Aviseringar
Rensa alla

Romska läger rivs upp i Frankrike.


Ämnesstartare

Crypto:

På sätt och vis ja, men samtidigt så tror jag inte dem flesta av dem är franska medborgare så inget konstigt med att flytta hem dem igen.

Blofeld:

De kan resa hem till Rumänien.

Förutom att jag fördömer varje fall av att diskriminera en hel folkgrupp, och då speciellt när de är extra utsatta för våld i sina hemländer, så ser jag en annan aspekt som ingen verkar ha nämnt: Frankrike bryter mot den fria rörligheten inom EU, vilket i sig är förjävligt. Det är det som gör det här fallet så unikt och uppmärksammat. Vill Frankrike fortsätta med sin antiziganistiska porajmospolitik (överdrift, jag vet) får de helt enkelt gå ur EU först. Sen får de naturligtvis ifrågasätta och rösta emot denna lag (vilket ni sympatisörer givetvis också får göra), men inte trotsa den så länge den finns och de är med. Jag stödjer EU-sanktionerna till fullo och tycker att vi kan vara ännu lite hårdare. Är så trött på att fransmännen tycker att de har rätt att få särbehandlas positivt i allt. Räcker det inte med att de har ett eget europaparlament i Strasbourg och ett världsspråk? Dold text: Obs! OT i slutet

Sming:

jag som åttondelen romer

Hur känns det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Hur känns det?

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Hur känns det?

Att vara släkt med svensk i särklass största cirkusikon känner jag mig faktiskt ganska stolt över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Att vara släkt med svensk i särklass största cirkusikon känner jag mig faktiskt ganska stolt över.

Är jag helt fel ute om jag gissar på att du försöker gå i hans fotspår med ditt beteende på UM? Om han var rödnäsad vill säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Är jag helt fel ute om jag gissar på att du försöker gå i hans fotspår med ditt beteende på UM? Om han var rödnäsad vill säga.

Ja det skulle jag vilja säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig hört något trevligt om en fullblodsrom och har aldrig stött på en trevlig sådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvällen innan deportationen då president Nicolas Sarkozy blev något nojjigare, då en zigenarflicka trotsat honom först utanför och sen i Notre Dame de Paris:

Blivande_japan:

"romska"...?[bigsmile]

"Romska är den enda korrekta böjningen, förutom "zigenska" då. "Romerska", som jag antar att du föredrar, har en helt annan innebörd.

Sming:

Att vara släkt med svensk i särklass största cirkusikon känner jag mig faktiskt ganska stolt över.

Jag får inte riktigt ihop det. Jag skulle också vara stolt över att vara släkt med historiska svenskar (är faktiskt släkt med Christopher Polhem), men du verkar ju inte särskilt överförtjust i den "zigenska rasen", så rent logiskt sett borde du ha blandade känslor och önska att Brazil Jack(?) inte var romer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hela det här utspelet om romerna är bara en scen. Romerna återvänder faktiskt tillbaka till Frankrike, de är inte "illa behandlade", i praktiken som en semester. Sarkozy gör skada när han låtsas ta hand om "integrationen", han röstfiskar på nationellt vatten helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha, läste råmmska.


   
SvaraCitera