Aviseringar
Rensa alla

Romska läger rivs upp i Frankrike.


Ämnesstartare

Crypto:

De har ställt sig där?

Romerna har ända sedan medeltiden, i vartenda europeiska land dom satte sin fot innanför varit illa omtyckta. Ja, länder hade t.o.m lagar på att romer inte fick bosätta sig inom landets gränser. Gustav Vasa utfärdade exempelvis en sådan lag i sverige på 1500-talet. Romerna livnärde sig oftast på snatteri och lurendrejeri (spådom) men även som underhållare.

Romernas livsstil har omöjliggjort dom till Integrationsmaterial då dom inte vill omfattas av samhället i stort. Dom vill sköta sig själva och resa runt som dom alltid gjort. Dom kan inte ha kontakt med myndigheterna, barnen går inte i skolan, dom vuxna har väl inte ens vettiga jobb så frågan är ju om deras pengametod kvarstår än idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Att efter över tusen år bara "dumpa" sådana traditioner och högtider går nog inte på en kafferast.

Tänker främst på att vi är bland världens mest sekulariserade länder, sen att vi har kvar att folk går till kyrkan som tradition är en annan femma, men staten har ju lämnat kyrkan.

stentuff:

Dags att vakna?

Vi har olika åsikter där helt enkelt [cute]

stentuff:

Deras lagar och regler, syn på äktenskap och familj är väldigt väldigt speciell må jag säga.

Jag har lite koll på romerna så jag förstår vad du menar.


   
SvaraCitera

stentuff:

Till saken hör att tattare inte går att integrera.

Det är på grund av såna som dig som de inte vill integreras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Vi har olika åsikter där helt enkelt [cute]

Sannerligen [smile]

hatsumi:

Det är på grund av såna som dig som de inte vill integreras.

Image


   
SvaraCitera

Men snark på dig också, "stentuff". Du kommer aldrig komma ifrån att vi idag lever i ett samhälle och land dit folk invandrar och väljer att bosätta sig. Och snälla kan du sluta kalla dem tattare? Du är respektlös och du gör inte någons situation bättre för någon. Även romer är människor vet du, jag hoppas för din skull att du inte lever i någon sorts förnekelse á la Hitler och tror att alla icke-svenskar är djur som inte har en egen hjärna att tänka med.

stentuff:

om än tjuvaktiga

Du tror såklart att tjuvaktigheten ingår i deras genetiska kod? Människor som kommer från en annan kultur behöver tid för att anpassa sig. Romerna har väldigt länge varit förföljda och utsatta för diskriminering.
Hur tror du att en folkgrupp som ständigt blir utstötta tvingas reagera? Som du kanske vet har romerna inget eget land, eftersom de är FÖRFÖLJDA och utsatta för RASISM i stora delar av världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

Romerna har väldigt länge varit förföljda och utsatta för diskriminering.

Romerna har haft 1000 år på sig att etablera sig i Europa men misslyckats. Tror du hela Europa haft fel angående romerna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Tror du hela Europa haft fel angående romerna?

Så du menar att de har egenskaper som är olika "oss" genetiskt?


   
SvaraCitera

"romska"...?[bigsmile]


   
SvaraCitera

Sming:

Romerna har haft 1000 år på sig att etablera sig i Europa men misslyckats.quote]
Och de har ungefär lika länge förföljts och hatats av oss "europeér". Var snäll och gör en enkel sökning på wikipedia och läs om deras utsatthet!

Sming:

Tror du hela Europa haft fel angående romerna?

Tss det är väl knappast en nyhet att vi hatar varandra på helt andra grunder än att de vi hatar utgör ett hot eller är skadliga för oss eller den mänskliga rasen. Tycker du att vi i Europa har haft rätt i allt vi har gjort? Invaderat länder och utplånat deras urbefolkningar, alternativt satt dem under extremt förtryck? Det är nämligen det intrycket du ger.


   
SvaraCitera

Oj det blev något fel med citeringen. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

Även romer är människor vet du

Ja jo, tattare är mycket väl utav kött och blod men de kommer alltid att vara andra klassens medborgare.

hatsumi:

Människor som kommer från en annan kultur behöver tid för att anpassa sig

Nej, folkslag så som tattare kan inte integreras i samhället som det ser ut idag. Det har aldrig någonsin fungerat i något land där de bosatt sig, och de kommer utav naturliga skäl aldrig att fungera heller då deras sätt att leva innefattar ett kraftigt avståndstagande ifrån både vår kultur, moral och etik.

hatsumi:

eftersom de är FÖRFÖLJDA och utsatta för RASISM i stora delar av världen.

Om du vänder på frågan så kanske du kan lyckas luska ut svaret [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Så du menar att de har egenskaper som är olika "oss" genetiskt?

Vad får dig att tro det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

det

Ojdå, nu blev man tydligen varnad för HMF. Att vara kritisk och objektiv samt föra en egen talan är tydligen förbjudet..

Image


   
SvaraCitera

stentuff:

Om du vänder på frågan så kanske du kan lyckas luska ut svaret

Så du menar att alla folkgrupper som blivit utsatta för rasism har förtjänat det? Enligt vems standard?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

stentuff:

Ja jo, tattare är mycket väl utav kött och blod men de kommer alltid att vara andra klassens medborgare

Du låter ungefär som nazisterna gjorde mot judarna. Låt mig fråga, är du nationalistisk och emot all invandring?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Ojdå, nu blev man tydligen varnad för HMF. Att vara kritisk och objektiv samt föra en egen talan är tydligen förbjudet..

Det är förjävligt, jag som åttondelen romer (säger jag det förbjudna ordet åker jag dit) tar inte alls illa upp om vad du har att säga om mitt släkte, även om du kanske går lite över gränsen.

Ontopic.

Nyhetsrepotage om "Antiziganismen" här i sverige. 80% av alla romer är arbetslösa och för detta anser Maria lessiner att vi svenskar ta mig katten borde skämmas! Dom blir dåligt behandlade och sätts i utanförskap. Detta har vi samtliga svenskar bidragit till.

http://svtplay.se/v/2092556/rapport/30_7_16_00


   
SvaraCitera