Aviseringar
Rensa alla

Saker som borde kollektiviseras


Ämnesstartare

Började tänka på det här med verktyg. Typ alla jag känner har värsta verktygslådan hemma, ofta med exakt samma verktyg, fast mycket bara används några enstaka gånger om året. Detta är ju ett helt bisarrt slöseri med både pengar och naturresurser. Tänk om det istället hade funnits något i stil med bibliotek i varje stad (eller stadsdel) där man helt gratis kunde låna verktyg, sen lämna tillbaka när man var klar. Istället för att det tillverkas skruvmejslar, skiftnycklar, hammare, osv. till varje hushåll så har man kanske 10-100 (beroende på hur stor stad/stadsdel) av varje som man helt gratis delar på.

Vad tycker du borde kollektiviseras? Fördelar/nackdelar med din idé? Osv.


   
Citera

Ja. Har också tänkt på just detta. Vore för djävla fint.

MVH sågspånsfetischist


   
SvaraCitera

mitt tvättande. tycket det är jobbigt att tvätta all min tvätt själv.
fördelar: jag behöver inte tvätta lika ofta
nackdelar: vet faktiskt inte...[confused]


   
SvaraCitera

hm, ja det vore ju användbart om det hade varit t.ex. våning snarare än stad. för jag kan t.ex. behöva skruvmejsel för något aslitet, varför dra ner till biblioteket för det? hade varit schysst att bara gå ut i porten och ta det jag behöver, isåfall.

tänk också alla svettiga människor som pillat på de verktygen [sad] mer svettigt att skruvmejsla/hamra/såga än att läsa en bok/kolla på film.

har inte själv funderat på något liknande, annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det vore nice om det fanns kollektiva cyklar, bara att ta en cykel i cykelstället och sedan cykla iväg. då skulle man kunna lämna cykeln var som helst utan att behöva hämta den igen, man behöver inte heller oroa sig för att den ska bli snodd.

man skulle kanske behöva ha ett lånekort för att få ut cykeln ur cykelstället så man ser vem som har den ifall den skulle bli skadad eller så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kollektiva sexleksaker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

det vore nice om det fanns kollektiva cyklar, bara att ta en cykel i cykelstället och sedan cykla iväg. då skulle man kunna lämna cykeln var som helst utan att behöva hämta den igen, man behöver inte heller oroa sig för att den ska bli snodd.

man skulle kanske behöva ha ett lånekort för att få ut cykeln ur cykelstället så man ser vem som har den ifall den skulle bli skadad eller så...

Det har jag tänkt också! I vissa städer finns det ju cyklar man kan betala typ 20 kr och låna och sen lämna. Fanns i Köpenhamn förr t.ex., vet ej om de fortfarande har det. Men att ha lånekort på cyklar hade definitivt varit en skitbra grej. Man skulle ju kunna ha ett allmänt lånekort för alla såna här grejer. Cyklar, verktyg, osv.

honolulu:

tänk också alla svettiga människor som pillat på de verktygen [sad] mer svettigt att skruvmejsla/hamra/såga än att läsa en bok/kolla på film.

Men fett problem att nån svettats lite på en skiftnyckel. Klarar du inte av att gå på gym och liknande där folk svettats på samma maskiner och vikter heller? [crazy] Men visst, man ska ju lämna grejerna i samma skick som man lånar dem. Man skulle ju t.o.m. kunna ha att du diskar av dem efter dig i nåt rum där du lämnar dem på själva biblioteket.


   
SvaraCitera

Studsmattor, det finns ju på varje tomt, det skulle man kunna ha en gemensam i varje kvarter. Nackdelen är att det skulle bli kö men då för man ha en extra stor studsmatta.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Men visst, man ska ju lämna grejerna i samma skick som man lånar dem. Man skulle ju t.o.m. kunna ha att du diskar av dem efter dig i nåt rum där du lämnar dem på själva biblioteket.

var ej major problem men jag tycker ändå det är äckligt att det finns människor som inte tvättar sig när de går på toa och massa sånt skit. risken för att råka ut för såna äckligheter är nog större på typ offentliga handtag, rulltrappsbanden och kollektiva skruvmejslar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kruxet med ditt exempel är att distributionen av verktygen hade istället bundit upp resurser. Dels själva upprättandet och att se till så att det följs. Det skulle i regel inte vara mer än vår självdisciplin som hindrar ett sådant systemet från att falla. Jag vet ju i varje fall vilka som hade behållit verktygen här jag bor. Man bryr sig mindre om när någon annan får ta smällen, i detta fallet staten. Men förutsatt att det skulle fungera så vore det att föredra.

Till frågan då. Resurser och tillgångar som värnar om kollektivets intressen framför det privata som därtill rent praktiskt sköts bäst och effektivast under statligt styre bör nationaliseras för att därigenom gå folkets intresse. Det är grundprincipen i mitt idealsamhället. vilka tillgångar som faller inom ramen för det ena eller det andra är genom min godtycklighet och moralisk korrekthet desto svårare att utse. Livsmedlet är en sak som jag hellre ser under privat styre för att tillgodose ett stort utbud av olika produkter medan naturresurser i form av skog och brott vore bäst ifall staten skötte om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast det skulle alltid finnas de som inte skulle lämna tillbaka dem. [sad][sad]
Fast annars en bra idé! Mer gemenskap åt folket!!!


   
SvaraCitera

Köffein:

man skulle kanske behöva ha ett lånekort för att få ut cykeln ur cykelstället så man ser vem som har den ifall den skulle bli skadad eller så...

finns redan [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Jag vet ju i varje fall vilka som hade behållit verktygen här jag bor. Man bryr sig mindre om när någon annan får ta smällen, i detta fallet staten.

isola:

Fast det skulle alltid finnas de som inte skulle lämna tillbaka dem. [sad][sad]
Fast annars en bra idé! Mer gemenskap åt folket!!!

Fast detta är ju inte ett större problem än med att folk snor böcker på bibliotek? Alla har lånekort och feta böter till de som snor verktygen. Dvs. om man förutsätter att det sker i dagens kapitalism, jag tänker ju främst på hur det hade kunnat fungera i ett annat samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag säger: Ja mer lånekrot till folket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Fast detta är ju inte ett större problem än med att folk snor böcker på bibliotek? Alla har lånekort och feta böter till de som snor verktygen. Dvs. om man förutsätter att det sker i dagens kapitalism, jag tänker ju främst på hur det hade kunnat fungera i ett annat samhälle.

I mitt lokala bibliotek så band man så vitt jag vet inte ens lånekort till varken adress eller personnummer. Du kunde låna en bok och inte återvända, visade du dig igen så åkte du däremot på böter. Förslaget som sig ser jag inget problem med, det vore det optimala. Men jag erkänner samtidigt att den mänskliga faktorn skulle göra ett sådant samhälle rätt svårt. marknaden hade givetvis behövts förstatligas för att endast möta systemets behov. systemet hade även varit tvunget att vara utbrett över hela landet för att förhindra en svart marknad med stöldgods och därmed öppna upp för privat bruk. Då kanske det hade fungerat.


   
SvaraCitera