Aviseringar
Rensa alla

Rollspel - "Drakar & Demoner"


Ämnesstartare

Tjabba!
Ingen halvnörd som jag som har lust att lira lite rollspel över nätet? [smile] Såg nyligen Sagan om Ringen-trilogin i Blu-ray och fick en liten nostalgikick. Hittade sedan min gamla "Drakar & Demoner"-rollspelsbok, med tärningar och hela kittet.

Har aldrig rollspelat seriöst, och har nog inte tid för det heller. Men internet sitter man ju vid hur som helst [cute]

Sedan har jag ett enormt skrivarintresse som ligger o glöder bakom alla prioriteringar... vill göra utlopp för min fantasi snart! [bigsmile]

Någon som är intresserad??

rollspel6.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

tar 100000000000 år ju att spela de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då kan man köra "in medias res" [wink] Bestämmer snabbt rollerna, enkla regler och så tutar man och kör.

*Drar upp båten på stranden. Kastar en blick in i den lummiga skog som ligger framför oss.*

Sjtärn-tecknen funkar alltid [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fett på. Har inte lirat så mycket DoD (utan mest dungeons and dragons och v:tm) men är galet mycket på!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Fett på. Har inte lirat så mycket DoD (utan mest dungeons and dragons och v:tm) men är galet mycket på!

Men skriv ett meddelande till mig då, så kan vi ju snacka lite närmare! [smile] Förhoppningsvis kanske vi får med oss några fler i så fall.

Det går ju så enkelt som MSN, gruppkonversation, eller något forum någonstans [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuuuskamuikkunen:

Hej

Ensamvargen:

Hej

Köttfärssås:

Hej

Jonesh:

Hej

jOjozZz:

Hej

Ni kanske vill kolla denna tråd?

(PS till de tre första, vi måste snacka om nästa möte)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle varit på om det var riktiga drakar och demoner, men det där är ju det nya. inga ankor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

skulle varit på om det var riktiga drakar och demoner, men det där är ju det nya. inga ankor.

Hmm? Fanns väl bara ankor i datorspelet? Har grundboken till DoD 6 hemma (det han länkade), och även om det aldrig blivit av att jag spelat det har jag använt den som inspirationsmaterial flera gånger. Har inget minne av några ankor, vill minnas att det tvärtom är rätt low fantasy.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Hmm? Fanns väl bara ankor i datorspelet?

precis, drakar och demoner 6. ankor finns i 3 (1989), 4 (1991), och chronopia (95-96 eller något, har jag för mig), jag tror att de eventuellt även finns i andra utgåvan. sjätte utgåvan finns de inte i. och utpräglat low fantasy skulle utgöra skapligt tråkigt onlinespelande. det blir mycket lättare att hitta tuffa koncept till konfliker om man har mer att ta av, och i dod '91 så finns det hinkvis att ta av.

inte för att jag skulle kalla nya utgåvan för low fantasy, egentligen, med tanke på vilken omfattning övernaturligheter ändå förekommer. att det är brunt och grönt ad nauseum säger inte så mycket i sig. dock, jag tror att '91 skulle göra sig bättre för onlinespelande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har dock ingen aning vilken bok jag har... Det är tyvärr inte den jag länkade.

Drakar & Demoner från 2003 i alla fall [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pianopojke:

Drakar & Demoner från 2003 i alla fall [smile]

det är dod 6, och således är kampanjvärlden trudvang. jag själv är en stor förespråkare av ereb altor för de flesta ändamål, för det första eftersom det blir sjukt skalbart med expansionerna till dod 4, och således lämpligt för väldigt episka kampanjer (eller, för den delen, fria kampanjer). dels så vinner det över trudvang på området variation. i trudvang finns en setting: granskog. yay.

visst, trudvang har sina starka sidor, men jag tror att det skulle bli ointressant för lösare onlinespelande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner mig då inte särskilt bunden till boken... Skulle vi göra något av det här, blir det självklart en lättare variant, med mycket egen fantasi. Sedan kan man alltid använda raserna och varelserna från exempelvis DoD6 i den gemensamma fantasin [smile]

Även listan över färdigheter, vapen, tillbehörigheter och sånt. Tycker de listorna i DoD6 är väldigt bra [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pianopojke:

Även listan över färdigheter, vapen, tillbehörigheter och sånt. Tycker de listorna i DoD6 är väldigt bra [smile]

är skeptisk till att använda dod6 som grundsystem för onlinespelande, faktiskt. vill minnas att det reviderades för att göras lite mer användarvänligt, men det är fortfarande rätt knutet till kampanjvärlden, om jag inte minns fel. speciellt med all inbakad lore som finns i det. använder man dod4 som grundsystem så finns det sjukt många källor att hämta material från, expansioner och dylikt till dod4 finns i kilometerhöga drivor. och böckerna kan köpas på torrentbutiken (tänker inte vara mer specifik med hänvisning till forumreglerna).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

precis, drakar och demoner 6. ankor finns i 3 (1989), 4 (1991), och chronopia (95-96 eller något, har jag för mig), jag tror att de eventuellt även finns i andra utgåvan. sjätte utgåvan finns de inte i.

Ah, I see. Trodde du var emot ankor, samt trodde att enbart datorspelet innehöll dem.

Har dock dålig koll på DoD.

Leijonsparf:

inte för att jag skulle kalla nya utgåvan för low fantasy, egentligen, med tanke på vilken omfattning övernaturligheter ändå förekommer. att det är brunt och grönt ad nauseum säger inte så mycket i sig.

Nej det klart - det beror ju på vad man jämför med. För mig är low fantasy ~ LotR och dylikt, och high fantasy mer Legend of Drizzt, Dragonlance, eller Wheel of Time (de senare böckerna, i början är även den rätt low fantasy).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Ah, I see. Trodde du var emot ankor, samt trodde att enbart datorspelet innehöll dem.

min inställning till ankor är mycket komplex.

KingGurka:

Nej det klart - det beror ju på vad man jämför med. För mig är low fantasy ~ LotR och dylikt, och high fantasy mer Legend of Drizzt, Dragonlance, eller Wheel of Time (de senare böckerna, i början är även den rätt low fantasy).

jag har svårt att se lotr som low fantasy, hur man än ser på saken. jag menar, folk verkar inte reagera nämnvärt på alver, hobbitar eller magi, och det verkar lite som om övernaturligheter är om inte normen, så i alla fall en rätt accepterad del av världsbilden. trudvang är low fantasy i bemärkelsen att 97% av de karaktärer man lär möta kommer bo i en liten by i granskogen, aldrig direkt råkat ut för något påtagligt övernaturligt (utöver anekdoter om när farfar sprang på trollet i skogen), och möjligen någon lokal vädersiare. utöver det så är det liksom bara folktro, som inte direkt skiljer sig från fornnordisk sådan. det är low fantasy.


   
SvaraCitera