Aviseringar
Rensa alla

Router = 40% hastighetsförlust?!


Ämnesstartare

Hjääälp!

Har en router, billig sådan, en D-Link DIR-615. På förpackningen stod det iaf: 300Mbit/sek AWSOME! Eller nått.

Hur som helst. Om jag mäter hastigheten får jag följande resultat:

Utan router:
Ner: 97Mbit/s
Upp: 11Mbit/2

Med router, via TP-kabel:
Ner: 36Mbit/s
Upp: 0,6Mbit/s

Det är alltså en förlust på ca 40%. Vafan är det för fel [mad] Vid mätningarna var det inga sessioner förutom mätdatorn som var aktiv på routern. LAN-portarna användes.


   
Citera
Ämnesstartare

tror dun har köpt skit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tror dun har köpt skit

Mjo, köpte den för dryga halvåret sen. Då hade jag 10/10 bredband och då gav den inga minskningar alls. Inte ens på WLAN


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

På förpackningen stod det iaf: 300Mbit/sek

Är väl som med mobilt bredband - det är den teoretiska hastigheten... [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Är väl som med mobilt bredband - det är den teoretiska hastigheten... [n]

Näe, teoretiska för mobilt bredband är väl 80Mbit/s men det skriver dem ju inte när dem säljer [no-no]


   
SvaraCitera
Tyrael

ChickiBull:

D-Link DIR-615

http://www.webhallen.com/hardvara/79049-d-link_tradlos_router_.11n_dir-615_med_4...

Specifikationer:
• Fyra 10/100 Mbps LAN-portar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Specifikationer:
• Fyra 10/100 Mbps LAN-portar

Vad är det som är 300 då? [tard]


   
SvaraCitera
zIGGE

ChickiBull:

Det är alltså en förlust på ca 40%

Lite mer än 60%

ChickiBull:

På förpackningen stod det iaf: 300Mbit/sek AWSOME! Eller nått.

Det är lite lögn. Mycket lögn. Det gäller den trådlösa hastigheten, i enligt deras perfekta förhållanden. Inte den totala hastigheten på WAN portens genomströmning. Sorry men tror du blivig lurad, det verkar vara en billig B-router. [sad]

Här är en nice site att ta hjälp av: http://www.smallnetbuilder.com/

Edit: Är ju N-router egentligen. (inte b-router) Haha ha ha ha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Det är lite lögn. Mycket lögn. Det gäller den trådlösa hastigheten, i enligt deras perfekta förhållanden. Inte den totala hastigheten på WAN portens genomströmning. Sorry men tror du blivig lurad, det verkar vara en billig B-router. [sad]

Fuck DLink [sad] 300Mbit/sek är alltså mellan två trådlösa datorer i samma nätverk?

zIGGE:

Edit: Är ju N-router egentligen. (inte b-router) Haha ha ha ha

[love]


   
SvaraCitera
zIGGE

ChickiBull:

Fuck DLink 300Mbit/sek är alltså mellan två trådlösa datorer i samma nätverk?

Har en idé,

Har du ett modem vid sidan med tp-kabel ut? Eller fiberansluning där det inte behövs, testa att då koppla den in i en annan port på routern än just WAN porten (den som är utfryst).


   
SvaraCitera
Tyrael

ChickiBull:

Fuck DLink [sad] 300Mbit/sek är alltså mellan två trådlösa datorer i samma nätverk?

Man får helt enkelt fråga om det faktiskt går att få full hastighet med 100mbit när man köper routern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Edit: Är ju N-router egentligen. (inte b-router) Haha ha ha ha

Du verkar smart. Hur ska jag lösa detta:

Jag har en NAS som har bit-torrent saker i sig, så den vill jag ha på 100Mbit lina. Även min stationära dator vill jag ha på 100Mbit lina och jag vill även ha trådlöst nät till min bärbara dator.

Funkar en switch så att jag kan koppla in NASen i en port och det går att nå den från internet? Och sedan koppla routern till en port i switchen, och sedan datorn till en port i switchen?

Funkar det men en billig Gb switch. Typ: http://www.dustinhome.se/pd_5010185323.aspx


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Man får helt enkelt fråga om det faktiskt går att få full hastighet med 100mbit när man köper routern.

Kollade på den dyraste på dustin men inte ens den hade 100mbit portar [tard]


   
SvaraCitera
zIGGE

ChickiBull:

Funkar en switch så att jag kan koppla in NASen i en port och det går att nå den från internet? Och sedan koppla routern till en port i switchen, och sedan datorn till en port i switchen?

Det fungerar perfekt! Sålänge switchen får en kabel med internetanslutning (via routern eller direkt)

ChickiBull:

Funkar det men en billig Gb switch. Typ: http://www.dustinhome.se/pd_5010185323.aspx

Det du behöver är en som klarar minst 100mbit konstant last. Jag skulle tagit den du länkade till själv, med tanke på alla bra kommentarer.


   
SvaraCitera
zIGGE

ChickiBull:

Funkar en switch

Med du behöver fortfarande en internet delare, som delar upp ditt nät i IP adresser. Kolla om du kan koppla wan-kabeln till en av de vanliga 4 portarna i routern, och datorn från den, och se om din dator får internet + laptop.


   
SvaraCitera