Aviseringar
Rensa alla

Sabbatsår innan gymansiet???? Snälla behöver hjälp


Ämnesstartare

Jag känner mig så sjukt stressad inför gymnasiet (går alltså i 9an nu), och vet inte vad jag ska gå och känns inte som jag kommer klara mig typ. Har börjat fundera på ett sabbatsår innan gymnasiet då jag kan jobba och typ fundera lite på vad jag vill, men också för att jag är så jävla trött på skolan och allt därtill. Men, mina kompisar kommer ju bara snacka om gymnasiet osv och på så sätt kanske jag kommer känna mig lite utanför? Jag är 00a som går med 99or så att jag hamnar ett år efter sen kommer inte bli särskilt konstigt för mig. Har någon av er tagit ett sabbatsår innan/i gymansiet? SNälla säg vad ni tycker, för och nackdelar, vad som helst. Är lite desperat by now. 


   
Citera
Ämnesstartare

Och, också, tips på hur jag kan skaffa jobb/bra jobb som 15åring???


   
SvaraCitera

Gå bygg linjen, massa jobb och väldigt enkel utbildning.
Och ett sabbat år är bara ett bortkastad år, vill du tillbringa ett år i data stolen?


   
SvaraCitera

Gå gymnasiet så du får slutbetyg och kan söka till högskolan sen när du vill. Bara gör det.


   
SvaraCitera
Kingen

Gymnasiet är inte jobbigt. Inte yrkesutbildningar i alla fall....


   
SvaraCitera

Om du är skoltrött och inte tror att du får upp motivationen innan det är dags för gymnasiet, kanske det är bättre med ett sabbatsår. Jag skulle dock söka till gymnasiet ändå, för att sedan gå på sommarlov och se om det kan samla krafterna. Då har du ändå en plats på i skola om du skulle bli mer taggad, och ifall du inte har motivationen kan du tacka nej till platsen. På så vis får du en säkerhet oavsett hur du gör. Det tror jag vore en god idé. Tala med en studie- och yrkesvägledare om vad du vill och ta reda på vilka alternativ som finns. Det jag blir lite rädd för är att du kanske inte kommer tillbaka till gymnasiet om du väl tar en paus från skolan. Det är väldigt svårt för unga utan gymnasieutbildning att få ett jobb och det är väl där skon klämmer. Jag är inte säker på att det är realistiskt att du kommer jobba hela året, men det kan finnas andra alternativ som är bra, som att hitta sig själv och bestämma vad man vill, precis som du säger. Men se till att ha en plan för att ta dig tillbaka så du säkert får din gymnasieutbildning, i så fall. Kolla med din kommun om du skulle kunna plugga några kurser på komvux under året istället. Jag vet att vissa kommuner gör undantag med åldersgränsen ifall det finns särskilda skäl. Då kan du plugga i en lite lugnare takt och läsa en kurs i taget. Det tåls att tänka på. 

Lycka till!


   
SvaraCitera

Jag hade aldrig påbörjat gymnasiet om det fanns jobb

Lr någorlunda kul jobb*


   
SvaraCitera

S3ON:
Jag hade aldrig påbörjat gymnasiet om det fanns jobb

Lr någorlunda kul jobb*

Vad ska du göra resten av livet om du inte vill jobba?


   
SvaraCitera

Att gå i en gymnasieklass där de flesta är ett år yngre än dig märks inte av öht. Jag tror heller inte att det kommer vara ett stort problem att dina kompisar kommer att prata "gymnasiegrejer", men var bered på att de kommer få flera nya vänner och på så sätt kan du hamna utanför.
Det stora problemet är att, som Chib säger, att du kanske inte orkar söka dig till gymnasiet efter sabbatsåret men eftersom du förmodligen inte kommer hitta så mycket jobb utan utbildning lär du nog tröttna och börjar på gymnasiet trots allt. Prata med dina föräldrar.


