Aviseringar
Rensa alla

Säger bibeln att alla ska till himlen? [utbruten tråd]


Misael
Ämnesstartare

Lucy:

Detta uttalande dyker ständigt upp när Guds anhängare inte har svar på tal.

Det är många som failar att förklara sig med stöd av bibeln. [y]

DPope:

jag tror fortfarande att alla vi kristna hamnar i Himlen efter att Jesus kommer tillbaka

Om vi alla ska till himlen... vilka är då "de rättfärdiga som ska besitta jorden"? Varför skapade Gud jorden och allt här om vi ändå alla ska till himlen?

”Det är de rättfärdiga som kommer att besitta jorden, och de kommer att bo för evigt på den.” — Psalmerna 37:29. (NW)

Vad som yttermera är intressant är att Gud själv säger att han har skapat jorden för att den ska vara bebodd och inte öde. Då förstår jag - och många med mig - inte varför alla ska till himlen?

Jes 45:18 - "Så säger Herren, han som skapat himlen - han är Gud - han som format och frambragt jorden - han gav den en fast grund - han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd: Jag är Herren, ingen annan finns." (Bibel 2000)

Det finns liksom ingen logik i Guds avsikt med jorden i så fall, om det är som du påstår, att vi alla ska till himlen. [wink]
Först föds vi här, lever i ca +70 år sen dör vi och hamnar i himlen. Var det verkligen så här Gud hade för avsikt att det skulle vara med jorden och människan?


   
Citera

Thåström:

Alla vill till himelen, och åka limosin försåss.


   
SvaraCitera

Alla som behagar Gud kommer att leva sitt liv efter döden i himmelriket. Alla andra kommer att ta plats antingen i en annan andevärld, reinkarneras, leva som en ande på annat sätt eller fullständigt utplånas.

Själv skulle jag gärna vilja reinkarneras till denna värld igen. [y]


   
SvaraCitera

Misael:

Var det verkligen så här Gud hade för avsikt att det skulle vara med jorden och människan?

vet ej om jag sagt det innan, men jag är nad ainsatt på detta området 😛 ska dskutera det med en polare unde rnyår när jag åker bort så du får vänta ett tag med svar [bigsmile] ska iof läsa uppenbarelseboken när jag läst ut Joh så får vi se 🙂


   
SvaraCitera
Misael
Ämnesstartare

DPope:

du får vänta ett tag med svar

No rush. Glöm inte Jes 45:18 "...han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd..." och det faktum att Gud skapade jorden för att bebos för evigt. (Pred. 1:4)

Ytterligare en tanke. Jesus uttalar sig om jorden: ”Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden.” (Matteus 5:5)

Varför uttrycker han sig på så sätt? Finns ingen logik i det heller ju om vi nu alla ska till himlen till slut, med tanke på vad som står i Pred. 37:29 om att de rättfärdiga kommer att besitta jorden, och att de kommer att bo för evigt på den. [smile]

En liten tanke till. I Uppenbarelseboken står det om att Gud ska fördärva dom som fördärvar jorden i samband med när han tar bort all ondska från jorden. Om nu Jesus ändå kommer och hämtar upp oss till himlen så finns det ingen anledning för Gud att gå till ytterligheter när ondskan ändå ska tas bort från jorden?

Upp 11:18 - "...och förgöra dem som förgör jorden." (Bibel 2000)

Lite tankar som tåls att begrunda lite närmare faktiskt. [love]


   
SvaraCitera

Den dagen Jesus Kristus kommer tillbaka till Jorden kommer det utkämpas ett stort krig, som Satan kommer förlora, därefter inleds tusenårsriket, med Jesus som konung. Under dessa tusen år kommer Jorden att befolkas av de mest trogna Kristna, 144000 st, enligt Uppenbarelseboken. Efter att de tusen åren gått kommer Satan slita sig ur sitt fängelse och inleda den slutliga striden, som han också kommer att förlora. Därefter kommer Fadern att skapa en ny jord och en ny himmel, och den gamla jorden och den gamla himmlen kommer att förstöras. På den nya Jorden kommer ALLA trogna att leva för evigt tillsammans med Gud. Och den nya himlen kommer att vara Gud själv.
Den nya himlen (Gud) blir på den nya jorden, och den nya jorden blir i den nya himlen (Gud).


