Aviseringar
Rensa alla

s t a ck arna


Ämnesstartare

satt vid datorn har tvn på i bakrunden pipi pupi pipip kwack hör jag så e de på svt nån dokumentär o kycklingar plågas o åker i maskiner jääääävla människor stackarna lever o plågas hur kan man vilja jobba som en plågare ???


   
Citera
Ämnesstartare

tänker ibland på hur olika djur och människor plågas för att vi ska ha det så enkelt med allt som vi har det.. :`(, jag måste göra något!


   
SvaraCitera
Lounge

usch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mednyafriskatag:

tänker ibland på hur olika djur och människor plågas för att vi ska ha det så enkelt med allt som vi har det.. :`(, jag måste göra något!

mm: [cry][cry][cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

många sm vill dö där nere bland relaterade trådar :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kram angieee [sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ah inten är jag bytte rubrik


   
SvaraCitera
KSENIA

JAAA DET ÄR 7KT ÄCKLIGT
FÖRSTÅR INTE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En sak jag grubblar lite över är uppmärksamheten djurplågeri får. Missförstå mig inte nu, jag avskyr djurplågeri. Jag äcklades när man visade hur delfiner som inte gick att sälja föstes ihop o sköts ihjäl med maskingevär...

Det jag grubblar över är uppmärksamheten djurplågeri får, samtidigt som det finns så mycket problem vad gäller människor. Hemlöshet, våldtäkter, fattigdom och svält... Jag grubblar ibland över varför djurplågeri får nästan lika mycket (ibland mer) uppmärksamhet än dom "mänskliga" problemen. Är det för att det är lättare att lösa djurplågeri och man vill fokusera på det? Man vill fokusera på framstegen helt enkelt? Eller är det för att problem med människor är så komplexa att man vill "blunda" för det och istället fokusera på det som är "lätt"?

Jag vet ärligt talat inte. Jag vill gärna tro på det förstnämnda, men med tanke på vad dom flesta människor ger för intryck idag så känns det sistnämnda mer troligt. Vad tror ni själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Jag vet ärligt talat inte. Jag vill gärna tro på det förstnämnda, men med tanke på vad dom flesta människor ger för intryck idag så känns det sistnämnda mer troligt. Vad tror ni själv?

kycklingar kan inte försvara sig mot människan,djur är som bebisar. människan kan försvara sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

människan kan försvara sig

Jaså? Hur försvarar du dig om du bor i ett land där det pågår ett krig, eller där självmordsbombningar hör till vardagen? Hur "försvarar" du dig mot hemlösheten om du är hemlös? Hur tar du dig ur det?

Förstår du vad jag menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad][cry]


   
SvaraCitera
KSENIA

Storchen84:

Jag äcklades när man visade hur delfiner som inte gick att sälja föstes ihop o sköts ihjäl med maskingevär...

...men det är inte äcklande att djur massdödas under industriliknande former?

Storchen84:

Jag grubblar ibland över varför djurplågeri får nästan lika mycket (ibland mer) uppmärksamhet än dom "mänskliga" problemen.

Du borde snarare grubbla över varför du tycker att detta är ett problem.

Storchen84:

Hur försvarar du dig om du bor i ett land där det pågår ett krig, eller där självmordsbombningar hör till vardagen? Hur "försvarar" du dig mot hemlösheten om du är hemlös? Hur tar du dig ur det?

Det där är problem som är skapade av människan. Även om ingen aktivt valt att vara hemlös eller bli utsatt för bombningar är det ett resultat av mänsklig aktivitet. Djur har däremot inte skapat sina problem själva och kan därför ses som mer försvarslösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

Du borde snarare grubbla över varför du tycker att detta är ett problem

Jag tycker inte att det är ett problem. Jag undrar bara varför. Varför har djurplågeriet uppmärksammats mer o mer den senaste tiden? Jag sa aldrig att det på något sätt är negativt, jag undrar som sagt bara varför när det finns annat också.

Sen kan jag säga att det mesta inte förvånar mig. Och att det heller inte är något nytt, bara att det aldrig visats i tv, aldrig gjorts dokumentärer om det. Varför gör man det nu? Är det bara en "fluga"? Det som är "inne" nu? Dokumentärer om djurplågeri? För att då måste jag säga att det på en nivå känns fel att bara göra dokumentärer om djurplågeri för att "det är inne". Jag tvivlar dock på att det är det, och hoppas verkligen inte är så, men... vad som helst kan ju bli "inne" nu för tiden så[rolleyes]

KSENIA:

men det är inte äcklande att djur massdödas under industriliknande former?

Detta har med konsumtion och produktion att göra. Det har pågått länge, och är en så stor del av oss att jag ärligt kan säga att nej, just detta i sig finner jag inte äcklande. Det som jag däremot tycker är äcklande är dom som anser att bara för att dessa djur ska slaktas o ätas av människor eller bli djurmat eller whatever så är det ok att missköta djuren. DET är INTE okej. Det är heller inte okej att jaga, slakta och servera utrotningshotade djur - inte så länge dom är utrotningshotade iafl... Fast å andra sidan - vem idag bryr sig om att bevara djurarter? Väldigt få verkar det som[rolleyes]Definitivt på tok för få[n]

KSENIA:

Djur har däremot inte skapat sina problem själva

Du har en poäng - men - sedan urminnes tider så har människan varit en jägare och köttätare. Människan kan inte leva på att enbart äta grönsaker... eller okej, det kan man visst då det idag finns kosttillskott... Det jag försöker säga är att det finns dom som äter djurkött vad det än må vara för att det är en delikatess, för att det är "exklusivt", sedan så finns det dom som äter det för att få i sig en del näring som man behöver. Djur är något som alltid ätits, och jag är ganska säker på att det kommer att förbli så så länge människan finns. Det finns ju djur som är köttätare och djur som är växtätare. Människan är också ett djur. Ett köttätande sådant. Dold text: Offtopic: finns ju ett citat som lyder "människan är det värsta djuret"[ops]

KSENIA:

kan därför ses som mer försvarslösa

Att djur är försvarslösa och utsatta råder det inga tvivel om oavsett om det är en hund, delfin, haj, oxe, skata eller whatever. Detta tror jag att dom allra flesta vettiga människor håller med om.

Allt kan summeras enkelt till: The circle of life. Som visserligen spårat ur ganska rejält i moderna tider, men ändå. Nu kom jag på detta EFTER att jag skrivit all text ovan, så det får stå kvar[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mednyafriskatag:

tänker ibland på hur olika djur och människor plågas för att vi ska ha det så enkelt med allt som vi har det.. :`(, jag måste göra något!

Tänker jämt så [cry][cry][cry]


   
SvaraCitera