Aviseringar
Rensa alla

sänka röståldern till 16?


Ämnesstartare

Hejsan!

Vill veta vad ni tycker om förslaget om att sänka röståldern till 16? För och nackdelar?


   
Citera

Jag tycker att det låter otroligt idiotiskt
Vad menar du skulle vara bra med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SÄNK DEN W00t

nackdel? Att för många politiskt ovetande ungdomar missbrukar sin rösträtt och röstar på 'piratpartiet' eller dyl.

Fördelar är att dom som är politiskt medvetna kan faktiskt få påverka, samt att ungdomar kommer känna sig viktigare då [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det skulle vara ett bra förslag. Unga skulle få påverka samhället mera och jag anser att när man är 16år så är man mogen nog att kunna få rösta.
Antar att det är MP som driver denna fråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Antar att det är MP som driver denna fråga?

Jag är helt neutral. Just därför jag frågar. För jag vill få mig en åsikt. Men jag flackar för och emot.


   
SvaraCitera

Men herregud. NEJ.[zzz]


   
SvaraCitera

Nejnejnej


   
SvaraCitera

Nickynamo:

Att för många politiskt ovetande ungdomar missbrukar sin rösträtt och röstar på 'piratpartiet' eller dyl.

Att nämna ett parti som exempel när du försöker göra en påvisa en poäng är tämligen meningslöst eftersom det är ganska subjektivt och det alltid finns folk som stödjer partiet och kommer att bli irriterade.

Nickynamo:

Fördelar är att dom som är politiskt medvetna kan faktiskt få påverka, samt att ungdomar kommer känna sig viktigare då [blush]

Tror du seriöst att någon kan vara med och påverka någonting som har med staten att göra?


   
SvaraCitera

Verkligen inte. Skall man göra något, är det snarare att höja den. Det finns redan tillräckligt många idioter bland 18+:arna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej det tycker jag inte.. inte ens att den vanliga 18åringen är mogen nog känns det som..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fisk_den_tredje:

Att nämna ett parti som exempel när du försöker göra en påvisa en poäng är tämligen meningslöst eftersom det är ganska subjektivt och det alltid finns folk som stödjer partiet och kommer att bli irriterade.

Jag säger inte att det är ett dåligt parti, bara att jag själv tror att många ungdomar kommer rösta på det partiet endast pga att dom vill ladda ner saker och inte ens ha en aning om partiets åsikter.
Men visst, jag vill inte heller att någon röstar på socialdemokraterna eller moderaterna utan att veta något om partiets åsikter och planer.

Fisk_den_tredje:

Tror du seriöst att någon kan vara med och påverka någonting som har med staten att göra?

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Nickynamo:

Jag säger inte att det är ett dåligt parti, bara att jag själv tror att många ungdomar kommer rösta på det partiet endast pga att dom vill ladda ner saker och inte ens ha en aning om partiets åsikter.

Då missuppfattade jag dig [smile]


   
SvaraCitera

Ptja. Jag tycker ju att de som påverkas av ett beslut ska ha nåt att säga till om i frågan också, så eh, ja... i grund och botten, kanske.

Sen vet jag inte hur applicerbart det är i den situation vi har idag, så jag är väldigt kluven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaraL:

Jag är helt neutral. Just därför jag frågar. För jag vill få mig en åsikt. Men jag flackar för och emot.

ok ok [smile]


   
SvaraCitera