   
SvaraCitera
Misael
Ämnesstartare

Jorden ska ju bestå för evigt står det i bibeln. Då kan väl inte den bokstavliga jorden förstöras heller? Gud är konsekvent. Han velar inte och säger en sak i ena stunden och en annan sak i andra stunden.

Gud skapade jorden för att bebos för evigt av rättfärdiga.


   
SvaraCitera

En annan tolkning, baserat enbart på de citat du tagit upp och det jag själv läst och kommer ihåg på rak arm (så kan mycket väl ha missat något) skulle kunna vara att alla kristna hamnar i himlen, medan alla icke-kristna som i övrigt är goda människor ("rättfärdiga", "milda i sinnet") får leva på jorden.

Men två saker jag undrar är dels hur en del kristna grupperingar (främst Jehovas Vittnen) fått fram siffran 144 000, och hur det tusenåriga riket jorden kan vara tusenårigt om det du säger om Pred. 1:4 stämmer (att jorden ska bebos för evigt).


   
SvaraCitera

Misael:

Jorden ska ju bestå för evigt står det i bibeln.

Det står ingen stans att DENNA Jorden skall bestå för evigt.

Stringburka:

fått fram siffran 144 000, och hur det tusenåriga riket jorden kan vara tusenårigt om det du säger om

Siffran 144 000 kommer från Uppenbarelseboken, där det också framkommer att det Tusenåriga riket inleds med Kristi ankomst till Jorden och Kristi seger över Djävulen och avslutas med att Djävulen bryter sig ur sitt fängelse och inleder den slutgiltiga striden.


   
SvaraCitera

Vargarnas_Konung:

Den dagen Jesus Kristus kommer tillbaka till Jorden

Han kommer aldrig tillbaka till jorden.


   
SvaraCitera

irenemaria:

Han kommer aldrig tillbaka till jorden.

Inte så beläst på uppenbarelseboken ser jag!


   
SvaraCitera

Vargarnas_Konung:

Inte så beläst på uppenbarelseboken ser jag!

Jodå
Där står att 144000 utvalda individer ska till himlen för att regera med Kristus
(Uppenbarelseboken 5:9-10) . . .Du är värdig att ta skriftrullen och bryta dess sigill, ty du blev slaktad, och med ditt blod har du köpt människor åt Gud ur varje stam och språk och folk och nation, 10 och du gjorde dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de skall härska som kungar över jorden.”
(Uppenbarelseboken 7:4) . . .Och jag hörde antalet av dem som var försedda med sigill, etthundrafyrtiofyra tusen. . .

För att regera som kungar över jorden måste det ju finnas några att regera över - eller hur? så - Resten av oss människor har möjligheten att få leva i ett paradis på jorden. Guds rike kommer alltså att bli en världsregering som ställer allt till rätta så vi kan leva ett gott liv.


   
SvaraCitera
Misael
Ämnesstartare

Vargarnas_Konung:

Det står ingen stans att DENNA Jorden skall bestå för evigt.

Jaså du säger det?

Pred. 1:4 - "Släkte går och släkte kommer, jorden är evigt densamma." (Bibel 2000)


   
SvaraCitera
Misael
Ämnesstartare

Vargarnas_Konung:

Inte så beläst på uppenbarelseboken ser jag!

Näe, du är ju inte det. [ops]


   
SvaraCitera

Vargarnas_Konung:

Det står ingen stans att DENNA Jorden skall bestå för evigt.

Kan du hitta någon annan stans i bibeln där man inte menar denna jorden med "jorden"? Vilken annan jord omnämns i bibeln? Jag menar, om det skulle vara ett bra argument för att jorden inte finns kvar kan man ju hävda att alla historier om Jesus handlar om olika Jesus, det står ju inte att det är SAMMA Jesus, eller hur? Du hör själv hur löjligt det låter.


   
SvaraCitera