Aviseringar
Rensa alla

Rökning, coolt och snyggt? Varför?


Ämnesstartare

Exodus: Menar vrf man tycker folk som röker e coola. Typ brad pitt eller johnny depp med en cigg i munnen är tydligen sexigt?

P.g.a.

time: Decennier och decennier av otroligt bra PR-jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

P.g.a.

Så man skulle kunna göra det sexigt att käka kladdkaka?


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

PR-makare har inte bra betalt utan anledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Men du röker?

Mm, för tillfället i alla fall.

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

Exodus:

Så man skulle kunna göra det sexigt att käka kladdkaka?

Blev förvirrad pga tycker det är sexigt att äta kladdkaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle tro att en delförklaring är hur cleant tobak är som självdisciplinärt medel. ruseffekten är minimal, så det handlar mer om att ta kontroll över sin tidsdisposition, sin vakenhetsrytm, sitt fokus och sina belöningsprocesser genom att markera vissa tidpunkter. detta sker på bekostnad av förväntad livslängd. metakognition i utbyte mot biologisk hälsa. något romantiskt, lidelsefullt och väldigt mänskligt är det.

det där med PR är också viktigt såklart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Så man skulle kunna göra det sexigt att käka kladdkaka?

Ja, med rätt reklam under flera år, reklam som dessutom verkar överallt som film, musik, böcker... Visst skulle det kunna manipuleras in i mänskligheten. Det är inte första gången och inte sista.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: skulle tro att en delförklaring är hur cleant tobak är som självdisciplinärt medel. ruseffekten är minimal, så det handlar mer om att ta kontroll över sin tidsdisposition, sin vakenhetsrytm, sitt fokus och sina belöningsprocesser genom att markera vissa tidpunkter. detta sker på bekostnad av förväntad livslängd. metakognition i utbyte mot biologisk hälsa. något romantiskt, lidelsefullt och väldigt mänskligt är det.

Det låter bra det där, men jag tycker mig inte ha upplevt att rökare skulle vara bättre disciplinerade än andra, ofta tycker jag att det är tvärtom.

Man kan för övrigt uppnå liknande disciplin med andra medel såsom kaffe, te, godsaker och annat som är mindre hälsoskadligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Blev förvirrad pga tycker det är sexigt att äta kladdkaka.

Haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Det låter bra det där, men jag tycker mig inte ha upplevt att rökare skulle vara bättre disciplinerade än andra, ofta tycker jag att det är tvärtom.

Man kan för övrigt uppnå liknande disciplin med andra medel såsom kaffe, te, godsaker och annat som är mindre hälsoskadligt.

han sa väl inte att de är mer disciplinerade, utan att det är ett hjälpmedel


   
SvaraCitera
mynona

den air av nonchalant dekadent självdestruktivitet den illustrerar kanske. är dock inte så mycket för analys av den typen av preferenser, man måste få unna sig irrationalitet för att få lite spänning i livet. den visuella attraktionen vägs i vilket fall som helst upp av stanken.


   
SvaraCitera
höna

Jag tror som alla andra, reklam. Mr  nuförtiden känns det som folk ser ner på rökare. Det blir mer och mer ocoolt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luktar apa


   
SvaraCitera

Höll fast vid tanken om coolhetsfaktorn medan jag rökte. När jag slutade så var det rätt lätt att tappa den känslan och mer börja se det typ som hattbärande: coolt när det görs i Mad Men, inte alls så coolt när man gör det själv. Mer och mer förlegad statusmarkör.


   
SvaraCitera

Sen jag slutade röka kan jag inte längre associera tobaksrökning med något bra. 


   
SvaraCitera