Aviseringar
Rensa alla

Rop på hjälp och tips!


Ämnesstartare

Jag är en tjej på 23 år som har mått dåligt en längre period, och just nu så äter jag inte längre, ingen hunger eller sug, men jag kan äta i sällskap. Väger runt 43 nu och är 163 lång, orkar ingenting, vill ingenting och mitt humör är riktigt illa mellan varven. Får ångest och ser svart sen brister man ut i gråt sen 15 min senare så kan jag vara jätte lugn och undra vad som hände?
Tips och råd på att må bättre?


   
Citera
Kudhos

Tror du att har en ätstörning så borde du ta proffshjälp och inte råd från oss som är hobbyläkare. Och det låter som att du har något du behöver reda ut med ett proffs. Ätstörningar är allvarliga och potentiellt dödliga. Någon mod har nog telefonnumret till hjälp i närheten.


   
SvaraCitera

Hej, får du hjälp? Och då tänker jag både från familj och vänner men främst från en psykolog. Förstår att det är svårt att ta det steget men om du vill göra det, ring sjukvårdsupplysningen (1177) så hjälper de dig att hitta lämplig mottagning i din stad. Alternativt gå till din närmaste ungdomsmottagning, de kan också hjälpa.

Vågar du inte ta detta steg än men vill ha någon form av professionell hjälp, besök vår Stöd och Svar-sida och prata av dig lite.
Tilia har även en stödchatt som är öppen varje dag mellan 21-22:30, där kan du chatta med en volontär (kanske kan du hitta någon med erfarenhet av ätstörningar). De har tystnadsplikt, har alla gått minst en kurs som heter “Första hjälpen till psykisk hälsa mot ungdomar” och verkar allmänt asbra.

Kram och lycka till!


   
SvaraCitera

AnnaPersson1: Får ångest och ser svart sen brister man ut i gråt sen 15 min senare så kan jag vara jätte lugn och undra vad som hände?

föredetta (och sannolikt nuvarande) anorektiker: oregelbundna eller obefintliga matvanor ger mig ofta väldigt påtagliga humörsvängningar. även om det mest av allt är psykiatrisk hjälp som du behöver så kan du åtminstone lätta symtomen för stunden genom att äta något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Hej, får du hjälp? Och då tänker jag både från familj och vänner men främst från en psykolog. Förstår att det är svårt att ta det steget men om du vill göra det, ring sjukvårdsupplysningen (1177) så hjälper de dig att hitta lämplig mottagning i din stad. Alternativt gå till din närmaste ungdomsmottagning, de kan också hjälpa.

Vågar du inte ta detta steg än men vill ha någon form av professionell hjälp, besök vår Stöd och Svar-sida och prata av dig lite.
Tilia har även en stödchatt som är öppen varje dag mellan 21-22:30, där kan du chatta med en volontär (kanske kan du hitta någon med erfarenhet av ätstörningar). De har tystnadsplikt, har alla gått minst en kurs som heter “Första hjälpen till psykisk hälsa mot ungdomar” och verkar allmänt asbra.

Kram och lycka till!

Får ingen hjälp, gick hos läkaren och vägde mig 1 gång i månaden och dem skrev ut theeralen oh anti depressiva. Men blev bara sämre, vill inte söka hjälp då läkarna säger ju att jag är frisk? Vill inte vara ett physkfall :(. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Tror du att har en ätstörning så borde du ta proffshjälp och inte råd från oss som är hobbyläkare. Och det låter som att du har något du behöver reda ut med ett proffs. Ätstörningar är allvarliga och potentiellt dödliga. Någon mod har nog telefonnumret till hjälp i närheten.

Var ska man vända sig?! Inga läkare gör något! Dem säger Bara ÄT! Min pojkvän säger Ät, du är väl inte 2 år?! :(. Hur ska man få dem att förstå?! 


   
SvaraCitera

AnnaPersson1: mått dåligt en längre period, och just nu så äter jag inte längre, ingen hunger eller sug

detta är absolut något du bör söka hjälp för. att inte ha någon matlust kan bero på en massa olika medicinska saker. exempelvis kan depressioner leda till att man inte har någon matlust

AnnaPersson1:
Får ångest och ser svart sen brister man ut i gråt sen 15 min senare så kan jag vara jätte lugn och undra vad som hände? 
 

det är inget konstigt med tanke på att du inte verkar äta så mycket.


   
SvaraCitera

AnnaPersson1:

Får ingen hjälp, gick hos läkaren och vägde mig 1 gång i månaden och dem skrev ut theeralen oh anti depressiva. Men blev bara sämre, vill inte söka hjälp dåläkarnaG säger ju att jag är frisk? Vill inte vara ett physkfall :(. 

Gå inte läkare, gå till psykologer och man är inte ett psykfall för att man går dit. 5/10 av mina vänner har någon gång varit hos en psykolog, det är vanligt och bara skönt och bra att gå dit!


   
SvaraCitera

Börja ät!!! det hjälper kanskeGlad


   
SvaraCitera