Aviseringar
Rensa alla

röka på balkongen :/


Ämnesstartare

Såhär är det att jag bor på två våningar upp i en lägenhet och har en balkong och jag är väldigt osäker på om jag får röka på min egen balkong. Det har aldrig hänt förut att någon granne klagat och vissa av mina grannar röker självklart också p balkongen men detta är något jag själv tänker efter eftersom att jag är en väldigt nogran kille som inte bryter emot lagar osv. Men iallafall vad tycker ni? bör jag strunta o bara köra på eller? hur hade ni gjort om ni  var denna situationen?


   
Citera

Jag vet inte vad lagen säger, men när mina grannar rökt på balkongen så har jag kunnat bli rätt så störd av det när jag själv varit ute på balkongen eller haft ett fönster öppet åt det hållet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade nog sluta röka bara. 


   
SvaraCitera

Det är väll bara att köra på sedan om någon klagar kanske det är bättre att inte göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns inga lagar dvs inskrivet i Sveriges Rikes Lag att det är förbjudet att röka på sin egna balkong så vitt jag känner till. Däremot kan fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen om det är en bostadsrätt stifta vilka regler han/dom själva vill. Ex förbjuda rökning i lägenheten (tapeterna blir förstörda av cigarettrökning). Eller förbjuda rökning eller att man får köra sin koleldade grill på balkongen för att inte störa grannarna med rök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

miss chris:
Det finns inga lagar dvs inskrivet i Sveriges Rikes Lag att det är förbjudet att röka på sin egna balkong så vitt jag känner till. Däremot kan fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen om det är en bostadsrätt stifta vilka regler han/dom själva vill. Ex förbjuda rökning i lägenheten (tapeterna blir förstörda av cigarettrökning). Eller förbjuda rökning eller att man får köra sin koleldade grill på balkongen för att inte störa grannarna med rök.

ska det stå varning någonstans på området om att inte röka på balkongen då om det inte skulle vara tillåtet? kan ha missat det iallafall men det är bara vad jag tror. 


   
SvaraCitera
time
 time

Som fd rökare som vet hur nice det är att kunna sitta på sin egen balkong och röka, men också som någon som har slutat och förtvivlat försökt överleva sommaren utan att kunna vädra lägenheten pga rökande grannar: snälla, rök inte på balkongen. Det går utmärkt att gå nerför trappen och röka en liten bit bort från huset, även om det tar lite längre tid, så gör det istället.


   
SvaraCitera
time
 time

Eller om det är superviktigt: gör det åtminstone inte medan det är så varmt ute att det är rimligt att anta att boende i huset har fönster och balkongdörrar öppna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Eller om det är superviktigt: gör det åtminstone inte medan det är så varmt ute att det är rimligt att anta att boende i huset har fönster och balkongdörrar öppna.

vet inte hur vädret ser ut hos dig men här solar det inte utan det regnar asmkt och det är jättekallt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså de den om nån har fönstret öppet äre fett störigt om rök kommer in kan du inte ba gå ut på gården och röka? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loco99:
Asså de den om nån har fönstret öppet äre fett störigt om rök kommer in kan du inte ba gå ut på gården och röka? 

Alltså jag har ingen gård. Det är ett område som alla bilar kör förbi och går på, men det lönar sig. Testade utan problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh: ska det stå varning någonstans på området om att inte röka på balkongen då om det inte skulle vara tillåtet? kan ha missat det iallafall men det är bara vad jag tror.

Bor du i hyresrätt (förstahandskontrakt) eller bor du i bostadsrätt? Oavsett, fastighetsägaren alt bostadsrättsföreningen ska väldigt noga skriftligen upplysa hyresgästerna/bostadsrättsinnehavarna om vilka regler som gäller. Antingen att det är inskrivet i hyreskontraktet/bostadsrättsavtalet eller att det klart upplyses på en anslagstavla som samtliga hyresgäster/bostadsrättsinnehavare vet var den är placerad.

Sedan kan man ju ha åsikter om den sk "grannsämjan". Även om det är tillåtet att röka på balkongerna så bor du granne med en astmatiker som är överkänslig mot tobaksrök så är det ju mindre lämpligt att du står och bolmar på balkongen om de ser att h*n har balkongdörren öppen.

Bor själv i bostadsrätt i centrala Göteborg (Majorna) och här är det förbjudet att både röka och grilla på balkongerna. Däremot helt ok naturligtvis att röka under köksfläkten eller i badrummet för den som önskar.


   
SvaraCitera
time
 time

vincebruh:

vet inte hur vädret ser ut hos dig men här solar det inte utan det regnar asmkt och det är jättekallt.

Varje dag? Eller skulle du bara röka en gång just idag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I alla lägenheter jag bott har det stått i papper att det är förbjudet att röka på balkongen, men ingenting om att röka inomhus, så jag kör på det.

För övrigt är jag trött på att det är ok att diskriminera rökare men inte folk med jobbiga barn eller som skriker när de knullar eller jobbiga utvecklingsstörda, eller as som bränner fossila bränslen i stora mängder och ger oss skogsbrandsvärme etc. etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Varje dag? Eller skulle du bara röka en gång just idag?

precis.


   
SvaraCitera