Aviseringar
Rensa alla

Roacuttan


Ämnesstartare

Tjaaaabbba, finns säkert några av er här på UM som har käkat roacuttan?[crazy] Vad är era erfarenheter och hur gick d till väga för att få det??

Jag har använt ca 5 st olika krämer och 2 olika antibiotikum, Tetralysal och Ery-max i snart ett år. Är så jävla trött på detta nu så borde man inte få en remiss till hudläkaren och kan få roacuttan då?[cute]


   
Citera

Jag gör det inte men jag känner en som går på Roaccutan. Jätteeffektivt säger hon.

Men det är ingenting som slentrianmässigt skrivs ut vad jag förstått. Det är ett licensmedel och varje enskilt fall prövas av Läkemedelsverket/någon kommitté/vad det nu är....
Min kompis, av kvinnligt kön, måste ta p-piller trots att hon inte är sexuellt aktiv. Det är krav tydligen, för medlet är så fosterskadande att inga risker tas. Rena Neurosedynet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

licensmedel

ahjo, jag vet...
Men om man har kommit till ett stadie där man har testat allt på marknaden och mår dåligt för att inget funkar, borde man inte få roacuttan då? Inte bra att gå och käka Anitiobitka i ett helt år som jag har snart gjort.
Led hon av bölder, eller hade hon testat all medecin och fick där av det utskrivet?

Mårran:

Min kompis, av kvinnligt kön, måste ta p-piller trots att hon inte är sexuellt aktiv. Det är krav tydligen, för medlet är så fosterskadande att inga risker tas. Rena Neurosedynet.

Vet, kvinnor får ej bli gravida under den här perioden och någon månad senare när man har avslutat kuren.


   
SvaraCitera

Vadsadu:

Ery-max

Detta dog jag nästan av. [sad]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Detta dog jag nästan av. [sad]

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Detta dog jag nästan av. [sad]

hah, vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GladHezzzzt, fick precis en remiss till hudläkarn imorse[badgrin]
Hur lång väntetid brukar det vara på hud?[crazy]


   
SvaraCitera
Zsasz

Vadsadu:

har testat allt på marknaden och mår dåligt för att inget funkar, borde man inte få roacuttan då?

Du måste göra lever-prover, blodvärden m.m. för att få ta roaccutan då det är väldigt skadande för levern, har du nedsatt leverfunktion så kommer du inte få roaccutan utskrivet alls..

Sedan får man tänka på bi-effekterna också, vilka kan vara uttorkade slemhinnor, håravfall, muskelvärk m.m. (Läkaren kommer förklara mer om biverkningar innan du bestämmer dig) De flesta inte så allvarliga, men det är inte licensbelagt för ingenting..

Behandlingen varar i ca. ett halvår, ibland upp till ett år (dock bara i ovanliga fall)

Tänk på att det tar ett tag innan man ser en förändring, första tiden ser oftast värre ut, men efter ett tag blir det bättre, och de flesta som använder roaccutan får aldrig* finnar mer efter avslutad behandling..

*Så klart kan det förekomma någon enstaka finne lite då och då..


   
SvaraCitera

passaro:

[tard]

Vadsadu:

hah, vadå?

Är helt galet allergisk mot antibiotika, men speciellt mot den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Du måste göra lever-prover, blodvärden m.m. för att få ta roaccutan då det är väldigt skadande för levern, har du nedsatt leverfunktion så kommer du inte få roaccutan utskrivet alls..

yepp, Jag vet.. Men be berädd på att göra det ändå!

Geigerzähler:

Är helt galet allergisk mot antibiotika, men speciellt mot den!

Jag är galet allergisk mot pencellin! [rolleyes]


   
SvaraCitera

Vadsadu:

Jag är galet allergisk mot pencellin! [rolleyes]

Jag är allergisk mot i princip allt i medicinväg. [smile]


   
SvaraCitera

Vadsadu:

Vad är era erfarenheter och hur gick d till väga för att få det??

jag gick på en sån kur förra året, funkade galant, körde 2 piller om dagen och sen ska man undvika att dricka mjölk (kalcium) under 3 timmar från det att man tagit pillret.. men som sagt det gjorde underverk för mig så kör på[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en ängel:

jag gick på en sån kur förra året, funkade galant, körde 2 piller om dagen och sen ska man undvika att dricka mjölk (kalcium) under 3 timmar från det att man tagit pillret.. men som sagt det gjorde underverk för mig så kör på[y]

Står inget om att man ska undvika kalcium och mjölkprodukter i roas papper man fick till medicinen..
Du kanske tänker på Tetralysal? För där ska man inte göra det![wink]

Jag har iallafall börjat käka roa nu och har gjort det i 5 dagar nu och jag är redan torr i ansktet och på läpparna! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Jag är allergisk mot i princip allt i medicinväg. [smile]

illa!!!


   
SvaraCitera

Vadsadu:

Du kanske tänker på Tetralysal? För där ska man inte göra det!

Jo det stämmer nog iofs 😛 men trodde att det var likadant med roacuttan


   
SvaraCitera