Aviseringar
Rensa alla

Rytmus eller Södra Latin


Ämnesstartare

Tuttilifruttili:

Någon som vet vilken som är bäst?

Jag vet inte vilken som är bäst, men min uppfattning är att Rytmus är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

De pengarna borde läggas på att förbättra den kommunala skolan istället för att kidz ska lockas av/få bärbara datorer och roliga matsedlar på friskolorna.

Men pengarna läggs ju på att förbättra skolan? Är det inte viktigare att barnen får en sån bra utbildning som möjligt för pengarna än att alla barn får en kommunal utbildning, hur bra eller dålig den än är?

Säg tex att kommunen betalar 80 000 kr per läsår för en utbildning, då betalar dom den summan oavsett om det är kommunen som driver skolan eller om det är en friskola. Dvs den kommunala skolan och friskolan konkurrerar på lika villkor. Den av dem som på sikt erbjuder den bästa utbildningen för samma summa pengar är den som eleverna väljer.

Eftersom friskolorna och de kommunala skolorna slåss på lika villkor så är det också den som är bäst för eleverna som segrar, om det ens finns någon segrare, oftast så kompletterar friskolorna och de kommunala skolorna varandra rätt bra och vinnarna är alltid eleverna.

Sedan så kan man ju fråga sig hur dåligt skötta många kommunala skolor egentligen är, många av dem tycks ju likna riktiga katastrofer. När skolverket gjorde en väldigt stor utvärdering av massor av kommunala skolor och friskolor mellan 2003 - 2006 så visade resultatet att friskolorna var bättre eller lika bra som de kommunala skolorna på alla punkter utom en enda. Lika så har det ju visats när man tittat på resultat från nationella prov att i snitt får elever från friskolor ett bättre resultat på dessa än elever från kommunala skolor.

När du pratar bärbara datorer här så undrar jag vad de har med just friskolor att göra? Här i Uppsala erbjuder flera kommunala skolor sina elever bärbara datorer. Detta är ju något som används i undervisningen och leder till en bättre utbildning, återigen något eleven vinner på.

Så den slutsats vi kan dra är att friskolor har höjt kvaliteten på utbildning samt att eleverna är de stora vinnarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men orka hype'a gymnasium, I-princip lika bra, inte som att du väljer högskola, jösses!!! [mad]


   
SvaraCitera

Jakob_E:

.

Typiskt högervridna åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Typiskt högervridna åsikter.

Kan du ge exempel på något som inte stämmer? Anser du tex att den stora undersökning skolverket gjorde under tre års tid då Socialdemokraterna var vid makten ljuger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går gitarrlinjen på Rytmus, kan säga att det är riktigt bra. Lärarna är sköna & sjysta och det är bra stämning mellan elever osv. Det enda minuset är skolmaten, den är inte god [surprised]. Om du vill gå musik så kommer du ha roligare på Rytmus än på södra latin, tror jag. Jag kom in på södra men jag ville inte gå där, för det var otrevliga & dryga lärare i juryn, och så har jag hört att gitarrläraren är dålig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget av dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reverse1:

Det enda minuset är skolmaten

Min syrra går på Södra, enligt henne finns det inte en enda skola med sämre mat än dom på södra. [wink]

Reverse1:

Om du vill gå musik så kommer du ha roligare på Rytmus än på södra latin

Känns ivf lite lugnar på rytmus, det är så himla höga prestationskrav på södra latin.. Men men.. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tuttilifruttili:

Min syrra går på Södra, enligt henne finns det inte en enda skola med sämre mat än dom på södra. [wink]

Det stämmer antagligen. I vilken klass går din syster?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

I vilken klass går din syster?

Hon går i tvåan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tuttilifruttili:

Hon går i tvåan.

Då vet jag... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

Då vet jag...[rolleyes]

Jag vågar inte säga mer [n]


   
SvaraCitera

Tuttilifruttili:

musik

om du ska gå musik inriktning bör du välja södra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CUBIC_Cube:

om du ska gå musik inriktning bör du välja södra.

Jo, det känns ju som det ger en bättre utbildning, men usch..
Vad svårt allt är [cry]


   
SvaraCitera

Tuttilifruttili:

Jo, det känns ju som det ger en bättre utbildning, men usch..
Vad svårt allt är [cry]

inte så svårt


   
SvaraCitera