Aviseringar
Rensa alla

Romska läger rivs upp i Frankrike.


Ämnesstartare

Då jag inte orkar ge en twist på det hela får artikeln tala för sig.

France to dismantle half of all illegal itinerant camps

France's Interior Minister Brice Hortefeux announced Wednesday that half the country's illegal "travelling people" and Roma camps would be dismantled within three months, and that any caught breaking the law would be deported.

France's Interior Minister Brice Hortefeux said Wednesday that half the country's illegal “travelling people” camps would be dismantled within three months, and that Roma from Bulgaria and Romania would be sent back home if they broke the law.

Hortefeux made the announcement after a meeting of ministers called by President Nicolas Sarkozy in the wake of violence between itinerant groups and police.

Hortefeux vowed that itinerants who committed offences would undergo "virtually immediate" deportation to their countries of origin.

A communiqué issued by the Elysée’s press service following Wednesday’s meeting took particular issue with the Roma population, stating that Sarkozy had judged the illegal camps of Roma communities on French territory to be “inadmissible”. The text specified that 300 illegal camps had been identified as sources of “illicit trafficing, unacceptable living conditions, exploitation of children, prostitution or delinquency”.

The communiqué explained that France was going to be establishing measures of cooperation with Romania in order to crack down on the situation. One of those measures will include Romanian and Bulgarian police officers working in Paris to aid French security forces in their efforts.

‘Fanning the flames’

In an interview with France24.com, Malik Salemkour, vice president of the French Human Rights League, called the announcement “scandalous”. “Evacuating shantytowns simply because their inhabitants are Roma amounts to racist targeting”, he said.

Salemkour also accused the government of “fanning the flames” and finding “easy scapegoats to avoid dealing with the underlying issues”.

The controversy exploded last week when Sarkozy spoke of “the problems posed by the behaviour of some of the travelling people and Roma" while condemning the destruction of a police station and government property by approximately 50 “travelling-people” rioters. The rioters had taken to the streets with axes in the Cher region, in central France to protest against the death of a 22-year-old who was shot by the police.

The rioters were part of a nomadic community the French call “gens du voyage” or “travelling people”. The community is made up of French nationals, who, like Roma or Irish travellers, choose to live a nomadic lifestyle. Most of them reside in mobile homes or trailers and have both French nationality and a permit allowing them to move freely around the country.

Sarkozy’s comments angered advocacy groups, who accused him stirring up racist sentiment and pandering to the far-right. According to FRANCE 24’s French politics editor Marc Perelman, Sarkozy’s statements and Wednesday’s meeting may be part of a strategy to combat floundering approval ratings. “Sarkozy feels like he has to regain some ground on the issue of crime”, Perelman explained. Security was one of the issues Sarkozy emphasised during his successful presidential campaign in 2007.

​ http://www.france24.com/en/20100728-france-dismantle-illegal-itinerant-camps-roma-par​is-travellers-nomadic

Repotage finns även att tillgå i länken.

Vad tycks?

Rätt eller fel?

Motivera era svar.


   
Citera
Ämnesstartare

Fanimej på tiden, jävla pack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Fanimej på tiden, jävla pack.

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Va?

Han är misantrop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

The text specified that 300 illegal camps had been identified as sources of “illicit trafficing, unacceptable living conditions, exploitation of children, prostitution or delinquency”.

För att förhindra detta behöver man inte förstöra deras hem.

Sming:

France's Interior Minister Brice Hortefeux said Wednesday that half the country's illegal “travelling people” camps would be dismantled within three months, and that Roma from Bulgaria and Romania would be sent back home if they broke the law.

Det här är rasism och diskriminering.

Självklart är det fel. Motiveringar ^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Va?

Vem vill ha med tattare att göra? De har alltid ställt sig utanför samhället som stort och bör därför behandlas som de andra klassens medborgare de är. Alt bottenskrap


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Det här är rasism och diskriminering.

På sätt och vis ja, men samtidigt så tror jag inte dem flesta av dem är franska medborgare så inget konstigt med att flytta hem dem igen.
Dock väldigt korkat att paja deras s.k hem.

stentuff:

Vem vill ha med tattare att göra? De har alltid ställt sig utanför samhället som stort och bör därför behandlas som de andra klassens medborgare de är. Alt bottenskrap

De har ställt sig där?
Så det har inte att göra med att andra kallar dem för tjuvar m.m och på så sätt ställer romerna utanför samhället?
Isf är det inget konstigt att föräldrarna lär sin barn att stjäla om det är det de blir tvungna till om ingen vill ha dem.

Jag vet mycket väl att romerna gör en massa fel, men samtidigt blir inte felet löst om andra fortsätter skapa problem för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Vem vill ha med tattare att göra? De har alltid ställt sig utanför samhället som stort och bör därför behandlas som de andra klassens medborgare de är. Alt bottenskrap

Vem vill ha med dig att göra? Du ställer dig utanför samhället med dina rasistiska åsikter, betyder det att du ska behandlas som en andra klass medborgare?
Att du ogillar någon ger dig inte rätten att behandla denne dåligt. Har inte din mamma lärt dig det?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Crypto:

På sätt och vis ja, men samtidigt så tror jag inte dem flesta av dem är franska medborgare så inget konstigt med att flytta hem dem igen.

