN det minskar om du har binda istället : )


   
SvaraCitera

Rexly:
Är en kille, so don't judge me. Men min tjej kompis använder p-piller och får endast mens var tredje-fjärde månad. Du kanske kan prova det? Fråga bara din mamma om hon kan köpa, borde inte vara akward så hon förmodligen använder det också. 

jag vet inte om du är den mest korkade personen jag träffat/skrivit till i hela mitt liv


   
SvaraCitera

DenPöjken:

jag vet inte om du är den mest korkade personen jag träffat/skrivit till i hela mitt liv

Du kan skatta dig lycklig


   
SvaraCitera

1. p-piller är för att stoppa ägglossing så hon inte kan bli gravid, och det innehåller 2 olika hormoner (östrogen, Gestagen) och är inte för mensen


   
SvaraCitera