Aviseringar
Rensa alla

Sälja aktier


Ämnesstartare

nazgul:

Du kan förlora asmycket också [wink][bigsmile]

Exakt så det är därför ska man ha råd att förlora alla sina aktier[y]

Kacki:

Ptja om du köpte de för 2 månader sedan så är det ju en helt annan sak. 33% skulle jag se som en tillräcklig uppgång för att jag skulle sälja de! Men och andra sidan.. tänk om de går upp enda till 133% [wink] Det är det som är det kluriga!

Japp men det är ju ändå småpengar och courtageavgiften för mig ligger på 50kr och det blir faktiskt en del pengar på de småpengarna. Men visst är det en fin uppgång allt. Funderar på att behålla de till årsredovisningen och kränga de direkt efteråt och sedan köpa ett par andra aktier som jag är intresserade utav.


   
SvaraCitera

nazgul:

Du kan förlora asmycket också [wink][bigsmile]

Nej jag e pro [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Funderar på att behålla de till årsredovisningen och kränga de direkt efteråt och sedan köpa ett par andra aktier som jag är intresserade utav.

Annars kan du ju alltid kolla upp företagets nyckeltal och soliditet etc. Och se hur det verkligen går för företaget. Om det går bra och de har mycket eget kapital så hade jag behållit aktierna i företaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men sälj inte nu, det är dumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Exakt så det är därför ska man ha råd att förlora alla sina aktier

Satsa på fonder ist....det är där miljonerna rullar in


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Annars kan du ju alltid kolla upp företagets nyckeltal och soliditet etc. Och se hur det verkligen går för företaget. Om det går bra och de har mycket eget kapital så hade jag behållit aktierna i företaget.

Är värdelös när det gäller aktier och vad är egentligen nyckeltal? Som jag förstått det hela är det något index som berättar om hur företaget har gått, är det rätt uppfattat?
Hur vet man om sådant är bra eller ej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Som jag förstått det hela är det något index som berättar om hur företaget har gått, är det rätt uppfattat?
Hur vet man om sådant är bra eller ej?

Med nyckeltal kan du räkna ut företagets egentliga ekonomiska situation. Hur mycket av deras pengar som egentligen är deras egna. Alltså skuldfria tillgångar etc.. om de har mycket eget kapital så har de en buffert som gör att de kan klara sig bra i sämre tider etc. Det är självklart bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Satsa på fonder ist....det är där miljonerna rullar in

Har inte hört en endaste människa som är nöjd med sina fonder.

tomorroow:

Men sälj inte nu, det är dumt.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Med nyckeltal kan du räkna ut företagets egentliga ekonomiska situation. Hur mycket av deras pengar som egentligen är deras egna. Alltså skuldfria tillgångar etc.. om de har mycket eget kapital så har de en buffert som gör att de kan klara sig bra i sämre tider etc. Det är självklart bra!

Okej det företaget jag har aktier i har gått dåligt under väldigt många år men först nu börjar de få bra ordning på sin ekonomi och göra vinster. Troligtvis kommer det fortsätta är det då en bra idé att behålla aktierna. Samt de har en produkt som jag tror på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Troligtvis kommer det fortsätta är det då en bra idé att behålla aktierna. Samt de har en produkt som jag tror på.

Om du tror det.. satsa på det[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Om du tror det.. satsa på det[wink]

Okej och kränga när jag tror deras aktie går ner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera

SebastianE:

Den står väldigt lågt men jag köpte den för ännu lägre summa.

Följ mitt råd [y]

Om du har en spridd aktieportfölj kommer det att löna sig att ha kvar aktierna så länge som möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Om du har en spridd aktieportfölj kommer det att löna sig att ha kvar aktierna så länge som möjligt.

Ja men problemet är om man har aktier spridda och inte så mycket pengar så blir ju courtagen en stor utgift sedan är det ju svårare att tjäna pengar på det hela. Mer jämt kanske och säkrare. Men de pengar jag har i aktier har jag råd att förlora[smile] Men funderar snart att köpa aktier i ett bolag till.


   
SvaraCitera

SebastianE:

Ja men problemet är om man har aktier spridda och inte så mycket pengar så blir ju courtagen en stor utgift sedan är det ju svårare att tjäna pengar på det hela. Mer jämt kanske och säkrare.

Jo, tanken är väl att du inte ska sälja ofta alls, och sätta in lite större belopp i taget.


   
SvaraCitera