Aviseringar
Rensa alla

S-politiker vill legalisera incest


time
 time
Ämnesstartare

"Den socialdemokratiska riksdagsledamoten Monica Green vill legalisera incest. 
S-kvinnan tycker inte det ska vara olagligt för två vuxna syskon att ha sex med varandra. 
- Vuxna människor får ha sex med vem de vill, säger hon."

Läs artikeln här!

Den här diskussionen kan tänkas väcka väldigt många känslor då det inte anses normalt att vilja ligga med ett syskon. Så är det säkert för många. Å andra sidan rör det här sig om vuxna samtyckande och lagen är mest till för att skydda barn. Vad tycker ni och varför?


   
Citera

Sålänge dom testar sig själva så dom vet  att barnet inte kommer lida, så kör hårt, lite cheesy (eller hur det stavas) men kärleken övervinner allt


   
SvaraCitera

ja för att offerlösa "brott" inte är brott.


   
SvaraCitera

Saknar ett mittemellanalternativ. Att två  samtyckande vuxna på lika villkor har sex stör mig inte, dock behöver de ju kanske reda ut ngt om de känner att de vill ha sex med sitt syskon. Vad jag motsätter mig är att om detta blir  accepterat så blir det väl oundvikligen så att det kommer att avlas barn, vilka ej kommer att födas med alla hästar i stallet och vore ju inte alls bra. Så för dessa avkommors skull är jag tveksam.


   
SvaraCitera

de där är bara läskigt.


   
SvaraCitera

time: Ja, för att..

Moraliserande lagstiftning.

Vore för övrigt spännande om denna kvinna är släkt med Åke Green.


   
SvaraCitera
Draug

nej finns annat som är bra mycket mer värt att legalisera. Att göra incest lagligt skulle bara sätta en massa griller i folks huvuden.


   
SvaraCitera
mynona

time: Ja, för att.

Om två vuxna syskon vill ha sex med varandra angår det bara dem själva och det är upp till dem att reda ut känslorna kring den saken, samhället ska inte ägna sig åt sådan moralism. Orsaken till att incest förr var förbjudet och därför enligt traditionen är tabu är för att avkomman troddes kunna bli skadad och sex bara ansågs vara till för att avla barn, men numera duger inte det argumentet eftersom det finns kondom. Pedofili mellan föräldrar och barn är en helt annan sak, men övergrepp mot barn är redan förbjudet. 
Jag förstår inte riktigt varför argumentet "avkomman kan bli skadad" fortfarande används mot incest: det verkar som om man när det gäller just det här finns kvar i föreställningen att sex är samma sak som avel trots att man har övergett den inställningen annars.


   
SvaraCitera

mynona: men pedofili är redan förbjudet.

Övergrepp mot barn är förbjudet.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Övergrepp mot barn är förbjudet.

Ah yes, tack för rättelsen, det var vad jag syftade på. 


   
SvaraCitera

time: Ja, för att...

Det som hon sade. Vuxna människor bör själva få välja vilka de har sex med. 

Många säger ju att lagen finns för att förhindra att ex. syskon skaffar barn då risken för att de inte skall bli "normala" är mycket högre. Men med den logiken så borde man också göra det olagligt för folk med ex. ärftliga sjukdomar att ha sex. Vilket jag har svårt att se någon föreslå. 


   
SvaraCitera

Tycker ingenting men hoppas lite att det inte finns något behov av att förändra lagen


   
SvaraCitera

Om de steriliserar sig först, dock skulle det vara svårt att kontrollera så jag röstar nog nej.


   
SvaraCitera

om båda är över 18 och med på det


   
SvaraCitera

Ja. Jag tycker inte att människor ska straffas för samtyckande sexuella handlingar. 


   
SvaraCitera