Helt och hållet ja, annars. Om de var illegalt i landet skulle de skickas hem bara för den anledningen. (?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helt rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Helt och hållet ja, annars. Om de var illegalt i landet skulle de skickas hem bara för den anledningen. (?)

Tycker att de ska få en chans att integreras i samhället och kunna få medborgarskap till att börja med istället för att bara skickas "hem" som antagligen inte ens finns, särskilt med tanke på hur illa behandlade de är i just Bulgarien och Rumänien


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

De har ställt sig där?

Ja, tattare är ju ett folkslag som alltid har varit på resande fot. Att de må vara tjuvar har inte riktigt med saken i sig att göra, dock har de faktum att själva folkslaget i sig alltid själva medvetet desintegrerat sig. Frankrike har alltid haft stora problem med tattare, Sverige likaså då tattarna tar sig från Danmark och vidare in hit. Vad tattare lever på idag vet jag faktiskt inte, men att påstå att de någonsin varit en del utav samhället vore en lögn. Om nu trådlös påstår att så är fallet så vet hon uppenbarligen inte ett jota

Trådlös:

Vem vill ha med dig att göra? Du ställer dig utanför samhället med dina rasistiska åsikter, betyder det att du ska behandlas som en andra klass medborgare?.

Jodå, att jag har mina åsikter och värderingar gör att jag kan anses ställa mig själv utanför detta samhälle till viss mån. Givetvis blir man behandlad olika utefter åsikt, är man obekväm så får man det också väldigt knepigt.

Trådlös:

Att du ogillar något ger dig inte rätten att behandla denne dåligt. Har inte din mamma lär dig det?

Givetvis tar jag mig friheten att bedöma, behandla och bemöta personer olika utifrån mina värderingar och åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Vad tattare lever på idag vet jag faktiskt inte, men att påstå att de någonsin varit en del utav samhället vore en lögn.

Finns en hel del romer i min hemstad.
Vad jag vet så är det iaf en familj som lyckats integrera sig bra i samhället. Farsan är t.ex busschaufför, en uppskattad sådan dessutom, barnen är rätt okej senast jag kollade, hänger dock med andra romer som inte är mycket att hurra för.
Alla är inte utanför samhället som så, men jag antar att de lever på socialbidrag iaf, tyvärr. Jag gillar inte att de har sina egna lagar och regler, men om samhället inte vill att de ska vara en del utav det så är det knappast konstigt att de har sitt egna samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Tycker att de ska få en chans att integreras i samhället och kunna få medborgarskap till att börja med istället för att bara skickas "hem" som antagligen inte ens finns, särskilt med tanke på hur illa behandlade de är i just Bulgarien och Rumänien

Till saken hör att tattare inte går att integrera. De är som sagt ett resande folkslag som livnär sig på diverse skumraskaffärer och hantverk (i hur pass stor utsträckning det sker idag vet jag ej). Att vissa tattare och PK-iter väljer att försöka spela på integrationskortet är bara pinibelt och naivt. Att följa de interna tattarlagarna, vara respekterad som tattare inom familj och släkt är uppenbarligen mer åtråvärt och respektingivande än att vara integrerad, försvenskad och skolad. Glöm inte att vi i Sverige faktiskt lagstadgade mot tattare, någonting som hävdes 1954 utav någon outgrundlig anledning [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Till saken hör att tattare inte går att integrera

Det får du väl tro 🙂
Men jag tror att precis som vi lämnat kyrkan bakom oss så kan dem lämna sina traditioner bakom sig, någon gång. Kanske inte den närmaste framtiden, men förhoppningsvis någon gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Jag gillar inte att de har sina egna lagar och regler, men om samhället inte vill att de ska vara en del utav det så är det knappast konstigt att de har sitt egna samhälle.

Deras lagar och regler, syn på äktenskap och familj är väldigt väldigt speciell må jag säga. Att bryta sina band med släkter som kan innefatta hundratals personer är inte det enklaste när det kanske är den enda såkallade trygghet de har.

Och givetvis så finns det hundratusentals individer utav utomeuropeiskt ursprung som kan sköta sig, jobba och betala skatt. Dock betyder inte det att de är önskvärda för det.

Tala med en äldre person om romer så kan jag garantera dig att du kommer bli betydligt mer upplyst och klar. De VAR duktiga och driftiga förr, om än tjuvaktiga. Men likväl då som nu gör de ett finfint jobb med att dra sig själva i smutsen, en stämpel som i min mening klär dem fint dock.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Crypto:

Men jag tror att precis som vi lämnat kyrkan bakom oss så kan dem lämna sina traditioner bakom sig, någon gång. Kanske inte den närmaste framtiden, men förhoppningsvis någon gång.

Jag skulle då definitivt inte påstå att vi lämnat kyrkan bakom oss, snarare att kyrkan har fått sig en liten törn. Redan 830 kom ju Ansgar till vad som nu kallas Sverige för att sprida kristendomen, och på den vägen är det. Att efter över tusen år bara "dumpa" sådana traditioner och högtider går nog inte på en kafferast.

Crypto:

Det får du väl tro 🙂

Dags att vakna?


   
SvaraCitera