Aviseringar
Rensa alla

Ryggträning


Ämnesstartare

Har precis börjat gymma efter lång tid med löpträning. Känner att jag vill bygga upp musklerna i överkroppen och underhålla musklerna i benen samtidigt.

Mitt problemområde är ryggen och jag har tidigare erfarenheter av att jag lätt lyfter fel. Därför undrar jag om ni har några bra och lätta(!) övningar för (framförallt) nedre delen av ryggen.


   
Citera

Sälen/rygglyft.
Ligg på mage, tårna i backen och luft överkroppen. Titta rakt ner i backen hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Sälen/rygglyft.
Ligg på mage, tårna i backen och luft överkroppen. Titta rakt ner i backen hela tiden.

Den brukar jag köra men jag känner mest mellan skuldrorna och inte nedre delen av ryggen. Jag vet inte om jag gör fel (tror inte det) eller och jag har ojämnt tränade muskler. Alltså att nedre delen av ryggen är så stark att jag bara känner i övre.


   
SvaraCitera
r4ll3

   
SvaraCitera

r4ll3:

Ryggresningar

Meh, det skulle ju jag säga! (A)

Träna magen också, det bidrar till bättre ryggmuskler ^^
Du kan ju leta runt lite på internet efter bra övningar. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla bra svar, ska definitivt testa övningarna 🙂


   
SvaraCitera

Det är viktigt att du har fötterna tryggt fastlåsta under någon tung möbel, träningsredskap eller kompis som håller feast dom. Gäller både vid ´Muksas´ säl och ´r4ll3´s bänk.
Och som sagt låt framsidan "svara upp" med magmusklerna. Kör med skarpt vinklade ben rund-rygg-situps. Också där med säkert fastgjorda fötter.
Gör båda grejerna absolut rakt upp/ned - inga sidoböjningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur haft massa problem med ryggen just pga att jag har lyft fel (håller mycket på med stallarbete som sliter något otroligt när man gör fel).

Men jag började med massage för att få bort de värsta spänningarna då jag knappt kunde gå av smärtan, efter en lång vila från all fysisk aktivitet på tre månader började jag styrketräna lätt för att få upp styrkan i just ryggen.

Om du vill komma åt ländryggen (längst ner) så skulle jag använda mig utav nuvetjagintevaddenheter men på gym så finns det en fin liten ställning som du hänger dig utför och gör rygglyft ifrån, detta gör underverk för ländryggen.
Annars är att göra rygglyft/situps på pilatesboll också grymt då du får balansen och stabiliteten i hela bålen eftersom du måste balansera samtidigt (aktiverar fler muskler kring hela bålen) [y]
För övre delen av ryggen så kör rodd med tyngder eller hantlar.

Lycka till 🙂


   
SvaraCitera