Aviseringar
Rensa alla

Samhälle


Ämnesstartare

Asså jag är inte så bra på SH, men jaa, dom snackar ju om att det är 50 000 som ska få sparken nu när vi är på väg in i en kraftig lågkonjuktur, vilka arbetare är det som får gå? Dom minst erfarnhet eller vilka?


   
Citera
Ämnesstartare

PepperCakes:

Dom minst erfarnhet eller vilka?

Man brukar ha sist-in först-ut principen på arbetsplatser, ja. Det är såklart en nackdel för oss ungdomar.

Sen finns det såklart tillfällen då företag lägger ner en hel fabrik eller liknande någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Man brukar ha sist-in först-ut principen på arbetsplatser

Men var det inte den där lagen som var skriven utav LAS, som skulle ändras eftersom då kommer många invandrare få gå & det skulle tyckas vara rasistiskt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PepperCakes:

Men var det inte den där lagen som var skriven utav LAS, som skulle ändras eftersom då kommer många invandrare få gå & det skulle tyckas vara rasistiskt?

Ingen aning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PepperCakes:

dom snackar ju om att det är 50 000 som ska få sparken nu när vi är på väg in i en kraftig lågkonjuktur, vilka arbetare är det som får gå?

Naturligtvis kan ingen veta säkert vilka som kommer att få gå nu eller om det bli 500 personer eller 100 000.

Viktigt är också att tänka på att de varsel de snackat om i tv inte är samma sak som att ha blivit uppsagd. Så när de snackar om stora varsel så låter det ofta betydligt värre än va det är.

Kan även vara värt att notera att det just nu finns 35 000 lediga jobb på arbetsförmedlingens hemsida och då är ju de jobb som förmedlas genom arbetsförmedlingen bara en liten del totalt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Naturligtvis kan ingen veta säkert vilka som kommer att få gå nu eller om det bli 500 personer eller 100 000.

Viktigt är också att tänka på att de varsel de snackat om i tv inte är samma sak som att ha blivit uppsagd.

Meen, vad ska jag nu skriva i min uppsats,haha.[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan tänka mig att några kanske får avtalspension eller nåt också. På så sätt kan man "spara" några yngre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PepperCakes:

Meen, vad ska jag nu skriva i min uppsats,haha.

Finns det nått klart tema om vad den ska handla om eller får ni skriva helt fritt (om tex helt andra saker än den svenska arbetsmarknaden)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Finns det nått klart tema om vad den ska handla om eller får ni skriva helt fritt (om tex helt andra saker än den svenska arbetsmarknaden)?

Sveriges ekonomi, så ska man typ använda sig utav en artikel, men jag har börjat nu, jag håller på att blanda om arbetsmarknaden & att sverige är/ är på väg in i en lågkonjuktur. Får hoppas att det går bra, så länge som man lämnar in den så får man ett G, så jag har i alla fall ett G, haha 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PepperCakes:

den där lagen som var skriven utav LAS

LAS = Lagen om anställningsskydd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PepperCakes:

jag håller på att blanda om arbetsmarknaden

När man tittar på Sveriges arbetsmarknad så kan det alltid vara intressant att jämföra med Danmark då dom som vårat grannland är rätt lika oss samtidigt som de har en arbetsmarknad som är utformad helt olika vår med helt andra regler och liknande.

Dvs två liknande grannländer med helt olika system för arbetsmarknaden. Då kan man ju jämföra dessa länder och system. Vilket land har lägst arbetslöshet?, vilket land har högst löner?, vilket land har lägst ungdomsarbetslöshet?, i vilket land upplever de anställda störst trygghet? i vilket land kan de anställda ställa högst krav på sin arbetsgivare? osv osv.

Naturligtvis kan man även på sikt jämföra hur dessa två olika system klarar av en lågkonjunktur.

Dessa länkar kan kanske vara av intresse:
Danmark som föredöme
Arbetslöshet - internationell jämförelse
Ungdomsarbetslösheten inom EU 2007


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

jämföra med Danmark

TACK! Satt just och tänkte på vad jag skulle jämföra! tack tack[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera