Aviseringar
Rensa alla

S blöder - Maria wetterstrand får ökat inflytande i det rödgröna lägret


Ämnesstartare

Det är ingen direkt nyhet att S blöder rätt bra just nu och förtroendet för partiet ​fortsätter att sjunka.

Och om man kollar på hur det såg ut för nästan ett år sedan så har S sjunkit från 45.7 -> 29.7

Nu går det ju upp och ner hela tiden, men generellt sett har S tappat rejält samtidigt som dom två andra rödgröna partierna MP och V går uppåt. MP ligger just nu över 10% och kan därmed ta en större stol vid förhandlingsbordet.

Artikeln på united minds för den som hellre vill se den

Det går bra även för MP just nu och även för språkröret Maria wetterstrand som får ​mer och mer förtroende och är nu den hos dom rödgröna som har mest förtroende hos väljarna, både mer än Sahlin, och definitivt mer än Ohly.

Frågeställningar då:
Hur kommer det sig att S sjunker som en sten och hur ska dem göra för att få stopp på det?
Vore det en bra ide ur dom rödgrönas perspektiv att låta den mer karismatiske Maria wetterstand gå in och ta debatter istället för Mona Sahlin i framtiden?


   
Citera
Ämnesstartare

För att sossarna suger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sossarna har ingen karaktär, Maria är awesome, Sahlin borde steglas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

synd bara att Wetterstrand måste avgå 2011. Eriksson också för den delen med det är ingen förlust


   
SvaraCitera

Sming:

Hur kommer det sig att S sjunker som en sten

De för en politik som inte är särskilt bra för Sverige samt framförallt att de har Mona Sahlin som partiledare.

Sming:

hur ska dem göra för att få stopp på det?

Att byta ut Mona till förmån för en vettig person skulle nog dämpa raset kraftigt. Men jag tror aldrig de når tillbaka till fornstora dagar, deras politik är helt enkelt för usel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja Maria Wetterstrand är duktig, kan jag faktiskt erkänna.


   
SvaraCitera

Sming:

Hur kommer det sig att S sjunker som en sten och hur ska dem göra för att få stopp på det?

Byt ut Mona så kommer S att vara tillbaka på sina gamla siffror relativt omgående. Eller nej, byt inte ut henne förresten. Hon är alliansens bästa tillgång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Hur kommer det sig att S sjunker som en sten och hur ska dem göra för att få stopp på det?

För att Mona Sahlin är retarderad och för att sossarna inte är rött längre. Folk känner att de inte vet var de har dem, tror jag. Jag vet det inte iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är väldigt märkligt att S inte bytt ut Mona Sahlin, vet inte nån som tycker om henne varken från höger eller vänster. Men tror inte det är partiledaren som är S riktiga problem, snarare deras medelklassvändning som började långt innan henne. S har ju helt förlorat sin roll som arbetarparti, de som röstar på S gör det mer av tradition än efter deras politik. Att glömma sin klassbas är det dummaste man kan göra, och det har get M möjligheten att fronta sig som "det nya arbetarpartiet" trots att de är direkt arbetarfientliga. Vänsterpartiet har också skött det hela totalt värdelöst och bara hängt på högersvängen utan att kritisera. Hade V varit smarta så hade de för länge sedan distanserat sig från S och fortsatt snacka klass när S slutade. Istället har man bara blivit någonslags passivt stödparti åt klassförräderiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Vänsterpartiet har också skött det hela totalt värdelöst och bara hängt på högersvängen

Vänstern drogs ju högerut med gudrun schyman, och vänsterut med lars ohly, så det där stämmer inte riktigt.

Maria Wetterstrand och Miljöpartiet är asbra just nu. Mycket bättre än de var för fyra år sedan. De går helt i rätt riktning. Lämnar tidigare teknikfientlighet och mer skrämmande saker, även om lite finns kvar ännu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vänstern drogs ju högerut med gudrun schyman, och vänsterut med lars ohly, så det där stämmer inte riktigt.

V snackar sällan om klass och tar inte striden med S. Bara för att Ohly är lite mindre liberal än Schyman betyder det inte att de inte hängt på högersvängen. Kolla på hur deras politik har förändrats istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Lämnar tidigare teknikfientlighet och mer skrämmande saker, även om lite finns kvar ännu.

Något jag skulle vilja veta är om de ändrat sin inställning till pseudovetenskapligt babbel. Vet att för några år sedan föreslog de att man skulle ge statligt stöd till "alternativ medicin", aka lurendrejeri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Något jag skulle vilja veta är om de ändrat sin inställning till pseudovetenskapligt babbel. Vet att för några år sedan föreslog de att man skulle ge statligt stöd till "alternativ medicin", aka lurendrejeri.

Finns fortfarande åsikter om sånt i partiet. Idag pratar de inte om det från rikshåll eller från toppen, däremot finns det några som nämnt s.k "naturmedecin" vilket i princip är en behandlingsmetod där patienterna får gå ute i naturen, vilket faktiskt har haft positiva effekter men som jag fortfarande tycker är lite väl flummigt. Generellt tycker jag att det ska vara upp till läkarna vilka metoder de vill använda, inte politiker, och att alternativmedecin och dylikt inte ska vara finansierat, och jag hittar inte nån sån åsikt i partiprogrammet heller.

Bash a Brat:

V snackar sällan om klass och tar inte striden med S. Bara för att Ohly är lite mindre liberal än Schyman betyder det inte att de inte hängt på högersvängen.

Det var väl snarare så att media skällde på v för att de gått åt vänster under valet och blivit mer radikalt och därmed tappat röster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Maria Wetterstrand är duktig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

däremot finns det några som nämnt s.k "naturmedecin" vilket i princip är en behandlingsmetod där patienterna får gå ute i naturen,

Att ha det som en del i friskvården ser jag inte som något flummigt, men att tro att det ska kunna bota faktiska fysiska sjukdomar är ju en annan femma.

Anarkandi:

Generellt tycker jag att det ska vara upp till läkarna vilka metoder de vill använda, inte politiker, och att alternativmedecin och dylikt inte ska vara finansierat, och jag hittar inte nån sån åsikt i partiprogrammet heller.

/agree. Ska det få statligt stöd så ska det ha vetenskaplig backning.
Alternativmedicin är ju i vissa fall livsfarligt, när man försöker bota cancer med bön och dylikt.


   
SvaraCitera