Aviseringar
Rensa alla

Sätter konstiga krav på mig själv?!


Ämnesstartare

Haaalllåååå allihopa [cute]
Det är så att jag har börjat gymnasiet och därmed fått nya vänner vilket är skitkul! Mitt problem är att nu när man börjat känna folket lite mer djupgående så har jag satt något sorts krav på mig själv att jag borde ha öppnat mig mer, säga fler roliga skämt osv. Detta resulterar i att jag känner mig pressad att säga saker och då kommer det i stället fram som krystat. Det känns som allt jag säger är tråkigt och ointressant och det är ju klart att det blir det då också. Hur gör man för att känna sig rolig och typ släppa loss? Jag går ständigt runt med en klump i magen för att jag känner att jag inte duger till... 🙁
Dessutom känner jag mig ofta korkad/trög jämfört med mina vänner, både socialt och kunskapsmässigt. Är medveten om att jag trycker ner mig själv och antagligen ser på mig själv med mindre värde = dålig självkänsla. Hur förbättrar man den då på bästa sätt?!
Har någon nåt tips så dela gärna med er! Kram 🙂


   
Citera

Dra ett par vodkashots innan lektionerna så ska du se att det löser sig! [wink]


   
SvaraCitera

Kul att du träffat najs folk på skolan 🙂

De här kraven som du nämner, är det något som kommer enbart från dig själv eller något som du märkt att dina vänner vill? Brukar ju oftast vara så att vi är hårdare mot oss själva än vad andra är.

Varför tror du att dina kompisar valde att hänga med dig från första början? Känns ju som om de på något sätt gillar att umgås med dig, utan att du är "rolig". Eller?[smile]

Sen berättar du att du känner dig korkad jämfört med dina vänner. Antagligen är det inte så. Men om det nu är det, spelar det egentligen någon roll? Har du tänkt på varför det känns viktigt att jämföra dig med dina kompisar? Jag upplever att många, jag själv också ibland, bestämmer sitt värde efter att jämföra med andra. Men det är inget bra sätt. För tänk då om man har massa underbara "lyckade" vänner, då skulle man ju själv vara mindre värd än om man umgicks med några losers. Men man vill ju ha underbara vänner [smile] Man måste nog tänka "bra, bra, bra" istället för "bra, bättre, bäst".

Vart lite flummigt där [crazy] Men glöm inte att tänka kritiskt: Jag kanske inte är världens roligaste människa, men vem bryr sig egentligen? Alla är bra på olika sätt


   
SvaraCitera

Dom roligaste människorna i världen är inte de som drar skämt hela tiden utan som droppar en punchline när man inte tror det. Med andra ord är jag, Semi, hysteriskt rolig (enligt resten av världen, I shit you not) förutom när jag är trött och cynisk och bara skämtar om allt för att inte tuppa av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Dra ett par vodkashots innan lektionerna så ska du se att det löser sig!

Fantastisk idé 😉

micitic:

: Jag kanske inte är världens roligaste människa, men vem bryr sig egentligen? Alla är bra på olika sätt

Det är klart 🙂 Grejen är den att de två personerna jag hänger mest med har börjat umgås mer och mer tillsammans och jag känner mer och mer att jag inte fattar deras skämt eller kan vara med i samtalen. De andra i "gänget" är som normala, lätta att prata med osv. så jag förstår inte vad som händer?[confused] Vill ju gärna vara med och inte den som bara hänger efter vilket jag är rädd att det kommer bli om detta fortsätter!

Semi:

Dom roligaste människorna i världen är inte de som drar skämt hela tiden utan som droppar en punchline när man inte tror det

Sant [smile] Men sånt kommer jag bara på om man är med gamla vänner eller familjen...[n]


   
SvaraCitera

Vet inte riktigt om frågan fortfarande är aktuell eller inte, men jag känner faktiskt igen mig i vad du säger. Först när jag började gymnasiet var jag social, snackade med nya människor mm. Nu när jag har lärt känna "gänget" är det inte längre lika enkelt att öppna upp mig längre, fast istället för att det är två personer som jag inte kan tala med så mycket är det "gänget" jag inte förstår så bra, och två personer som jag kan snacka om typ allt med.

Det du ska göra om du vill ha bättre självkänsla är att göra saker som man gillar, vara med kompisar som verkligen tycker om dig, klappa något gulligt husdjur, eller kanske stöta på någon random människa på träningen som säger "bra jobbat". Det är de små grejerna som hjälper [smile]


   
SvaraCitera

Pette94:

klappa något gulligt husdjur

[love]
haha hjälper faktiskt grymt mycket! [no-no][party]


   
SvaraCitera