Aviseringar
Rensa alla

Sam-eko


Ämnesstartare

Nu är det såhär att jag ska gå Sam-eko på gymnasiet i höst... Skulle vara snällt om någon/några insatta person/er kunde skriva lite vad man gör på kurser som typ Historia A, Geografi A, Engelska A, Samhällskunskap A, Företagsekonomi A... Är de svåra kurser? Ska man tänka på något speciellt för att få höga betyg? Är det mycket plugg? Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

kungenfolkesson:

Är de svåra kurser? Ska man tänka på något speciellt för att få höga betyg? Är det mycket plugg?

När jag var i din ålder tyckte jag nog att de var relativt svåra. Idag tycker jag att dess innehåll är busenkelt och förstår inte hur jag kunde tycka att det var jobbigt med 30-40 sidor inför ett prov.

Ett bra sätt (som jag var för omogen för att förstå då) är att du efter varje lektion bara kollar igenom det som gåtts igenom när du kommer hem. Du behöver absolut inte lusläsa det men bara så att du kollar igenom huvudrubrikerna en gång till. Då smälter hjärnan informationen mycket bättre och du slipper rå-plugga till slut.

Att lägga en timme efter skolan är när jag tänker på det i efterhand inte så jobbigt som man tyckte då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blir rätt mycket plugg hemma efter skolan om man vill ha "bra" betyg. är dock lätt att få G även om man inte gör det, iaf i A-kurserna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Don't do it, typ det värsta val jag gjort i mitt liv var att gå samhäll-ekonomi. Kände varje dag från typ mitten av 2an att jag ville hoppa av. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

är dock lätt att få G även om man inte gör det, iaf i A-kurserna

Om man går Samhälle-ekonomi så antar jag att man har som mål att läsa vidare efteråt, annars har man nog valt fel linje. Då är det ingen bra idé att satsa på G för då kommer man ingenvart efter gymnasiet.

Bara Ta Allt:

Kände varje dag från typ mitten av 2an att jag ville hoppa av. [shake]

Är ju faktiskt inte så konstigt med tanke på dina politiska åsikter.[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Om man går Samhälle-ekonomi så antar jag att man har som mål att läsa vidare efteråt, annars har man nog valt fel linje. Då är det ingen bra idé att satsa på G för då kommer man ingenvart efter gymnasiet.

nä men sa ju att man måste plugga hemma om man vill ha högre [no-no] vilket man antagligen vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Är ju faktiskt inte så konstigt med tanke på dina politiska åsikter.[bigsmile]

Mm, gick med massa moderater och sverigedemokrater. 70-80% brats och överklassungar, enstaka vanliga människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Mm, gick med massa moderater och sverigedemokrater. 70-80% brats och överklassungar, enstaka vanliga människor.

Låter som att du hade ovanlig otur med folket som kom i din klass. Visst fanns där brats eller wannabe brats i min klass också men de höll sig mest för sig själva. Ofta är ju de flesta just wannabes. Riktig överklass har ingen anledning och inget behov att skylta och skryta med det.


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

Don't do it, typ det värsta val jag gjort i mitt liv var att gå samhäll-ekonomi. Kände varje dag från typ mitten av 2an att jag ville hoppa av. [shake]

Det är ju väldigt individuellt om man trivs eller inte.

Ovie Vicious:

Riktig överklass har ingen anledning och inget behov att skylta och skryta med det.

Jag antar att du inte klassar alla som har det bra ställt ekonomiskt som överklas eftersom du säger att riktig överklass inte skryter med sina tillgångar. Men en brat kan lika gärna vara från en nyrik familj, "old money" är inget krav för att vara en äkta brat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Men en brat kan lika gärna vara från en nyrik familj, "old money" är inget krav för att vara en äkta brat.

Ändå är det ofta wannabes som försöker ge det intrycket och köper dyra kläder för alla sina slantar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för era fina svar! Men är verkligen gymnasiet så mycket skillnad mot högstadiet? Jag menar t.ex alla SO-ämnen (som man läser mycket på Samhälle såklart) är ju inte så värst mycket plugg. Det är ju mer att man ska ha fakta som underlag och sedan börjar man ju att analysera och reflektera ur olika perspektiv o.s.v... Är det alltså typ dubbelt eller mer så mycket plugg i t.ex Geografiboken om man satsar på ett MVG?? Så inte gymnasiet kommer som en chock...

Underbar diskussion ni fick igång i forumet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tog i år studenten ifrån en samlinje med inriktning politik och ekonomi. Läste alla de kurserna du frågar om [cheers]

kungenfolkesson:

Historia A

Du läser historia. Analysera mycket för högt betyg.

kungenfolkesson:

Geografi A

Läser om en hel del grejer. Bergarter, struktur på företagslandskap, etc.

kungenfolkesson:

Engelska A,

Repetition av högstadiet. Var bra på språket för att få högt betyg.

kungenfolkesson:

Samhällskunskap A

Läser om den politiska strukturen i b.la. Sverige, Usa, osv.

kungenfolkesson:

Företagsekonomi A

Läser om struktur i mindre och större företag och hur de fungerar i allmänhet.

kungenfolkesson:

Ska man tänka på något speciellt för att få höga betyg?

Följ betygskriterierna och fråga dina lärare vad de vill att du ska visa för att få mvg. Fråga detta inför varje större uppgift.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SO-ämnen... [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Om man går Samhälle-ekonomi så antar jag att man har som mål att läsa vidare efteråt, annars har man nog valt fel linje. Då är det ingen bra idé att satsa på G för då kommer man ingenvart efter gymnasiet.

samhäll är ju annars f.ö. en gymnasiebehörighetslinje


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hemlig:

samhäll är ju annars f.ö. en gymnasiebehörighetslinje

Vad snackar du om?


   
SvaraCitera