Aviseringar
Rensa alla

Så träd?


Ämnesstartare

Halloj Mycket glad Så, kollade på Geigers video att hon sått så kom att tänka på... 
     En kompis skickade en gåva typ, present... som var frön i en påse som tydligen skall vara/bli:
Dawn Redwood Forest Bonsai

Har haft dom ett tag nu för man fick inte med något som förklarade något om dom och allt annat var på Taiwanesiska typ..
     Frågade såklart kompisen om hon visste något om hur man skulle göra men hon hade ingen aning..
    Antar att ingen av er har sått liknande heller och det är svårt att hitta om det på internet men om jag fattat rätt så är det väl Bonsai som tar jättemånga år för att växa bara lite? Och går det ens att så och få den att växa i svenskt klimat/rumstemperatur?
    Och nu när jag ändå har frön och hon skickat så hade det vart roligt att testa om man lyckas med något här i världen... Rullar ögonen
Dom ska tydligen bli såna:
asian-plants.jpg
Det finns tydligen miljarder av olika bonsai så jättesvårt att hitta just för denna men jaja.. Tror att den ska bli typ sån. Om ni har tankar så skriv!


   
Citera
Ämnesstartare

Så de i planteringsjord och vattna regelbundet, men inte för mycket. Ställ de i fönstret så de får ljus. Sen väntar du. Det som tar lång tid med Bonsai är att stamma upp växten så att den får en tjock stam och ser ut som ett träd, men annars är det som vilken växt som helst tills den har blivit lite mognare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:
Så de i planteringsjord och vattna regelbundet, men inte för mycket. Ställ de i fönstret så de får ljus. Sen väntar du. Det som tar lång tid med Bonsai är att stamma upp växten så att den får en tjock stam och ser ut som ett träd, men annars är det som vilken växt som helst tills den har blivit lite mognare.

Tack Glad Får se hur det blir Galen
   Har du bonsai hemma eller hur vet du detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får nog bättre svar av google och växtforum.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Åh, så sött. Ser ut som en liten miniskog. En skogsdunge typ. Rodnar


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Klart att det går... men det kommer ta lååång tid. finns många mer rogivande sätt. youtube är din vän.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Mvh de här olivträden fyllde sju i år.

10666190_944744298885737_428288958_n.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Klart att det går... men det kommer ta lååång tid. finns många mer rogivande sätt. youtube är din vän.

Tänkte nästan det, har för mig ifrån någonstans att det tar ett tag innan bonsai blir som på bilden.
   Är det dina olivträd? Glad

isola:
Du får nog bättre svar av google och växtforum.

Har försökt googla och youtuba Rullar ögonen Men det finns så många olika, men tack för tipset om växtforum, tänkte faktiskt inte på det... Skyller på att jag vart ganska trött kl 06:18 Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PMR:
Åh, så sött. Ser ut som en liten miniskog. En skogsdunge typ. Rodnar

Haha Mycket glad Tänkte precis samma när jag först googlade det. Det ska vara 65 frön i påsen också så kanske blir en liten skog... *om det lyckas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: Tack Får se hur det blir Har du bonsai hemma eller hur vet du detta?

Jag har försökt stamma upp olika typer av växter så jag vet att man kan göra Bonsai av det mesta som kan få en robust stam. Jag gör det lite när jag känner för det så det har inte blivit något jätteseriöst av det hela men jag kan grunderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: Bonsai

Såhär står det på Bonsaisällskapets hemsida:
Till att börja med kan vi konstatera att det är helt vanliga vedartade växter vi använder – en BONSAI är alltså INTE någon specifik art på något sätt. Detta är tyvärr en av de vanligaste myterna runt bonsaiodling.

Här har du några nyttiga råd om Bonsaiodling:
Bonsaiskolan


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Xuzkie: Tänkte nästan det, har för mig ifrån någonstans att det tar ett tag innan bonsai blir som på bilden.
Är det dina olivträd?

Ja, nu är redwood visserligen ett trädslag som växer förhållandevis fort. Men det tar likväl tid, och sen tar det ju ännu mera tid innan proportionerna börjar bli bra.
Ja de är mina


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Funderar på att försöka skapa någonting bonsai-liknande. Finns det någon växtrelaterad tråd på UM? Har för mig att jag har sett någon tidigare, men hittade ingenting nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud vad mysigt det hade varit !
Vill också ha Ledsen var skaffar man sig ??

Skulle känna mig som karatekid o lite asgulligt o typ när man tar hem sitt livs kärlek till lägenheten för första gången o typ hon ba tänker "men guuuu <3 <3" när ja sitter där o e typ jättefokuserad medan ja tar hand om mitt bonsai-träd RodnarHjärta


   
SvaraCitera

NEMI:
Mvh de här olivträden fyllde sju i år.

10666190_944744298885737_428288958_n.jpg

wow, fint Glad


   
SvaraCitera