Aviseringar
Rensa alla

Saab inte längre svensk - Ännu ett köp av Kina


Ämnesstartare

För några dagar sedan så fick man bevittna om ännu ett köp från ett kinesisk företag. Inte nog med att Volvo blev upköpt av ett kinesiskt företag förra året. I år så var det dags för Saabs tur.

Personligen så kan jag tycka att när det handlar om att köpa produkter som t.ex. kläder, skor, väskor, miniräknare, hörlurar och andra "mindre" varor tillverkade i Kina så är det ok. Men när det gäller större prylat som t.ex. bilar, datorer, mobiltelefoner och många andra elektroniska prylar så är jag mer tveksam till att. Tyvärr så tänker jag bl.a. på barnarbete, dåliga arbetsförhållande, piratkopierade varor när tänker på Kina. Självklart är jag också medveten om att landet har många andra positiva sidor för det är trots allt tack vare Kina och andra länder i Asien som vi kan köpa produkter för ett lägre pris.

Men jag undrar vad ni tycker om att köpa produkter tillverkade/monterade i Kina? Spelar tillverkningsland någon roll när ni bedömer/recenserar en produkt?

//Anna[smile]


   
Citera

f1 care, ska de ens flytta produktionen?


   
SvaraCitera

allt e ju ändå made in china, tror tom att min katt e de [shake]


   
SvaraCitera

reilee11:

Spelar tillverkningsland någon roll när ni bedömer/recenserar en produkt?

[tard] nej. jag bedömer vanligtvis produkter utifrån deras kvaliteter, inte ursprung.

är du förresten medveten om att det angivna tillverkningslandet bara är landet det sista produktionsmonentet utfördes i? ifall exempelvis ett par byxor är gjorda av tyg som vävts i kina av indiskt bomull, har färgats i pakistan, sytts upp i kina för att sedan få sina tryckknappar fästa i italien så är det just italien som står som produktionsland. det är därför rätt svårt att avgöra en produkts egentliga ursprung utifrån vad som står på tvättrådslappen.


   
SvaraCitera

reilee11:

Men jag undrar vad ni tycker om att köpa produkter tillverkade/monterade i Kina? Spelar tillverkningsland någon roll när ni bedömer/recenserar en produkt?

Dom ska väl fortfarande moneteras i sverige? För det andra kunde det inte spela mindre roll om produktionen skulle flytta.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

allt e ju ändå made in china


   
SvaraCitera