   
SvaraCitera

lurifax69:

Vad ska du göra resten av livet om du inte vill jobba?

jag skrev inte att jag aldrig vill jobba

men ha kul

förhoppningsvis finna ett jobb som e kul 

hatar den här gamla mentaliteten om att äkta arbeten enbart går ut på fysiskt slit etc.

jobb för mig e typ allt som ger en inkomst vare sig dt e legalt lr ej, därmed säger jag inte att det inte finns dåliga jobb, men de är still jobb. 

internets tidsålder möjliggör för oss lata att sitta på arslet hela dagarna och dra in pengar med hjälp av våra kreativa sinnen.

då kmr ngn jävla gråsosse o ba: "DET DÄR ÄR INGET JOBB, JÄVLA IDIOT. VÄRDLEN VAR BÄTTRE FÖRR, NU KAN VARENDA TONÅRING BLI MILJONÄR UTAV ATT BARA KNAPPRA LITE PÅ SINA DATORER, SÅ ORÄTTVIST.." etc etc 

låt oss få ägna oss åt sådant vi finner produktivt, helvete :sss  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Om du är skoltrött och inte tror att du får upp motivationen innan det är dags för gymnasiet, kanske det är bättre med ett sabbatsår. Jag skulle dock söka till gymnasiet ändå, för att sedan gå på sommarlov och se om det kan samla krafterna. Då har du ändå en plats på i skola om du skulle bli mer taggad, och ifall du inte har motivationen kan du tacka nej till platsen. På så vis får du en säkerhet oavsett hur du gör. Det tror jag vore en god idé. Tala med en studie- och yrkesvägledare om vad du vill och ta reda på vilka alternativ som finns. Det jag blir lite rädd för är att du kanske inte kommer tillbaka till gymnasiet om du väl tar en paus från skolan. Det är väldigt svårt för unga utan gymnasieutbildning att få ett jobb och det är väl där skon klämmer. Jag är inte säker på att det är realistiskt att du kommer jobba hela året, men det kan finnas andra alternativ som är bra, som att hitta sig själv och bestämma vad man vill, precis som du säger. Men se till att ha en plan för att ta dig tillbaka så du säkert får din gymnasieutbildning, i så fall. Kolla med din kommun om du skulle kunna plugga några kurser på komvux under året istället. Jag vet att vissa kommuner gör undantag med åldersgränsen ifall det finns särskilda skäl. Då kan du plugga i en lite lugnare takt och läsa en kurs i taget. Det tåls att tänka på. 

Lycka till!

tack, bra råd. har sökt olika gymnasium och tänker absolut söka in några, men känner mig helt förvirrad bara. 


   
SvaraCitera

Inte fan ska en behöva ta ett sabbatsår efter avklarade högstadiestudier, du kommer att bli antingen:
- förslappad och lökig
- och/eller deprimerad över dina jämnåriga kamraters liv medan ditt eget står och bara stampar.


   
SvaraCitera
torg1

skulle rekommendera att ta ett sabbatsår efter alla 3 år på gymnasiet istället.
Gymnasiets kurser är inte svåra.

Förövrigt är det väldigt svårt att få jobb som 15 åring. tror ingen vill anställa 15 åringar om det inte handlar om tex. sommarjobb.


   
SvaraCitera

Låter inte som en bra idé, du kommer glömma bort mycket inom de olika ämnena så det kommer bara bli svårare och svårare att klara av gymnasiet och en gymnasieutbildning är bra att ha för att man ska ha någon chans att få ett hyfsat vettigt arbete.


   
SvaraCitera

Funderar också på att ta ett sabbatsår, dock mellan andra och sista året på gymnasiet och av andra anledningar.
Om du bestämmer dig för att göra det, tänk över det ordentligt innan, bara. Råder dig att gå gymnasiet på en gång men du ska självklart göra det som känns rätt.


   
SvaraCitera