Aviseringar
Rensa alla

Rippa från spotify lagligt?


aristoteles:

Du MÅSTE acceptera detta innan du har möjlighet att installera till exempel windows eller andra produkter med EULA. Och du kan som Avatar sa läsa detta redan innan du skaffar produkten.

Jämförelse:
Jag köper ett bord på IKEA. När jag kommit hem och öppnat förpackningen (brutit plomberingen) så ligger en lapp där det står att jag endast jag och ingen annan får sitta vid bordet. Det står även att "Genom att sätta ihop bordet godkänner du detta".
Det spelar ingen roll om detta avtal finns att läsa någonstans på deras hemsida - jag informerades inte om det innan jag köpte och betalade produkten.

Vet att det finns fall i USA där folk har friats från avtalsbrott trots att de brutit mot EULAn vad gäller program; hade de dömts hade det ju varit rakt av falsk marknadsföring av varan (att inte nämna hindrande bestämmelser när man köper den). Ska kolla om jag kan hitta källa. Undrade om det fanns liknande fall i svensk domstol, men är tveksam till det.

Kan tänka mig att det kan vara annorlunda för ett gratisprogram eller ett program du inte betalar förrän efter att du godkänt EULAn dock.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Kan tänka mig att det kan vara annorlunda för ett gratisprogram eller ett program du inte betalar förrän efter att du godkänt EULAn dock.

Bara för du har betalat för varan betyder det ju inte att du får använda dig utav den hur du vill.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Kan tänka mig att det kan vara annorlunda för ett gratisprogram eller ett program du inte betalar förrän efter att du godkänt EULAn dock.

Du kan som sagt läsa den innan du köper varan. Men om sannolikheten är stor eller liten för att man fälls för att ha brutit en EULA är en helt annan sak. Men ett kontraktsbrott är väl ändå olagligt?
Man får köpa harpungevär i sverige, men ej använda dessa. Det är ju iofs inte pga EULA, men av liknande princip.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Du kan som sagt läsa den innan du köper varan.

Ja, men det är faktiskt deras ansvar att visa mig alla termer innan jag köper en vara. Man kan inte skylla på att "om du hade gått in på våran hemsida och klickat på den här, den här, den här, och sedan den här länken så hade du fått reda på det" i efterhand. Då får de säga det innan: "Det finns massa extra regler som vi inte berättat om än, men som gäller om du vill använda våran produkt. Gå in här och här för att läsa dem."

aristoteles:

Man får köpa harpungevär i sverige, men ej använda dessa. Det är ju iofs inte pga EULA, men av liknande princip.

Det hänger ju dock på att det är olagligt att bruka dem, inte något kontrakt.

Avatar:

Bara för du har betalat för varan betyder det ju inte att du får använda dig utav den hur du vill.

Att EFTER att jag betalat för varan lägga till extra regler som de inte uppmärksammat mig på innan är ju helt fel, och jag är tveksam till om KO skulle godkänna det. Se exemplet med bordet ovan.
Kan du ge något annat exempel utanför programvärlden där man först köper en vara och sedan får reda på regler till hur man får bruka varan, eller ännu hellre något fall där KO dömt till säljarens fördel i ett sådant fall?

Har nu letat runt och hittat att det är lite olika från fall till fall i USA; ibland har EULA's fungerat och ibland förklarats ogiltiga.
http://www.netlitigation.com/netlitigation/cases/brower.htm
http://www.netlitigation.com/netlitigation/cases/hill.htm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha rippa från spotify lagligt? xD


   
SvaraCitera

Avatar:

Att bryta mot EULAn är ju samma sak som att bryta mot ett kontrakt.

aristoteles:

ett kontraktsbrott är väl ändå olagligt?

inte nödvändigtvis, det beror på omständigheterna. se på säkerhetskopiering av exempelvis cd-skivor eller spel som man äger, det är ofta förbjudet enligt eula, men tillåtet enligt svensk lag, därför kan man inte dömas för att man bryter mot den (så länge man följer just svensk lag). inte samma sak som frågan, men ett exempel på att svensk lag allt som oftast går före användaravtal. kan inte svära på vad som gäller i just det här fallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bububu:

Inte för att jag sysslar med sånt, men jag bara undrar.

hahaha suuuure [bigsmile]
tror knappas spotify har nå inbyggdt program som ser om man rippar ifrån sitt eget ljudkort men vet faktiskt inget om de :S
Tror iaf garanterat att det är olagligt, typ samma som att rippa ifrån en CD men tror det är omöjligt för dom att veta att man håller på med sånt så länge man inte delar ut MP3 filerna sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CharliesName:

bububu: Inte för att jag sysslar med sånt, men jag bara undrar.
hahaha suuuure [bigsmile]

Jag har faktiskt aldrig gjort det... Orka spela in varje låt på en skiva. Tar ju fan mer än en halvtimme minst.


   
SvaraCitera

[tired]


   
SvaraCitera

mörknäs:

inte nödvändigtvis, det beror på omständigheterna. se på säkerhetskopiering av exempelvis cd-skivor eller spel som man äger, det är ofta förbjudet enligt eula, men tillåtet enligt svensk lag, därför kan man inte dömas för att man bryter mot den

Men det är olagligt enligt svensk lag att bryta ett kontrakt.

mörknäs:

kan inte svära på vad som gäller i just det här fallet.

Det känns inte som om man kan köpa rättigheterna till att kopiera all musik som spotify har för 99 kronor.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Ja, men det är faktiskt deras ansvar att visa mig alla termer innan jag köper en vara.

Så du menar att det är fullt lagligt att skita i allt som har med EULA att göra? Det vore mysigt.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Men det är olagligt enligt svensk lag att bryta ett kontrakt.

bara om kontraktet är juridiskt hållbart till en början, och intwe bryter mot svensk lag. om vi skriver ett kontrakt om att jag ska döda statsministern så är det inte ett kontraktsbrott att inte döda statsminstern. och rätten till säkerhetskopiering för enskilt bruk står med i svea rikes lag. kan komma med källhänvisning och citat om jag orkar leta upp det senare.

huruvida det faktiskt gäller för spotify är väl tveksamt, men det är ett exempel på att eula inte direkt är guds ord.

aristoteles:

Så du menar att det är fullt lagligt att skita i allt som har med EULA att göra? Det vore mysigt.

nej, men eula är fortfarande underställt svensk lag, liksom alla andra avtal som du fattar inom sverige. så bara för att det står på ett papper som du godkänner så är det inte nödvändigtvis bindande.


   
SvaraCitera

mörknäs:

bara om kontraktet är juridiskt hållbart till en början, och intwe bryter mot svensk lag.

Men varför finns det EULA:s om dom inte betyder nånting och inte ens är lagliga?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Men varför finns det EULA:s om dom inte betyder nånting och inte ens är lagliga?

de är lagliga, bara bitvis inte giltiga, i vissa sammanhang. och de fyller säkerligen någon form av syfte, eftersom det avskräcker människor från att, ja, säkerhetskopiera cd-skivor, så att de är tvungen att (för dyra pengar) köpa mp3-kopior om de vill lyssna i mp3-spelare, osv. och de behöver inte göra det lätt för de som vill använda sin rätt att göra säkerhetskopior för eget bruk, med drm osv. här kommer källa, för övrigt:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.


   
SvaraCitera

mörknäs:

här kommer källa, för övrigt:

Men om EULA:n explicit säger att du inte får, och du dessutom accepterar detta har jag svårt att tro att det skulle vara lagligt.


   
SvaraCitera