Aviseringar
Rensa alla

Roaccutanbehandling


Ämnesstartare

Hej, avsluta nyss min kur på 5,5 månader så tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter angående roaccutan. Eftersom jag själv sökte väldigt mycket på internet för info om hur olika personer reagerat på medicinen så kommer jag här skriva allt jag kan tänka mig vara av intresse. Ber därför om ursäkt om allt inte ser speciellt relevant ut i första anblicken. Vet dessutom att roaccutan inte säljs mer i Sverige men det nya preparat som godkänts av EU och ersatt de har samma substans, isotretinoin, och är vad jag hört av läkarna samma sak men med nytt namn.

Bakgrund
Jag har haft ganska stora problem med akne sedan 13-14 års ålder. Speciellt i ansiktet. Testade alla typer av krämer och rengöringsmedel men inget fungerade. Exempel på några är Stioxyl, Basiron, Proactive (svenska och amerikanska versionen), Acnicyl, ACO m.m. Tröttnade på dessa och började med tetralysal. Redan första besöket hos läkaren (17-18 års ålder) gav han mig roaccutan som förslag men då alla biverkningarna skrämde mig (och morsan) valde vi tetralysal istället. Första kuren låg på 3 månader. Huden blev jättefin och allt försvann men kom sedan tillbaka efter några månader innan sommarn. Jag lät solen göra sitt men till hösten kom finnarna tillbaka så körde en ny tetralysalkur på 3 månader. Denna gången hjälpte den cirkus 50% så bra som första. Efter detta kom finnarna tillbaka en gång till och tredje gången jag körde kuren, i våras, hjälpte den inte alls, så valde att testa roaccutan.

Mängd medicin
Jag väger 70 kg och är 20 år. Läkaren rekommenderade en dos för mig på 5-7 st 10 mg kapslar/dag där jag skulle börja med 5 st första månaden. Jag tog 5 kapslar/dag i cirka 1,5 månad innan jag ökade till 6 kapslar/dag. Det tog jag i ytterligare 1,5 månad innan jag sista tre månaderna körde full dos, alltså 7 kapslar/dag.

Biverkningar
Första veckorna blev jag direkt ganska stel i kroppen och kände av medicinen en hel del. Gymmar vanligtvis ganska mycket och kände direkt att jag inte kunde köra lika hårt. Detta har hållit i sig en del under kuren och jag har hela tiden känt att jag är ganska stel i musklerna och lederna. Dock ska det kunna gå att träna, om än inte så hårt. Dessutom blev huden lite rödare och irriterad 2-3 veckor in i kuren. Detta försvann dock med tiden. Annars har de vanligaste biverkningarna varit väldigt (och då menar jag väääldigt) torra läppar. Ansiktet har även det varit väldigt torrt och dessutom har jag snytit blod några gånger då slemhinnorna varit torra (speciellt på morgonen). Dessutom har mina armar blivit ganska torra sista 2-3 månaderna och hårbotten har flagat lite, men inte alls så mycket så det syns.

En annan biverkning jag känt lite grann är att jag ibland kunnat blivit deppig av ingenting. Det försvinner ganska snabbt och är inget farligt, men har hänt några fåtal gånger.

I det stora hela får jag säga att jag förmodligen klarat mig ganska bra om man jämför med andra. Vet inte om det beror på att man blivit härdad av tetralysalet och diverse krämer eller om man helt enkelt haft tur. Hur som behöver ni inte vara rädda för alla rykten. Läser man bipacksedeln blir man vettskrämd, men då många av biverkningarna har väldigt låg risk (mindre än 1 på 10 000) tycker jag inte man ska bli allt för rädd.

Mjukgörande
Jag har använt fem olika produkter vid sidan om medicinen för att mjukna upp och rengöra huden.

För läpparna använde jag Decubal Lips förläpparna. Detta var det fetaste jag kunde hitta på apoteket med 99% fettinnehåll. Trotts detta har jag ändå varit tvungen att smörja in läpparna i snitt 1 gång/timme.

För ansiktet använde jag Decubal Intensive Cream med 70% fettinnehåll. Jag duschar varje kväll så efter duschen smörjde jag direkt in ansiktet med det här medan fukten i huden fortfarande fanns kvar. Detta har gjort att jag första 4 månaderna endast behövde smörja in ansiktet 1 gång/dag. Sista månaden har det dock blivit 2-3 gånger/dag pga ökad torrhet.

För kroppen använde jag Propyless som är receptbelagt men tala med din läkare så får du det garanterat utskrivet. Hjälpte inte alls lika bra som Decubal enligt mig, men då Propyless inte är lika drygt fungerade det bättre att använde de till stora hudpartier.

Vid dusch rengjorde jag mig med ACO Deep Cleansing för ansiktet och vanligt schampoo för kroppen.

För näsan använde jag Nozoil dagligen för att mjukna upp slemhinnorna.

