Aviseringar
Rensa alla

Rösträttsåldern


Ämnesstartare

Om du röstar på alternativ fyra, utveckla och berätta gärna hur du tycker att systemet istället skall vara utformat.

Om man anser att ett parlamentariskt system med rösträtt är en dålig sak man inte vill ha, absolut inte kan tänka sig något annat, reformistiskt alternativ och bara vill ha en revolution rakt bakom nästa hörn så röstar man på "Annat".


   
Citera

risk:

Vill behålla en rösträttsålder på 18 år (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

risk:

Vill behålla en rösträttsålder på 18 år (Du röstade på detta alternativ)

Annars skulle ju SD bli störst. [shake]


   
SvaraCitera

risk:

Det borde inte finnas en rösträttsålder (Du röstade på detta alternativ)

diktatur[wink]


   
SvaraCitera

risk:

Vill behålla en rösträttsålder på 18 år (Du röstade på detta alternativ)

Finns inget och klaga på.


   
SvaraCitera

risk:

Det borde inte finnas en rösträttsålder (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

risk:

Det borde inte finnas en rösträttsålder (Du röstade på detta alternativ)

Den som vill rösta ska få göra det, oavsett om denne är 13 eller 47.


   
SvaraCitera

Tycker den ska sänkas till typ 16, jag tror inte det skiljer så mycket mellan hur politiskt insatta 16åringar och 18åringar är, dessutom får man redan rösta i kyrkovalet när man är 16.

Att säga att det inte ska finnas någon åldersgräns är bara dumt, småbarn kan inte rösta och om det fanns röster att rösta med i deras namn skulle det bara utnyttjas av föräldrar eller någon annan på något sätt.

Dessutom tycker jag röståldern och andra sorters av myndighet/rättigheter som tillfaller personer vid en viss ålder borde räknas från årskiftet det år man fyller år.

Min flickvän är politiskt insatt och vill rösta men får inte göra det bara för att hon fyller år 2 månader för sent, what's up with that?

Finns några asiatiska länder och kanske fler en officiell myndighetsdag varje år om jag inte minns fel, jag tycker det är ett bra koncept om man ska ha sådanna regler.


   
SvaraCitera

tycker diktatur folk i allmänhet är ändå inte kompetenta nog att göra såna val


   
SvaraCitera

risk:

Den borde höjas till: (Du röstade på detta alternativ)

20+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

risk:

Vad anser du om rösträttsåldern i Sverige?

Det är en svår fråga tycker jag, inte ålder i sig kanske men vem som ska få rösta och vad man ska få rösta om.


   
SvaraCitera

risk:

Vill behålla en rösträttsålder på 18 år (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

risk:

Vill behålla en rösträttsålder på 18 år (Du röstade på detta alternativ)

Det är inte förrän man blir 18 som man omfattas av hela samhället och att man därefter bilda sig en helhetsuppfattning om saker och ting.

Unga människor är oftast vänster, det är jävligt enkelt att tycka till i unga åldrar när man bara går i skolan och inte vet hur samhället fungerar, att man inom en snar framtid måste jobba häcken av dig och betala skatt, tills då kanske man inser att det är enkelt att vilja hjälpa alla världens fattiga till ett bättre liv men att det är jävligt jobbigt när man själv måste vara med och betala till det.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

risk:

Det borde inte finnas en rösträttsålder (Du röstade på detta alternativ)

De skulle spara riktigt mycket papper på att krossa illusionen om att vi har något att säga till om.


   
SvaraCitera

risk:

Annat (Du röstade på detta alternativ)

Behåll vid 18 eller sänk till 16. Tycker det är en icke-fråga dock. Röster spelar så liten roll att det är en jättefånig fråga att prioritera. Många börjar ju dock få större ekonomiskt ansvar kring de blir 16 och då kan det ju ses som en rättvisegrej att man kan påverka politiken, så är väl inte direkt emot det.


   
SvaraCitera