Aviseringar
Rensa alla

Rökt cannabis i nio år sen slutat, fråga vad som helst!


Ämnesstartare

Kudhos: Jag ångrar inte att jag testade. Jag ångrar destå mer att jag fortsatte eftersom att det aldrig gav mig något. Och nu lär mina lungor vara beyond räddning vilket är synd. Jag försöker träna regelbundet, men jag har faktiskt ingen aning om det hjälper helt. Jag är av den naturen att jag tycker man kan prova saker för att det vidgar sina perspektiv. Men man vinner knappast på att fortsätta.


   
SvaraCitera
Kudhos

Landvetter:
Kudhos: Jag ångrar inte att jag testade. Jag ångrar destå mer att jag fortsatte eftersom att det aldrig gav mig något. Och nu lär mina lungor vara beyond räddning vilket är synd. Jag försöker träna regelbundet, men jag har faktiskt ingen aning om det hjälper helt. Jag är av den naturen att jag tycker man kan prova saker för att det vidgar sina perspektiv. Men man vinner knappast på att fortsätta.

Man lever och man lär. 🙂 


   
SvaraCitera

Hur många gånger måste man röka innan man får inlärningssvårigheter? Eller hur var det för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking: Svår fråga. Röker man någon enstaka gång innan 20-25 års åldern så är det nog ingen större fara. Men röker du flera gånger i månaden från det att du går på låg/mellan/högstadiet så kan du räkna med problem. Det är helt omöjlig att säga exakt hur många gånger det är som gör att man får problem med inlärningen.
Det måste inte vara just inlärningen heller. Det kan vara grejer som mognads processen, depression, psykos osv. Jag vet att psykos är ett allmänt uttryck nu, men det är något man kan få om det ligger latent hos dig. Det betyder alltså att du kan få psykos senare i livet även om du inte röker brajja. Men rökat skyndar på processen markant. Man är känslig i kroppen när man växer upp. Därför är det bättre att vänta till senare med att testa alls.


   
SvaraCitera

hej

ville ba säga: bra initiativ, många behöver lära sig mer om droger utan att bli bombade med skrämselpropaganda

fint att du blitt av med missbruket - starkt!


   
SvaraCitera

eller ok kan ju ställa en fråga också

hur kmr det sig att du bestämde dig för att sluta? känner några som missbrukat cannabis men som ej ser nåt problem med det. fanns det nåt särskilt som motiverade dig?


   
SvaraCitera
time
 time

Landvetter: absentthinking: Svår fråga.

Det blir lättare för de andra att se dina svar om du trycker på citera-knappen 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor:
hej

ville ba säga: bra initiativ, många behöver lära sig mer om droger utan att bli bombade med skrämselpropaganda

fint att du blitt av med missbruket - starkt!

eller ok kan ju ställa en fråga också hur kmr det sig att du bestämde dig för att sluta? känner några som missbrukat cannabis men som ej ser nåt problem med det. fanns det nåt särskilt som motiverade dig?

time: Hah, jag insåg det också. Hoppas det funkar nu.

Tack loqour! 
Just på grund av skrämselpropagandan ville jag ta tag i detta. Eftersom de flesta bara blir förbannande när dom inser att allt bara varit överdrifter och missledande information man växt upp med. För mig vart det en motaktion att röka och ta andra droger för att "bevisa" att "dom" haft fel.

Dom flesta som röker brass ser inget större problem med det när dom är inne i det, ibland inte efteråt heller. Det blir lite av en gruppkänsla. Alla man umgås med tycker och tänker lika om hur skadligt det är, hur fel alla andra har som säger att det är totalt livsfarligt och så vidare.

Jag insåg strax efter jag fyllt 21 tror jag. När jag uteslutande umgicks med folk som rökte och hur folk var och vilken mentalitet som gällde. Då kände jag att jag ville börja tagga ner. Ingen hade några mål i livet direkt, alla levde för dagen. Vi spelade hackysack, målade, spelade tv-spel och rökte. Jag jobbade deltid och de flesta jag umgicks med sålde själva och jobbade alltså ingenting. Efter två års konstant rökande så ledsnade jag på livsstilen och kände att mina lungor inte mådde speciellt bra. Jag kunde vakna upp mitt i natten av att jag hostade och liknande grejer. Man lever lite som i en bubbla. Den känner man inte av fören man slutar helt och man ser världen lite klarare och man orkar mycket mer.


   
SvaraCitera

Hur är det med övriga droger... har du blivit absolutist eller är det enbart cannabis som du har slutat med?


   
SvaraCitera

Landvetter: svarar på era frågor

Jag hade gärna sett att du gör en hälsokontroll nu när du slutat,, om t.ex din lever och njurvärde, och sedan kommer tillbaka och berättar om det här.....


   
SvaraCitera

Landvetter:

Dom flesta som röker brass ser inget större problem med det när dom är inne i det, ibland inte efteråt heller. Det blir lite av en gruppkänsla. Alla man umgås med tycker och tänker lika om hur skadligt det är, hur fel alla andra har som säger att det är totalt livsfarligt och så vidare.

Jag insåg strax efter jag fyllt 21 tror jag. När jag uteslutande umgicks med folk som rökte och hur folk var och vilken mentalitet som gällde. Då kände jag att jag ville börja tagga ner. Ingen hade några mål i livet direkt, alla levde för dagen. Vi spelade hackysack, målade, spelade tv-spel och rökte. Jag jobbade deltid och de flesta jag umgicks med sålde själva och jobbade alltså ingenting. Efter två års konstant rökande så ledsnade jag på livsstilen och kände att mina lungor inte mådde speciellt bra. Jag kunde vakna upp mitt i natten av att jag hostade och liknande grejer. Man lever lite som i en bubbla. Den känner man inte av fören man slutar helt och man ser världen lite klarare och man orkar mycket mer.

Alltså, shit, ja, exakt sådär. Är i samma situation nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:
Hur är det med övriga droger... har du blivit absolutist eller är det enbart cannabis som du har slutat med?

Bra fråga. Akolhol dricker jag ju fortfarande. Jag hade också en period där jag kände att jag behövde något, så jag drack någon öl om dagen. Men det har släppt, så nu dricker jag väl inte mer än någon annan. I övrigt skulle jag inte röra något som är framställt i något labb längre. Svampar är 50/50 om det blir bra, så mitt resonemang är att lägga ner allt som bökar runt i skallen för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

champuss:

Jag hade gärna sett att du gör en hälsokontroll nu när du slutat,, om t.ex din lever och njurvärde, och sedan kommer tillbaka och berättar om det här.....

Vet inte om njurar och lever och sådant tar någon direkt skada av rökningen. Vad jag vet så är det luftvägar, hjärta, huvud och lugnor som råkar illa ut. Sen blandar man ju gärna ut med vanlig tobak vilket de flesta kan räkna ut inte är speciellt bra heller.


   
SvaraCitera

Landvetter: Vet inte

precis, man vet inte om det är något som tagit skada..... Men gör hälsokontrollen ändå, det kan vara värt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

champuss:

precis, man vet inte om det är något som tagit skada..... Men gör hälsokontrollen ändå, det kan vara värt!

Min erfarenhet är att man gärna blir sjukare när man får reda på vilka åkommor man har. Då känns det bäst att försöka byta livsstil till något sundare istället för leta efter vilka problem man har. T ex är jag ju övertygad om att mina lungor mår skit, jag känner inte att jag behöver få höra en läkare säga det. Jag har ju dessutom rökt en hel del tobak ihop med hashet/majjan vilket inte är bra i lungorna.


   
SvaraCitera