Aviseringar
Rensa alla

Romantisk men samtidigt liksom plaskvåt


mynona

Kärlek och sex är två olika begrepp som ibland kan kombineras. Vissa skiljer inte på begreppen, andra gör det. Det är lika individuellt bland båda könen, och båda är fullt kapabla att både vara känsligt romantiska och kärleksfulla OCH snuskigt kåta, beroende på humör.

Det är den gamla sexuella dubbelmoralen som dröjer sig kvar: dubbelmoralen om att det finns två sorters tjejer men bara en slags kille, och att en tjej kan få dåligt rykte men inte en kille.

Jag blir arg av att höra folk säga att det här inte längre finns. Det existerar fortfarande fullt öppet på högstadiet, och även bland äldre finns det kvar omedvetet, även om det blir bättre och bättre. Alldeles nyligen såg jag en dokumentär där ungdomar som intervjuades om sin syn på sex tyckte att det var "horigt" av en tjej att tex ha sex med två killar, medan det var en merit för en kille att ha det.

Ett av de viktigaste målen för feminismen/jämlikheten att uppnå, det är sexuell jämlikhet, med tanke på att det var just för att kontrollera kvinnans sexualitet som även annat förtryck - ekonomiskt, politiskt - konstruerades. Det är kärnan.

Om jag nu förstod rätt vad du menade. Jag antog att du menade sexuell dubbelmoral i vilket fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skuld:

jag förstår inte frågan.
vad är inte okej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fattar apslut inte nånting alls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

say wat


   
SvaraCitera

mynona:

Kärlek och sex är två olika begrepp som ibland kan kombineras.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

angelize du va så vacker irl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur ser hon ut[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon är jättefin [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som ja trodde då[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile]

Nä men det stämmer väl, normen är att killar ska vara kåta och de som tar alla initiativ medan kvinnor ska vara mer tillbakadragna och passiva. Jävligt tråkig norm för både killar och tjejer kan jag tänka mig. [crazy]


   
SvaraCitera
Bakric

Paseo:

fast det är väl inte att slyna sig att vara en kåtbock väl.

Paseo:

kollade på glamour idag, där sa en av gubbarna att vi behöver få utlopp för våra djuriska behov. Lät lite tossigt men mycket sant. Man är ingen hora för det.

PRECIS min åsikt.
Det borde vara en självklarhet att kunna skilja på de två och kunna pippa var och när man vill om man känner för det. Helst inte ute på torget dock [crazy]
Minns en lång tråd om det hela på Flashback som förklarade orsaken rätt så grundligt. Ska se om jag hittar åt den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enligt vem är det inte ok?: s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Populärt bedömt som madonna/hora-komplexet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det är den gamla sexuella dubbelmoralen som dröjer sig kvar: dubbelmoralen om att det finns två sorters tjejer men bara en slags kille, och att en tjej kan få dåligt rykte men inte en kille.

Ofta handlar det om detta, och i viss mån även denna gång, men som jag skrev ovan skulle jag snarare säga att det här handlar om hora/madonna-komplexet, ett problem med att sammanföra två olika stereotyper och oförmåga att se personen bakom dessa. Denna idé är dessutom inte helt unik bland kvinnor, utan finns även bland killar i form av "badboy" och försörjare, trygga gentemot såkallade hunkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen kommer någon jävel med det där jävla lås/nyckel-argumentet: "If a key opens many locks, it is a master key. if a lock is opened by many keys, it’s a shitty lock."

MEN HERREGUD MIN FITTA ÄR INGET JÄVLA LÅS OCH DIN KUK ÄR FÖR I HELVETE INGEN NYCKEL, DRA ÅT HELVETE (tänker jag då).


   
SvaraCitera