Vad är mästare?
Om inte det är så intressant kör jag på en pyar-alv, men vi får se litet. Behöver nog viss hjälp med char creation, är inte så erfaren (typ bara nwn)
Haha, vad konstigt att se D&D på svenska
Har spelat en massa d20 (typ modern och D&D 3.5.) bland annat en massa spel som då NWN, KotOR, Baldur's Gate... etc. plus att jag har spellett en del också så de reglerna sitter ganska bra tror jag. Annars tror jag inte jag har några problem att fatta nya grejer.
Funderar på en dvärgkrigare/expert (har skummat igenom basreglerna, hittar inte Expert, men antar att det är en slags hantverkare typ som NPC-klassen för D&D3.5?). Typ en slags smed eller hmm, bensnidare kanske? Hehe, har nog spelat lite för mycket Dwarf Fortress på sistone
Men jag kollar igenom det här ikväll typ, eller lite senare. Måste jiddra lite med att söka jobb, laga mat och få min DF-FIX!!!!
Stringburka:
STY 13
HÄN 17 (18)
FYS 12
INT 10 (8)
VIS 11 (10)
UTS 14
Stringburka:
Posta gärna rollfigurens historia och personlighet också, den kommer vara minst lika viktig som siffrorna.
Sprang till bussen. 🙂
På sina blott arton år är Melissa Måndotter, av det juridiska könet kvinna, en flicka som sedan hon var tolv år fått försörja sig på diverse falskspel, stöld, tjuverier. Anledningen var hennes bortgångna mamma som kastade ut henne. Melissa är van vid att klara sig själv och har haft en hård uppväxt. Hon är 1,63 lång och smal.
Melissa gillar att sjunga och att vara ensam och hyser inget större intresse av relationer med andra människor. Vem hennes pappa är vet hon inte. Hon bryr sig inte om gott eller ont, men hon gillar äventyr och att testa sin kapacitet. Vad är hennes högsta mål?
Att leva, I guess.
Ska läsa igenom det snart, om det inte finns någon typ av caster/mage eller något sånt så är jag inte med
Stringburka:
Det är en lågmagi-kampanj där rollpersonerna inte kommer att kunna vara magiker, formelkastande präster eller dylikt; även om magi existerar så är det en väldigt svår, lång, och farlig process som inte lämpar sig under äventyrande.
jojOzZz:
Vad är mästare?
?
jojOzZz:
Om inte det är så intressant kör jag på en pyar-alv, men vi får se litet. Behöver nog viss hjälp med char creation, är inte så erfaren (typ bara nwn)
Absolut, hjälper gärna till. Detta system är dessutom något enklare än NWN vad gäller skills och sådant.
Anarkandi:
Melissa Måndotter
Låter bra, så länge hon kan acceptera visst samarbete med de andra :3
Jonesh:
Haha, vad konstigt att se D&D på svenska
Börjessons översättning äger 🙂 Asmysigt, älskar översättningen av Prestidigitation: "Hokus Pokus".
Jonesh:
Funderar på en dvärgkrigare/expert (har skummat igenom basreglerna, hittar inte Expert, men antar att det är en slags hantverkare typ som NPC-klassen för D&D3.5?).
Det är experten från DMG i 3.5, men jag lade till förmågorna för att göra den till en spelarklass. Två detaljer jag glömde men som ska ändras är att den har d8 livstärning, som alla andra klasser med 3/4 attackfördel, samt att den har 8 färdighetspoäng per grad (samma som rackaren).
Observera att du inte behöver ha grader i expert för att vara hantverkare - expert är helt enkelt den klass som är mest fokuserad på diverse färdigheter (ännu mer så än rackaren).
----------------
Har vi då fyra spelare?
Anarkandi
JojozZz
Thamine
Jonesh
Stringburka:
?
Ah, menade klassen expert, gled in på lite äldre ord xD
Stringburka:
Absolut, hjälper gärna till. Detta system är dessutom något enklare än NWN vad gäller skills och sådant.
Jo, måste det nog vara, då det inte är automatiserat.
Vad innebär det att vara expert? Om det är, enligt mig, tråkigt blir det nog aristokrat.
Stringburka:
Det är experten från DMG i 3.5, men jag lade till förmågorna för att göra den till en spelarklass. Två detaljer jag glömde men som ska ändras är att den har d8 livstärning, som alla andra klasser med 3/4 attackfördel, samt att den har 8 färdighetspoäng per grad (samma som rackaren).
Observera att du inte behöver ha grader i expert för att vara hantverkare - expert är helt enkelt den klass som är mest fokuserad på diverse färdigheter (ännu mer så än rackaren).
Ah, såg att ngn redan frågat.
Ursäkta, hängde inte riktigt med där, var kan man hitta den beskrivningen? Samt, är 8 färdighetspoäng mycket/litet? Är 3/4 attackfördel +3 eller +4 på rolls? Kan en expert fokusera på vad som helst, är det en grundklass, eller är det en utvecklingsklass (dvs krigare-> expert)
Stringburka:
Börjessons översättning äger 🙂 Asmysigt, älskar översättningen av Prestidigitation: "Hokus Pokus".
Haha, nej~ vad roligt och passande
Stringburka:
Observera att du inte behöver ha grader i expert för att vara hantverkare - expert är helt enkelt den klass som är mest fokuserad på diverse färdigheter (ännu mer så än rackaren).
Ah yeah, jag antar det. Tror det bara kunde vara lite mer intressantare än en ren Krigare, plus mad skillz!!!!
