Aviseringar
Rensa alla

router


Ämnesstartare

Hej! Ja, jag har precis köpt en router. En d link DIR 600. Det var en budget router om man säger så. Den kostade 300 kr. Kanske inte det bästa fynd. Men jag är inte teknisk belagd eller rik. Men, nu undrar jag om jag kommer att behöva köpa en ny? Signalstyrkan är ofta på medel-bra-mycket bra. Men oftast på medel. Men hastigheten ligger ofta på 2Mbit/s. Det är ju sinnes[chocked]. Jag brukar förlora kontakten med internet ofta. Och surfarandet går även långsamt. Är det fel på routern, behöver jag köpa en ny??


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Anura:

2Mbit/s.

Vilken bandbredd har din uppkoppling egentligen då?


   
SvaraCitera
Åtta

Man får vad man betalar för.

Anura:

2Mbit/s

2 megabit eller megabyte? 2 megabyte = 16 megabit. Det är förvisso också väldigt lågt.

Jag skulle rekommendera att du köper en Linksys WRT160NL. Kostar typ 900 spänn och har stöd för 802.11n, vilket rent teoretiskt ger en överföringshastighet på 600mbit/s; även om du givetvis aldrig kommer upp i sådana hastigheter i praktiken.

EDIT: Eller eh, det kanske var 270mbit/s. Hursom så är det betydligt mycket mer än din gamla router.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vilken bandbredd har din uppkoppling egentligen då?

Wirles N 150 Home router (om det är det du syftar på) 150 mbps.


   
SvaraCitera
Åtta

Anura:

om det är det du syftar på

Han menar din internetuppkoppling. Hur mycket betalar du för?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har comhem large. Skulle väl tänka mig att den är på 99:- / mån. Fast jag är inte helt säker. Min pappa har koll på det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Han menar din internetuppkoppling. Hur mycket betalar du för?

Den är på runt 12-25 mbit/s


   
SvaraCitera
Åtta

Anura:

Den är på runt 12-25 mbit/s

Då känns det ju verkligen värt att köpa en ordentlig router.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Då känns det ju verkligen värt att köpa en ordentlig router.

okej, tack. För att mitt internet försvinner ju hela tiden, svag signalstyrka och hastigheten är otroligt låg. Det går så himla segt på internet också. Skulle du kunna rekommendera en lite billigare? Tack!


   
SvaraCitera
Åtta

Anura:

Skulle du kunna rekommendera en lite billigare?

Linksys WRT54GL har jag. Den fungerar bra (förutom att katten halvt bitit av strömsladden [mad]) för mig, men har inget stöd för 802.11n.

Förresten, har du provat med en annan dator? Det kan ju vara ditt nätverkskort som är pissigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Förresten, har du provat med en annan dator? Det kan ju vara ditt nätverkskort som är pissigt.

Har inget nätverkskort. Använde mig utav nätverkskabeln.


   
SvaraCitera
Åtta

Anura:

Använde mig utav nätverkskabeln.

[tard] Då borde du verkligen inte få så låga överföringshastigheter. Då är någonting definitivt fel.

Anura:

Har inget nätverkskort.

Jo, annars skulle du inte kunna ansluta till något nätverk. Dock kanske du inte har möjlighet till trådlöst nätverkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jo, annars skulle du inte kunna ansluta till något nätverk. Dock kanske du inte har möjlighet till trådlöst nätverkande.

Jag anslöt mig med hjälp av nätverkskabeln, sen drog jag ut den. Det gjorde jag igår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jo, annars skulle du inte kunna ansluta till något nätverk. Dock kanske du inte har möjlighet till trådlöst nätverkande.

det är faktiskt möjligt att han har integrerat nätverks"kort", tror att man traditionellt syftar på ej integrerade saker när man säger "kort", sannolikt en kvarleva från den gamla goda tiden, när moderkort i princip hade ett par ps2-portar, en parallellport och med lite tur hela två serieportar. ville man ha lyx som 16-bitarsljud så fick man köpa sig ett ljudkort, osv. så i den utsträckning det är rimligt att kalla datordelar för "kort" så är det faktiskt rimligast att kalla just interna påbyggnadsdelar för kort, och inte integrerade delar. kan din historia [no-no]

vet dock inte vad man kallade externa enheter, på den gamla goda tiden när saker hade konsekventa och enhetliga namn.


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

det är faktiskt möjligt att han har integrerat nätverks"kort", tror att man traditionellt syftar på ej integrerade saker

Bah! Om du frågar mig vad jag har för grafikkort så säger inte jag: "Inget." utan jag säger: "Integrerat piss från intel". [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Bah! Om du frågar mig vad jag har för grafikkort så säger inte jag: "Inget." utan jag säger: "Integrerat piss från intel". [no-no]

Jag har tyvärr inget nätverkskort, och vet inte om jag har något integrerat whatever =P


   
SvaraCitera