Aviseringar
Rensa alla

Så trött på okunniga..


Ämnesstartare

Nu vet jag inte om detta är rätt tråd men de får funka ändå.

Nu är det så här att jag börjar få nog av personer som tror sig veta vad AS är dvs Asperger syndrom. Jag har AS och tänkte förklara varför jag har fått denna diagnosen.

1. Jag har på gränsen socialfobi

2. Jag läser väldigt snabbt (400sidor på högst 1½ timme.)

3. Jag är nästan matte dyslektiker (minns inte namnet på va det heter egentligen)

4. Jag har väldigt svårt att läsa av kroppsspråk och tonlägen. Alltså kan jag tycka att du är riktigt jävla asförbannad fast du inte är det alls.

5. Jag tar många saker bokstavligt (som när morsan bad min blötlägga tobakslådan gjorde jag det, fast hon menade att ja skulle blötlägga tobaken. Sånt händer hela tiden)

Detta är JAG. Inte någon annan. AS är så relativt att det helt enkelt är ett namn på något som förklarar att ALLA dessa problem kan en person ha men alla har inte dessa.

Hoppas att detta kanske kan hjälpa att förstå att inte alla är likadana som alla tjatar om hela tiden fast ingen kan förstå egentligen.


   
Citera

jag har inget emot folk med asperger 🙂 det är bra att du står på dig 😀


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Relationer, Samlevnad och Kompisar


   
SvaraCitera

går du på en vanlig klass/skola lr speciellt?


   
SvaraCitera

tetrapack:

400sidor på högst 1½ timme

[chocked]


   
SvaraCitera

Jag tror att jag var tillsammans med en kille med AS. Har för mig att han inte ville prata om ämnet men jag kunde ana vissa "typiska" symtom. Som du säger, han hade svårt för kroppspråk och tog mig väldigt ordagrant. Han kunde även intressera sig för saker och helt och hållet sjunka in i det till 110% för att efter några dagar helt släppa det och gå över till något annat.
Men jag älskade honom dom åren.


   
SvaraCitera
Mario

tetrapack:

personer som tror sig veta vad AS är

Hehe.

Vi får se det positiva i att fler och fler vet i alla fall om problematiken, även om det ännu finns många missuppfattningar. När jag fick min diagnos för tio år sedan var det mycket ovanligt att folk kände till Asperger, och alla problem skylldes på dålig uppfostran.

Var glad att folk är nyfikna och se till att upplysa om hur det är för dig. [smile]


   
SvaraCitera

tetrapack:

2. Jag läser väldigt snabbt (400sidor på högst 1½ timme.)

Vad har det med sjukdomen att göra? [tard]


   
SvaraCitera

tetrapack:

2. Jag läser väldigt snabbt (400sidor på högst 1½ timme.)

sex


   
SvaraCitera
Mario

Harpyja:

Vad har det med sjukdomen att göra? [tard]

Det är ingen sjukdom. Det är ett annat sätt att tänka på. Ett typiskt "symptom" är att man har ett välutvecklad logiskt tänk, vilket nog är bra om man vill läsa snabbt.

(Själv läser jag dock ovanligt långsamt och föredrar att läsa om viktiga stycken ett par gånger, och jag har Asperger, så det är väldigt individuellt).


   
SvaraCitera
Issen

Mario:

Det är ingen sjukdom. Det är ett annat sätt att tänka på. Ett typiskt "symptom" är att man har ett välutvecklad logiskt tänk, vilket nog är bra om man vill läsa snabbt.

Harpyja:

Vad har det med sjukdomen att göra?

Det är ett funktionshinder... och det behöver inte i sig ha något med Asperger att göra, men det är ganska vanligt att personer med Asperger har väldigt tydliga egenskaper och saker de saknar... det är ofta väldigt bra på något med förlust för det sociala spelet.

tetrapack:

matte dyslektiker

dyskalkyli


   
SvaraCitera

Mario:

(Själv läser jag dock ovanligt långsamt och föredrar att läsa om viktiga stycken ett par gånger, och jag har Asperger, så det är väldigt individuellt).

I see.


   
SvaraCitera

tetrapack:

som när morsan bad min blötlägga tobakslådan gjorde jag det, fast hon menade att ja skulle blötlägga tobaken

???


   
SvaraCitera

aha så du har svårt för kropspråk.
det har en jag känner med autism

då har du autism


   
SvaraCitera

lulzberger borde det heta


   
SvaraCitera