Aviseringar
Rensa alla

Samhälle vs Natur ?


DavidK
Ämnesstartare

Hej ! Jag går i nian och har börjat fundera på mitt gymnasieval, jag vill helst som det ser ut nu gå juristlinjen, alltså bli en advokat som hamnar under samhälle/ekonomi och sen juristinriktning. Men min pappa säger att natur är mycket bredare och bättre att gå. Jag har A/B i alla svenska och No ämnen, och ligger runt C-B på idrott och slöjd. Men jag är verkligen inte en pluggis och därför tvivlar jag på naturlinjen, även om läkare känns lockande. Några råd ?


   
Citera

Varför går du inte Ekonomi - Jurist? 
Tror din pappa bara menar på är att om man har gått i natur så får man lättare jobb, men hörde dock att man måste ha A i alla ämnen för att få ett jobb direkt typ.
Men det viktigaste med gymnasium är "välj linjen DU vill".


   
SvaraCitera

trodde att det skulle vara en genustråd 


   
SvaraCitera

Vill du bli jurist tycker jag du ska gå samhälle, matte och fysik är generellt det folk tycker är tyngst på gymnasiet och om du ska bli jurist behöver du ha höga betyg.

om du sen kommer på att du vill bli ingenjör eller dylikt kan du gå basår/bastermin och läsa in matte+fysik då.


   
SvaraCitera
DavidK
Ämnesstartare

Men kan jag utbilda mig till läkare om jag väljer samhälle, eller kan jag utbilda mig till jurist om jag väljer natur ? 


   
SvaraCitera

Ett tips... om du är smart väljer du handelsprogremmet lägger till ämnena som gör dig behörig till vidare studier, få A i alla ämnen och sen kom in på juristlinjen. Ställs inte lika höga krav som på ekonomi, samhälle och natur... 


   
SvaraCitera

Om du vill bli jurist är det samhäll som gäller

du kan bli det om du går natur också men räcker med samhäll. Tycker du ska börja på samhäll & byta till natur (samma termin) om du ångrar dig eller känner för natur.

Har själv gått natur och läser nu på ett program på högskolenivå som inte har ngt med naturämnena att göra. dock nöjd med att jag gick natur men tror min gymnasietid hade blivit bättre om jag hade gått samhäll. Hade lärt känna fler & fått bättre betyg

lycka till


   
SvaraCitera

Hade valt samhälle pga matte suger kuk. Biologi och kemi e intressant thooo 🙁 


   
SvaraCitera

Om du ska bli jurist är behörighetskraven:
Behörighet: Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A1) alternativt Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1)
Källa: Uppsala universitet

Om du vill bli läkare är behörighetskraven:
Behörighet: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A13) alternativt Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet 13)
Källa: Uppsala universitet

Gillar du inte att studera är jag tveksam om någon högskoleutbildning är den bästa vägen för dig då det är mycket och hårt studerande under flera år.


   
SvaraCitera