Aviseringar
Rensa alla

Säljjobb - spärrtjänst vs prenuminationer på tidningar


Ämnesstartare

Vad tror ni säljer bäst?
Sälja spärrtjänst till befintliga kunder med grundlön+provision eller sälja prenuminationer på tidningar med endast provision?

Värt att tillägga är också att det är mitt första säljarjobb.

Vad tänker ni kring löneformerna, t.ex. borde det vara enklare att sälja om lönen är endast provision, och därför är det ett sätt för företaget att "behålla" sina pengar och bara belöna efter säljandet? Eller är det kanske svårare och därför vill man inte ha en grundlön?

Slutligen, vad är en rimlig lön för en telefonförsäljare? Eller enklare sagt; ni som har jobbat som telefonförsäljare, hur mycket fick ni och hur ofta jobbade ni? grundlön/provision?

PLZ HALP. [sad][smile][crazy][bigsmile]


   
Citera

Eftersom du får grundlön när du säljer spärrtjänst skulle jag välja det, om du har haft en riktigt kass dag och inte lyckats sälja något så vet du iaf att du får en liten lön för den dagen. Vad ligger grundlönen på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Eftersom du får grundlön när du säljer spärrtjänst skulle jag välja det, om du har haft en riktigt kass dag och inte lyckats sälja något så vet du iaf att du får en liten lön för den dagen. Vad ligger grundlönen på?

Okej. Minns inte riktigt tabellen de visade oss, men om man sålt till.. tror det var 1500 kunder sammanlagt så är det en grundlön på ~500, då är summan (grundlön+provision) ~700 per pass (4 timmar).. Man börjar alltså med mindre lön och ökar. Jag tyckte hon fick det att verka enkelt genom att säga typ att de sålde till befintliga kunder som redan känner igen företaget osv. Men i och med att gränserna ligger på så höga tal måste det ändå innebära något, jag vet inte :/


   
SvaraCitera

Tänk på att företag med provisionslön ofta ljuger sig blåa om hur mycket du kommer tjäna. De drar absurda exempel och försöker få dig att tro att du kommer sälja så mycket att du blir rik, tar statistiken för bästa säljarens bästa dag och lägger fram det som att det är vad man tjänar en "vanlig dag".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tänk på att företag med provisionslön ofta ljuger sig blåa om hur mycket du kommer tjäna.

Jo, jag vet. Men det gjorde inte detta företag. De sa att har man en dålig dag så har man det.. I princip. Jag är mest fundersam kring den genomsnittliga, eller mest rimliga lönen för dessa typ av jobb. T.ex. per pass eller timme.


   
SvaraCitera