Aviseringar
Rensa alla

sam-ekonomi, mycket matte?


Ämnesstartare

jag ska välja gymnasium nu snart och jag funderar på att välja JENSEN sam-ekonomi i uppsala, men jag är verkligen värdelös på matte (går i särgrupp, har G- i slutbetyg) och ja, vissa säger att det är sjukt mycket matte medans andra säger att det inte är mer matte än på en vanlig sam linje? Någon som vet hur det är?


   
Citera

Jag går inte det, så jag vet inte riktigt, men jag har för mig att det är en annan slags matte. Matten i t.ex. företagsekonomi och "vanlig" matte är olika. Något sådant. [tard]


   
SvaraCitera

Du är sämst på matte, varför ska du bli ekonom?


   
SvaraCitera

Du läser inte fler rena matematikkurser än vad de andra samhällseleverna gör om du inte vill - alltså behöver du bara läsa Matematik A och B.

Matten i företagsekonomikuserna och liknande är vad jag hört inte alls svår, så jag tror inte att du behöver oroa dig.


   
SvaraCitera

Capture:

Matten i företagsekonomikuserna

Plus och minus, miniräknare tillåts självklart, så ja, det är en barnlek.

Och Matte A och B såklart.


   
SvaraCitera

kebabkurt:

Plus och minus, miniräknare tillåts självklart, så ja, det är en barnlek.

[y]


   
SvaraCitera

ingetanvandarnamn:

vissa säger att det är sjukt mycket matte medans andra säger att det inte är mer matte än på en vanlig sam linje? Någon som vet hur det är?

Fek A är inte mycket matte, typ bara teori och praktiska saker, i Fek B däremot ingår kalkylering. Men det är inte mycket logiskt tänk (finns ju dock en del uppg där de som skrivit uppg verkligen försöker vilseleda dig och ta kan det behövas en del [crazy])utan istället mycket formler. Uträkningarna är alltså väldigt enkla (men långa), det svåra är att veta vad som är vad när du får en hög med siffror. Jag har inte min bok här nu men jag kan ta en bild på formelbladen för både Fek A och Fek B senare, det är det som är matten om man säger så. Annars läser du mycket marknadsföring i B-kursen också.

Men kort sagt behöver du knappast oroa dig för matten då du får ha miniräknare och excel till hjälp. Kan du teorin som är det svåra att lära sig, se skillnad på olika former av kostnader och kunna koppla dem till olika kalkyler osv. så kommer matten gå galant.

Wanking BC:

Du är sämst på matte, varför ska du bli ekonom?

Man är inte färdig ekonom efter att ha pluggat ekonomi på gymnasiet. Däremot kan man bli diplomerad gymnasieekonom men Jensen är inte certifierade till det (enligt uppg. från 2008 men tvivlar på att de blivit det nu).


   
SvaraCitera

soimpolite:

Man är inte färdig ekonom efter att ha pluggat ekonomi på gymnasiet. Däremot kan man bli diplomerad gymnasieekonom men Jensen är inte certifierade till det (enligt uppg. från 2008 men tvivlar på att de blivit det nu).

Ja men om hon ska jobba med matte hela livet liksom


   
SvaraCitera

Wanking BC:

Ja men om hon ska jobba med matte hela livet liksom

Hon behöver inte vilja bli ekonom för att hon läser det på gymnasiet. Jag går profil och inriktning ekonomi och jag vill verkligen inte bli ekonom


   
SvaraCitera

soimpolite:

Hon behöver inte vilja bli ekonom för att hon läser det på gymnasiet. Jag går profil och inriktning ekonomi och jag vill verkligen inte bli ekonom

vad ska du bli då?


   
SvaraCitera

Wanking BC:

vad ska du bli då?

Jag vet inte


   
SvaraCitera

soimpolite:

Jag vet inte

Najs att bara läsa något bara för att då, men ja man vill ju kunna gå på högskola osv


   
SvaraCitera

Wanking BC:

Najs att bara läsa något bara för att då, men ja man vill ju kunna gå på högskola osv

Du menar att jag läser ekonomi eller att jag pluggar övh?

kebabkurt:

miniräknare tillåts självklart

Vi fick inte ha det i Fek A :p


   
SvaraCitera

soimpolite:

Du menar att jag läser ekonomi eller att jag pluggar övh?

nu går du väl bara gymnasiet så att du kan plugga något på högskolan sen, right?


   
SvaraCitera

Wanking BC:

nu går du väl bara gymnasiet så att du kan plugga något på högskolan sen, right?

Ja,

Wanking BC:

Najs att bara läsa något bara för att då

Jag tänkte inte läsa ekonomi övh men pga omständigheterna blev det så. Dock ångrar jag mig inte. Känns som att om man läser samhäll-samhäll får man inte fördjupa sig i något. Men om man däremot läser aktiekunksap, affärsjuridik, rättskunskap, marknadsföring osv så har man lärt sig något utöver alla allmänteori.


   
SvaraCitera