Aviseringar
Rensa alla

Rösträtt vid 16 år?


Haien

Amadeus00:

För dom "hotar" riket på sätt och vis ifall dom röstar på t.ex på SD för det är "coolt". Man borde ta egna beslut och inte rösta på samma parti som sin bästa kompis. Om man kan ta sitt egna beslut så anser jagden person att vara mogen. Men tyvärr är inte alla 18+ det.

Demokrati handlar om att alla har en egen röst och att det är viktigt, oavsett varför och på vad man röstar.

Omogenhet kan påverka rösten, ja, men att det skulle göra rösten mindre värd är helt fel. 

""Hotar"" då inte folk som röstar på SD för att de tror på dem, lika mycket som de som blivit påverkade av andra gör?

Ditt sätt att tänka är lika mycket värt som de "omognas" sätt att tänka, men om de skulle tycka att du inte får rösta för att du tänker som du gör så skulle det vara fel, lika som det är fel att du tycker att de inte ska få rösta för att de tänker fel.

Enligt dig så kanske bara de som tänker rätt ska få rösta, men blir det verkligen en demokrati då? Nej, demokrati handlar om allas röst och dess lika värde oavsett vad den är.


   
SvaraCitera

lurifax69:
Man är forfarande hjärntvättad som 16 åring och skulle gått enligt vad skolan säger vad som är rätt o fel , svårare att göra egna uppfattningar vid den åldern än 18.

fast det har mer med skolan o göra än med 16åringarna. Om de blivit uppmuntrade till att skapa sig en egen åsikt istället för att köpa någon annans hade 16åringar inte varit "hjärntvättade" 


   
SvaraCitera

är 100% för sänkt rösträtt så att 16åringar kan rösta
mitt tal i nian handlade om det


   
SvaraCitera
Haien

Tal i nian?Tardig


   
SvaraCitera

Åh herregud, nej


   
SvaraCitera

Fredaghelaveckan:

fast det har mer med skolan o göra än med 16åringarna. Om de blivit uppmuntrade till att skapa sig en egen åsikt istället för att köpa någon annans hade 16åringar inte varit "hjärntvättade" 

Skolan har en åsikt som dom tycker ner på eleverna , och tar in allt lärare säger som inte är sant . Obv dom vill att sossarna vinner lol . 


   
SvaraCitera

nää inte 16


   
SvaraCitera

lurifax69:

Skolan har en åsikt som dom tycker ner på eleverna , och tar in allt lärare säger som inte är sant . Obv dom vill att sossarna vinner lol . 

har aldrig varit med om att en lärare tagit åsikt eller ställning


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Nej, 18 år är en bra gräns.


   
SvaraCitera
23an
 23an

Fredaghelaveckan:
är 100% för sänkt rösträtt så att 16åringar kan rösta
mitt tal i nian handlade om det

Ge exempel på varför?

Jag är för skolval där skolorna har egna val. Även om många tramsröstar bara för att man kan. Men känner att majoriteten av 16 åringarna inte är mogna nog för att rösta tyvärr. 


   
SvaraCitera

23an:

Ge exempel på varför?

Jag är för skolval där skolorna har egna val. Även om många tramsröstar bara för att man kan. Men känner att majoriteten av 16 åringarna inte är mogna nog för att rösta tyvärr. 

Och det är så stor skillnad på att vara 16 och 18 å?
att sänka röståldern hade lätt till sänkt genomsnittlig ålder för föstagångsröstare. 
det är ju rätt så stor skillnad. Många är politiskt aktiva på eget bevång. knappast så att dagens ungdom uppmuntras att ta politik seriöst även fast många har politiska åsikter. 


   
SvaraCitera
23an
 23an

Fredaghelaveckan:

Och det är så stor skillnad på att vara 16 och 18 å?
att sänka röståldern hade lätt till sänkt genomsnittlig ålder för föstagångsröstare. 
det är ju rätt så stor skillnad. Många är politiskt aktiva på eget bevång. knappast så att dagens ungdom uppmuntras att ta politik seriöst även fast många har politiska åsikter. 

Ja. Faktiskt. Sen blir det mer skillnader sen ju äldre man blir med hur man tänker osv. 

Och att döma av diverse skolval så tror jag tyvärr inte att det blir bra med 16åringar som röstar. Främst för att det verkar som att många inte bryr sig om resultatet eller att rösta seriöst. 


   
SvaraCitera

23an:

Ja. Faktiskt. Sen blir det mer skillnader sen ju äldre man blir med hur man tänker osv. 

Och att döma av diverse skolval så tror jag tyvärr inte att det blir bra med 16åringar som röstar. Främst för att det verkar som att många inte bryr sig om resultatet eller att rösta seriöst. 

antelet "partier" med mindre än 1 röst har minskat under det senaste valen

alla har rätt till att säga sin åsikt. även om den är oseriöst

16åringar har politiska åsikter bör uppmuntras till att engagera sig politiskt. "världen tillhör dom unga" osv 


   
SvaraCitera

Mothercracker:
Det har pratats mycket om det, själv är jag negativ till det.
En 16 åring har oftast inte erfarenheter till t.ex arbetslivet eller politik, så de hade nog oftast gått efter vad andra säger.
Vad är eran åsikt?

jag tycker att 18år är bra för då har dom flesta sommarjobbat nån gång eller har ett riktigt jobb och då är det enklare att hänga med i samhället 


   
SvaraCitera