Aviseringar
Rensa alla

Rottweiler


Ämnesstartare

Min kompis storasyster hade en sån. Jag var så jävla rädd för den [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har en hund som iof. är blandras men har ca. 40 % rottweiler i sig [smile]
Rottweilers är i grunden jättebra hundar, stabila i psyket och bestämda. Men man måste verkligen bestämma från början och inte låta den bestämma en enda gång. Oavsett hur söt den är som liten [bigsmile]
Och den behöver MYCKET motion, 3-4 timmar om dagen är det optimala. men 2 timmar är ett minimum.

lycka till [bigsmile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

Jag har en hund som iof. är blandras men har ca. 40 % rottweiler i sig

Jo tack har hört att dom ska ha väldigt mycket motion plus att man ska träna psyket på dagarna också, liksom var det någon som såg hund coachen på 4+? Harly han var liksom ett år gammal och hade så mycket energi men hon som hade han orkade inte gå ut med honom eller göra saker, som man måste med en rottweiler för den ska vara lugn och det på dagarna, så jag tycker faktiskt synd om hunden, jag kan ju förstå att hon inte har tid och ork, men jag tycker inte då att hon ska just ha en rottweiler, kanske en enklare ras eller nått, visst alla hundar måste ut och träning och sånt men vissa behöver inte det lika mycket som rottisen kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

moisen:

Jo tack har hört att dom ska ha väldigt mycket motion plus att man ska träna psyket på dagarna också

Ja 🙂 Träna tricks och håll honom sysselsatt på promenader.
Min hund kan hetsa upp sig över andra hundar på promenader och sånt, men det var för att det inte blev borttränat på ett tidigt stadium eftersom jag inte har haft honom sen valp. Men träna på att han ska kunna sätta sig och lägga sig ner mitt under promenaden på kommando. Då lugnar han sig och kommer i neutralt läge. sen tränar man sånt under störning, tex. när en hund/människa går förbi 🙂
En till övning man kan göra är att hålla upp fingret och säga "titta". Och hunden ska hålla koncentrationen på dig och titta på ditt finger och om han tittar bort så ska man luta sig framåt snabbt och morra. Sen när han tittar går man omedelbart tillbaka till neutralt läge. [smile]

Fick dom tipsen av en hundtränare ^^
Självklart så är hunden naturligt lättdistraherad som valp, men försök att träna lite korta stunder med den iaf 🙂
kram


   
SvaraCitera

Har en rottweiler/amstaff-korsning själv och det är den underbaraste hunden man kan hitta. [smile]

Fick honom när han var liten valp helt oplanerat, orkar inte dra detaljerna.. Haha. Ett tips är som andra har sagt att börja lydnadsträning tidigt, så får du en skitfin hund! Med bra ledarskap fixar man lätt till de flesta dumheter... Har haft oräkneliga brottningsmatcher men till slut ger det sig som allt annat. MYCKET motion är att rekommendera till en sån hund också... Rottweilers är otroligt lättlärda annars, ruskigt smarta hundar 🙂

Tråkigt bara att det är så många som har förutfattade meningar och tror "elakheten" sitter i rasen. Om man har en elak hund så är det inte rasens fel, det är ägarens... Men många verkar inte vilja inse det. Vår Douglas är verkligen den goaste hund man kan hitta, folk har svårt att tro att han är en blandning av de raser han är... men som sagt, allt sitter i ägaren.

Lycka till! [y]


   
SvaraCitera

En bild på krabaten förresten. =)


   
SvaraCitera

oops! sådär, haha


   
SvaraCitera

när man skaffar ett husdjur måste man vara väl medveten om att det en dag ska dö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titta på wikipedia om du vill veta mer.


   
SvaraCitera

Fasen är riktigt avundsjuk. Alltid velat ha en rottweiler eller en dobberman. Så njut av en av dom bästa hundarna man kan köpa för pengar.

Hatar allt skitsnack att dom skulle vara aggresiva. En av dom mest lugna hundarna man kan ha för fasen. Det är som att säga att alla militärer är födda ur fel släkte då dom tränats att skjuta. Samma sak med attackhundar . Dom är tränade för att attackera på kommando, inte hoppa på vem som helst ... som nu andra mindre smarta hundar gör.

Iaf. Är avis [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför ens ha stora hundar som kan vara farliga? [shake]


   
SvaraCitera

sculptura:

Varför ens ha stora hundar som kan vara farliga?

Är du allvarlig...?
KAN vara farliga... Det KAN vara farligt att gå till bussen på morgonen, det KAN vara farligt att gå ut när det är snöoväder, det KAN vara farligt att steka bacon naken (det KAN ju sprätta olja)...

Man ska inte vara onödigt nojig. En hund blir vad du uppfostrar den till!
Nu när jag har en stor hund skulle det aldrit i mitt liv falla mig in att skaffa en liten bjäbbig sak på tre kilo... Nädu =)

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

l2310:

Man ska inte vara onödigt nojig. En hund blir vad du uppfostrar den till!
Nu när jag har en stor hund skulle det aldrit i mitt liv falla mig in att skaffa en liten bjäbbig sak på tre kilo... Nädu =)

Jamen vi talar om hundar här nu, något som man uppfostrar förhoppningsvis rätt, och du kanske har missat hur pitbull, amstaf, rottweilers och sådana raser har blivit som galna helt plötsligt och bitit barn utav helvete? En liten hund kan bitas, men inte göra lika stor skada.

Varför inte ta in Lodjur som tamdjur också? Vart går gränsen annars?


   
SvaraCitera

sculptura:

du kanske har missat hur pitbull, amstaf, rottweilers och sådana raser har blivit som galna helt plötsligt och bitit barn utav helvete?

Hunden du ser på bilden ovan är amstaff/rottweiler-blandning, och jag kan lova dig att snällare hund får man leta länge efter. Om man skaffar en sån hund gäller det att man verkligen är säker på att man har vad som krävs för att uppfostra hunden (och för guds skull kolla vad föräldrarna har för psyke), så får man en vän för livet. Jag håller helt med dig i att en liten hund kan göra stor skada, men dra inte alla hundar av en ras över en kant.

Sen (jag har dock ingen statistik att lägga fram...) så sägs det att hundraserna som flest får åka till vårdcentraler etc. för bett av är retrievrar, labradorer och golden. Ingen av de du nämnde alltså...

Folk har så många förutfattade meningar om såna här hundar och det gör mig så otroligt less.

Sen är lodjur ett VILDdjur, det är inte en rottweiler.


   
SvaraCitera

dinga:

Det är som att säga att alla militärer är födda ur fel släkte då dom tränats att skjuta. Samma sak med attackhundar

Word! [cool]


   
SvaraCitera