Aviseringar
Rensa alla

Samhäll eller natur?


Ämnesstartare

Hej!

Till hösten börjar jag i gymnasiet och jag står nu inför valet mellan de olika programmen. I det preliminära valet tog jag samhäll, men börjar tveka nu. Funderar på om inte natur skulle vara bättre. Har alltid sett mig själv som en samhällare eftersom jag är intresserad av politik och samhällsfrågor, men jag är även intresserad av NO-ämnena. Har MVG i både SO och NO och VG i matte. Räcker det med ett VG i matte för att klara natur med hyfsade betyg? Tar gärna emot alla råd jag kan få 🙂

Tack!


   
Citera

Linneus:

Räcker det med ett VG i matte för att klara natur med hyfsade betyg?

Jadå såklart det går. Natur är inte direkt elitens elit, helt vanliga kids. Det vilar mer på hur motiverad man är.


   
SvaraCitera
Exner

Gillar du räkning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Gillar du räkning?

Det är väl inte direkt ett av mina favoritämnen men jag har inte heller något emot det.


   
SvaraCitera
Exner

Linneus:

Det är väl inte direkt ett av mina favoritämnen men jag har inte heller något emot det.

Själv gillade jag NO-ämnena mycket i högstadiet, och valde därför natur. Blev missnöjd med att fysiken nästan uteslutande bestod av räknande, och även mycket av detta inom kemin.

Tror du, att du kan komma att vilja utbilda dig till något naturvetenskapligt efter gymnasiet?


   
SvaraCitera

Jag går IB och vi har sam o natur fast på engelska dvs.

Här är det ju väldigt mycket matte i fysiken och i kemin är det mycket expriment (Nu kan jag ju bara utgå från hur våran linje fungerar eftersom jag inte går de andra, men det är samma sak fast vi gör det på engelska)

biologin är mycket sånt man kan så det är najs.

Jag skulle inte säga att sam ämnena är väldigt djupa på gymnasiet, det är mera hur tex sveriges riksdag fungerar och så vidare, vi hade i alla fall inga jätte djupa konversationer om poliktik frågor eller samhällsfrågor utan det var mera at lära sig hur allting fungerar.


   
SvaraCitera
KoerV

Går Samhäll. Förjävla mycket att göra i alla ämnen nu i slutet, bland annat en universitetsuppsats i Historia B (wtf...).

Det är mycket plugg, men du bör ju, som du iofs sade, vara intresserad av att lära dig. Mycket Samhäll/Svenska/Internationella Relationer m.m.

Men du får ju välja kurser själv också!


   
SvaraCitera

Ta natur.

Gå inte IB det är meningslös tortyr, om du inte tar massa chilla ämnen, för då kan det vara lagom mycket möda.


   
SvaraCitera

liten lady:

Gå inte IB det är meningslös tortyr, om du inte tar massa chilla ämnen, för då kan det vara lagom mycket möda.

IB är inte så jobbigt som det verkar man vänjer sig precis som med alla andra linjer.

Dock så måste man ju ha tid för IB och det är främst för dom som vill gå i skolan utomlands, vill man inte det är ju svenska linjer bättre!


   
SvaraCitera

Beliebes:

IB är inte så jobbigt som det verkar man vänjer sig precis som med alla andra linjer.

IB är dumt. Jag har Kemi, Biologi, Engelska och Svenska HL, Matte och psykologi SL och jo det är dumt och meningslöst. Det hade varit ett smartare val att bara gå NV för mig då jag får ingen merit för den kemin och biologin som IB lär ut. CAS är dumt. TOK är meningslöst. EE är korkat.


   
SvaraCitera

Jag röstar på natur.


   
SvaraCitera

liten lady:

IB är dumt. Jag har Kemi, Biologi, Engelska och Svenska HL, Matte och psykologi SL och jo det är dumt och meningslöst. Det hade varit ett smartare val att bara gå NV för mig då jag får ingen merit för den kemin och biologin som IB lär ut. CAS är dumt. TOK är meningslöst. EE är korkat.

Ja, men det är ju individuellt om det är en taktiskt val eller dumt val. För mig känns det som ett bra val.


   
SvaraCitera

Gå natur. Alla dagar i veckan. I tre år. [smile]


   
SvaraCitera

Jag går nu i tvåan på naturlinjen, men är precis som du mer samhällsvetenskapligt lagd (jag njuter inte av att plugga, är verkligen så långt ifr nörd man kan komma). På min skola, och på de allra flesta skolor är jag rätt säker på, så är naturlinjen tyngre. Den har allt som oftast högre intagningspoäng vilket beytder att eleverna är mer ambitiösa och när lärarna sen sätter betyg sä jämför de eleverna med varandra vilket beyder att det blir tuffare att nå ett MVG (bland många andra MVG-elever).

I högstadiet tyckte jag om NO-ämnena för det mesta var konkret, menar att man kan se det man lärt sig ute i samhället och därför va det kul. På gymnasiet fördjupas biologi och kemi framförallt så att det blir väldigt abstrakt och känns meningslöst och tråkigt (min åsikt).

Jag visste intr vad jag ville bli så tog natur för den va bredast, vilket jag ångrar nu och ska därför byta till sam i 3an så det blir sam-natur (det alternativet finns ju oxå: man får sambehörighet med + eftersom man läst mkt matte).

Vet du med all säkerhet, som jag, att du inte vill bli läkare, civilinjengör inom naturvetenskap eller liknande så ska du inte välja natur för då blir det bara onödigt tungt. Om du har lite olika alternativ om vad du vill bli - kolla upp vilka högskoleutbildningar/lärarutbildningar som krävs och kolla sedan upp om dessa utbildningar kräver sam eller narur.


   
SvaraCitera