Stringburka:
Det är experten från DMG i 3.5, men jag lade till förmågorna för att göra den till en spelarklass. Två detaljer jag glömde men som ska ändras är att den har d8 livstärning, som alla andra klasser med 3/4 attackfördel, samt att den har 8 färdighetspoäng per grad (samma som rackaren).
Det låter bra, jag ska kolla igenom lite nu och börja fila på karaktären.
jojOzZz:
Samt, är 8 färdighetspoäng mycket/litet? Är 3/4 attackfördel +3 eller +4 på rolls? Kan en expert fokusera på vad som helst, är det en grundklass, eller är det en utvecklingsklass (dvs krigare-> expert)
Jag kanske kan svara på det här lite, 3/4 "attackfördel" (Base attack bonus på eng.) är typ den mängd du lägger till dina attacker beroende på din lvl/grad/nivå/etc.
Så t.ex. skulle en lvl 6 krigare ha en attackfördel på två attacker med +6/+1 (två attacker, en där du lägger till 6 på resultatet och en där du bara lägger till 1, fast å andra sidan; en attack till f- yeah ) och en rackare eller dylikt skulle ha en attackfördel på +4.
Hoppas det hjälpte
...och att jag inte snackar helt ur röven
Jonesh:
Hoppas det hjälpte
dvs + på rolls
Stringburka:
. Vill ni vara med, anmäl er här
jojOzZz:
Ah, menade klassen expert, gled in på lite äldre ord xD
Ah. Expert som klass är ungefär så här:
Välj 10 färdigheter som klassfärdigheter.
Livstärning: t8
Färdighetspoäng: 8+int
Grad-----Grundattack----Fasthet---Reflex---Vilja---Special
1--------------0----------------0---------0--------2----Färdighetsfokus
2--------------1----------------0---------0--------3----Knep
3--------------2----------------1---------1--------3----
4--------------3----------------1---------1--------4----Knep
5--------------3----------------1---------1--------4----
6--------------4----------------2---------2--------5----Knep
jojOzZz:
Ursäkta, hängde inte riktigt med där, var kan man hitta den beskrivningen?
Expert
Svenska översättningen finns på länken till dunder och drakar jag gav innan.
jojOzZz:
Samt, är 8 färdighetspoäng mycket/litet? Är 3/4 attackfördel +3 eller +4 på rolls?
8 färdighetspoäng är mycket, 3/4 attackfördel den lägre av de spelbara klasserna. 3/4 attackfördel innebär att du din grundattackfördel är 3/4 av din grad (se tabellen jag gjorde för expert).
Krigare och jägare får hela sin grad i attackfördel, de andra får 3/4.
Färdighetspoängen är fördelade så här:
Krigare: 2 per grad
Aristokrat, Munk, Barbar: 4 per grad
Jägare: 6 per grad
Expert, rackare: 8 per grad
Jonesh:
Ah yeah, jag antar det. Tror det bara kunde vara lite mer intressantare än en ren Krigare, plus mad skillz!!!!
Precis
Jonesh:
...och att jag inte snackar helt ur röven
Stämmer precis.
köttfärssås:
Vill ni vara med, anmäl er här
En femte ska gå
Posta ett koncept bara så
Ras= Pyar-alv
Klass= aristokrat
Namn= Aranu
Bio= Aranu är en medelålders alv från en adlig släkt bosatt i staden Consaber. Uppväxt rikt, välutbildad, men har, på grund av tristess och vilja att öka sin inkomst, börjat med affärer som inte är helt och hållet lagliga, såsom ett nätverk av personer han bedriver utpressning mot, smuggleriligor, ja alla möjliga skumraskaffärer. På grund av tidigare nämnda tristess har han nu börjat söka efter spänning, bland annat igenom ränkspel med den övriga adeln, men även äventyr som detta.
Aranu brukar inte hävda sig, utan gillar att jobba i det fördolda, planera långt i förväg, och spela ut motståndare mot varandra. Hans mål, för tillfället, är att tillfredsställa sitt behov av äventyr, men han skulle inte säga nej till lite lister och affärer på vägen.
chaotic neutral får han nog bli, behöver hjälp med statsen.
Krigare, Människa, 21
Namn: Alvina Hendrin
Bakgrund: Som liten flicka blev hon tränad i stridskonster av sin far, men efter hans död så fick hon dra ut i naturen och klara sig själv ett par år tills hon vandrade till staden och sökte jobb som vakt.
Hon är 1.75, väger 67 och är ganska muskulös.
Hennes relation med andra personer är godhjärtad, men oftast inte särskilt intimt. Hon anser att ondska är att skada de svaga och gillar att sjunga och att vara in naturen. Hennes mål i livet är att leva i lycka med sina vänner, samt att hitta en skatt eller två.
STR: 18 (+ 2)
DEX: 15
CON: 14
INT: 12
WIS: 10
CHA: 8
10 skills, including:
Climb
Craft
Handle Animal
Intimidate (Cha),
Knowledge (dungeoneering)
Knowledge (engineering)
Profession
Ride
Survival
Swim
Feats
Acrobatic
Combat Reflexes (+1 krigare)
Run (+1 human)
Backpack
Cold-Weather Outfit
Candle, Insectbane
Flint and steel
Fishing Tackle
Bedroll
Rope, silk
Greatsword
Scale Mail
33 gp
Aligment: Chaotic Good
Am I doin it rite?