Aviseringar
Rensa alla

RUT och ROT


Ämnesstartare

Den här pollen skulle kunna handla om två sagofigurer och deras äventyr men inte denna gång tyvärr. 

ROTavdrag = Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som rotarbeten och ger rätt till rotavdrag, om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du äger och som du bor i. Bostaden kan också vara en fritidsbostad, eller en bostad som du äger men som dina föräldrar bor i.
Du får däremot inte rotavdrag för att bygga ett helt nytt hus. Du får inte heller rotavdrag för om- eller tillbyggnader som sker de fem första åren som ett småhus är befriat från fastighetsavgift.

RUTavdrag= Det arbete som du söker rutavdrag för, ska tillhöra hushållsarbetets kärnområde och utföras i en bostad som du bor i eller använder som fritidsbostad eller som dina föräldrar bor i eller använder som fritidsbostad. Hushållsarbete som rengöring, underhåll och tvätt ger rätt till rutavdrag. Även barnpassning, omsorgstjänster och enklare trädgårdsarbete kan ge rätt till rutavdrag.

(tänk på pigan Rut för att hålla dem isär)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

isola: NEJ

Jag tycker nog faktiskt inte det då detta skapar mer jobb och därmed anställningar. I dagens upptagna samhälle kan man inte hinna med allt och jag skulle gärna ta hjälp av hushållsnära tjänster om jag vore t ex en arbetande småbarnsmamma för att få mer tid över till mina barn.
Hemtjänsten (som endast kommer och micrar lite mat åt äldre och handikappade) får inte, och har inte tid, att städa ordentligt hemma hos folk och det är inte drägligt att bo i ett hem som det endast sopas lite i hallen i, så detta ger äldre både en chans till sällskap och hjälp till ett drägligare liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svartjobben kommer öka igen inom byggbranchen om ROT försvinner garanterat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HÄR GÖR JAG EN POLLTRÅD OCH SÅ SKRIVER NI INTE I DEN???? VAD I HELV


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Vet inte/osäker/annat svar:


   
SvaraCitera
reben

ja

motivering överflöd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja o sen kan vi införa regressiv skatt också...

nej RUT och ROT är idioti som ska bort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: nej RUT och ROT är idioti som ska bort

Kan du berätta vad din invändning mot ROT är? Gärna RUT också ifall du känner för det. Undrar bara alltså, det är inte en retorisk kritik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Kan du berätta vad din invändning mot ROT är? Gärna RUT också ifall du känner för det. Undrar bara alltså, det är inte en retorisk kritik.

det går tvärtemot statens och välfärdssystemets rimliga målsättning genom att rabattera tjänster som främst är intressanta för fastighetsägare dvs rika. 

inget nytt alltså.

visst kan man invända att svartjobben ökar om avdragen tas bort vilket ger sämre villkor för arbetare men jag tycker inte att systemfel kan lösas genom punktsatsningar. täpp till läckan istället för att ösa vatten... personligen ser jag helst att inga varor och tjänster beskattas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: det går tvärtemot statens och välfärdssystemets rimliga målsättning genom att rabattera tjänster som främst är intressanta för fastighetsägare dvs rika. 

inget nytt alltså.

visst kan man invända att svartjobben ökar om avdragen tas bort vilket ger sämre villkor för arbetare men jag tycker inte att systemfel kan lösas genom punktsatsningar. täpp till läckan istället för att ösa vatten... personligen ser jag helst att inga varor och tjänster beskattas.

Förstår, tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fler får gärna lägga ut texten, verkar finnas en kraftig konsensus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RUT ska iaf avskaffas tycker jag
är ej så medveten om negativa följder av ROT, lyssnar gärna på argument mot det


   
SvaraCitera
mynona

Min åsikt är en kopia av MVH:s rakt av. Kunde plussa den men känns fjäskigt när jag senast plussade någon så vilar med det ett tag, och kunde skriva samma sak men omformulerat i mina ord men vet inte riktigt vad som vore dess poäng när det nu redan sagts. Iofsg ett intressant experiment att skriva samma sak med flera formuleringar och se om folk reagerar olika


   
SvaraCitera

isola: Avskaffa bara RUT

tror rot kan vara ett sätt att hålla nere svartjobb något som någon skrev, tror också fler har användning av det (utanför städerna är det inte jätteovanligt att äga hus t ex). rut känns dock mer som något som gör att den "fattiga" överklassen sparar pengar.... visst, jag har läxhjälpt även normala familjer (läxhjälp i hemmet går också under rut för ej som ej vet), men känns som det överlag mest är något som gör att människor som definitivt har råd sparar pengar.


   
SvaraCitera