Hoppas det hjälpt er lite. Är det något ni undrar över är det bara att fråga här i forumet eller skicka pm! 

Skickar även med lite bilder hur huden ändrats under kurens gång. Tyvärr är ljusförhållandena inte samma i alla bilder, och jag har ingen bild under augusti månad, menmen.

Dag 1
http://forumbilder.se/CGDVH/1img-20130701-225748

2 månader
http://forumbilder.se/CGDVH/1wp-20130907-001

3,5 månader
http://forumbilder.se/CGDVH/wp-20131014-002-1

4 månader
http://forumbilder.se/CGDVH/wp-20131107-003

5,5 månader
http://forumbilder.se/CGDVH/wp-20131212-001

Nöjdhet
http://forumbilder.se/CGDVH/wp-20131126-001


   
Citera

Verkar som att det gjorde susen iallafall 


   
SvaraCitera

Ser ut att fungerat väl ?

Va gött! Skål


   
SvaraCitera

Jag tror att du har missförstått det här med webben lite. Man kommer ingen vart med sanningen här. Du ser ju att ingen hakar på tråden. Om du skrivit att du fått värdens baguett på 3 decimeter hård som ek och kunnat spruta 5 meter som biverkning så hade folk hakat på. Starta en ny tråd och testa.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Åh, blev ju jättebra! Vad kul! Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:
Jag tror att du har missförstått det här med webben lite. Man kommer ingen vart med sanningen här. Du ser ju att ingen hakar på tråden. Om du skrivit att du fått värdens baguett på 3 decimeter hård som ek och kunnat spruta 5 meter som biverkning så hade folk hakat på. Starta en ny tråd och testa.

Sant!   Men jag vill inte ha nån diskussion eller skryta, jag vill bara att de som har funderingar eller undrar nånting ska läsa och kanske ställa frågor! 🙂 


   
SvaraCitera

Vad kul. Grattis!


   
SvaraCitera
penja

slutade för några månader sen. 

A

Kämpar med jobbiga utslag på armar, rygg, bröst just nu (dock ser det himla bra ut idag!!) Allt pga min hud pallade inte att torkas ur så. Min läkare gjorde fel och gav mig tabletter på 20mg ist för 10, vilket gjorde att jag åt dubbel dos i början. Kunde inte ens böja mig över handfatet och spotta när jag borstade tänderna utan att ryggen låste sig. Även märkt att mitt immunförsvar blivit mycket sämre. Är konstant förkyld känns det som. 
Positivt: Får aldrig finnar och min hud är jätteslät. 
Hade heller inte ärrbildande akne, så är rätt konstigt att jag ens fick käka roa. Men jag åt tetralysal när jag var till läkaren och fick roaccutan utskrivet. Så läkaren såg aldrig hur det såg ut när jag inte åt nån medicin alls. Hade de gjort det hade de nog bedömt det som "för lite" för att få roaccutan. 


   
SvaraCitera
penja

tror anledningen till att jag fick det var att jag hejdlöst brast ut i gråt när de frågade om min hy hade påverkar mig psykiskt. 


   
SvaraCitera
penja

soft att det gick bra för dig förresten! 
Blir nog bra för mig med bara jag blir av med dessa anda utslag. 
Vet du förresten hur lång tid efter avslutad kur roaccutan finns kvar i kroppen? 


   
SvaraCitera
penja

ska nog gå och kolla detta. kolla om jag kan bli blodgivare eller om jag måste vänta mer. 


   
SvaraCitera

penja:
ska nog gå och kolla detta. kolla om jag kan bli blodgivare eller om jag måste vänta mer. 

Kollade upp det där för någon dag sedan pga hade för mig att man skulle vänta i upp till ett halvår, men tydligen räcker det med fyra veckor! Så det måste ju innebära att det tar drygt en månad för kroppen att göra sig av med alla spår av medicinen.

Däremot ska man ju avstå från att göra saker som sliter på huden (typ vaxa osv) de följande fem-sex månaderna efter avslutad kur, men det handlar väl om att huden inte återhämtar sig så jättefort.


   
SvaraCitera
penja

nöbby:

A ok! Tänkte att det vore skönt att veta om man har det i kroppen fortfarande eller inte. Tänk...... om jag skulle bli gravid eller så (OBS planerar ej att bli), då vore det väldigt bra att veta. 


   
SvaraCitera

penja:

A ok! Tänkte att det vore skönt att veta om man har det i kroppen fortfarande eller inte. Tänk...... om jag skulle bli gravid eller så (OBS planerar ej att bli), då vore det väldigt bra att veta. 

Ja precis, i sådana fall måste man ju ha koll på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:
soft att det gick bra för dig förresten! 
Blir nog bra för mig med bara jag blir av med dessa anda utslag. 
Vet du förresten hur lång tid efter avslutad kur roaccutan finns kvar i kroppen? 

Bra fråga, undrar det jagh med! Ska snart träffa läkaren så kan återkomma.


   
SvaraCitera