Aviseringar
Rensa alla

Samband mellan depression och lång tid framför datorn


Vi bör börbjuda alla från att hålla på med datorn, läsa böcker, spela bordsspel, leka med leksaker i över en h per dag fr vi måst skydda alla från deprission 


   
SvaraCitera

Lounge: Men man kan däremot påverka hur mycket man går upp och rör på sig.

gillade inte den här meningen, många kan inte bara resa på sig för att den vill det.

men annars så håller jag väl med det mesta som sagts i tråden. man kan bli deprimerad av att fastna vid datorn, man kan fastna vid datorn för att man är deprimerad. man kan nog hitta något gott vid datorn vid depression också, så som s3on nämner. det är lättare att hitta personer som känner likadant. 

barn lär sig ipads på dagis nu, det kan jag inte se något gott i däremot. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

adaq: nää, det finns säkert dom som blir deprimerade av att sitta vid datorn... å de som inte blir det. Men jag tror inte att datorn är det som orsakar en depression mest. Något får en att man blir deprimerad, man har inte lust och och ork att göra så mycket och då blir det att man  spenderar mycket tid framför datorn. Skulle man göra en studie på TV tittande så skulle man nog få samma resultat som med de som sitter vid datorn.

nej det syftade inte studien till heller, att klargöra vad som var teh orsak till depression. utan belysa komponenter till något som kan bidra till depression.

Tickstart: gillar dina monologer (:

tihi

Axelinaaas:
Vi bör börbjuda alla från att hålla på med datorn, läsa böcker, spela bordsspel, leka med leksaker i över en h per dag fr vi måst skydda alla från deprission 

nej, såklart inte. det var inte det studien syftar till. studien syftar till att belysa vikten i att inte vara stillasittande för länge. det är inte samma sak som att aftonbladet kommer med en rubrik om att chips ger cancer.

sup, ply!:

gillade inte den här meningen, många kan inte bara resa på sig för att den vill det.

men annars så håller jag väl med det mesta som sagts i tråden. man kan bli deprimerad av att fastna vid datorn, man kan fastna vid datorn för att man är deprimerad. man kan nog hitta något gott vid datorn vid depression också, så som s3on nämner. det är lättare att hitta personer som känner likadant. 

barn lär sig ipads på dagis nu, det kan jag inte se något gott i däremot. 

jag förstår att du inte gillade meningen, den misstolkas lätt. jag menade förstås inte att det är enkelt för en deprimerad att röra på sig, den kanske t.ex. inte ens tar sig upp ur sängen. jag menade folk som sitter vid datorn så pass mycket att det kan bidra till depression, att dessa kan åta åtgärder för att förhindra utvecklingen. som att röra på sig.

det att en deprimerad kan finna sammanhang online är så sant. det blir ju på något sätt plus minus noll i förhållande till komponenten stillasittande


   
SvaraCitera

Naturligtvis är det bättre att vara ute och idrotta än att sitta framför dataskärmen. Men jag tror inte att det är farligare för psyket att sitta framför en dataskärm än att ligga och se på TV. Möjligtvis att synen tar mer stryk men det var ju inget som aktualiserades i frågeställningen. 


   
SvaraCitera