Aviseringar
Rensa alla

Samhällets syn på övergrepp mot barn


Spiriller:

Var har jag skrivit att barn inte känner obehag?

Du tycker alltså att det ska ses på ett accepterande sätt trots deras obehag? De skulle ju då må dåligt för att de mådde dåligt av en "normal" händelse.


   
SvaraCitera

honolulu:
jag tror faktiskt inte att barn skulle gilla det ifall äckliga gubbar
tog på dem och lät dem tafsa (eller göra värre saker). Oavsett
samhällets syn på det... Rullar ögonen

isola:
Nej. Barn känner obehag ändå. Att lära dem att folk har rätt till deras
kroppar utan deras medgivande, speciellt i en ålder där de ska skyddas,
skulle inte gagna dem.

Håller med ovanstående talare. Sedan är det direkt skadligt fysiskt för ett barn att bli penetrerat, så det kvittar om det psykiska lidandet nu hade försvunnit (vilket det inte hade gjort).

Hade samhällets syn på övergrepp mot barn blivit mer tolerant så skulle det även ske i större utsträckning.


   
SvaraCitera

Spiriller:

Ja, i trådstartens fråga och dina senare funderingar kring den. Jag visste dessvärre inte att det var förbjudet att ställa följdfrågor till dig. Galen

Det är det inte, men mitt föregående inlägg innehöll det som jag såg som ett svar på din fråga. Mer än så kan jag inte säga i dagsläget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Du tycker alltså att det ska ses på ett accepterande sätt trots deras obehag? De skulle ju då må dåligt för att de mådde dåligt av en "normal" händelse.

Du lägger ord i munnen på mig. Jag vill inte ha dem där.


   
SvaraCitera

Spiriller:

Du lägger ord i munnen på mig. Jag vill inte ha dem där.

Du får nog tänka över dina tankegångar ikring detta då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det är det inte, men mitt föregående inlägg innehöll det som jag såg som ett svar på din fråga. Mer än så kan jag inte säga i dagsläget.

På följdfrågan? På topicfrågan?

Proteus:

Ser inte du att den syn samhället idag har på övergrepp och brottsoffer skadar barnen?

Det övriga i din text behöver jag inte ens kommentera. Jag har inte propagerat för att samhället ska tolerera övergrepp.


   
SvaraCitera

Spiriller: Vilka efterverkningar hade övergreppet/n åsamkat barnet, i ett samhälle där integritet och respekt inte fanns - inga?

det heter övergrepp för dom inte gillar att någon gör så mot dom


   
SvaraCitera

Spiriller: Ser inte du att den syn samhället idag har på övergrepp och brottsoffer skadar barnen?

Det är klart att det är smärtsamt för barnen när de väl inser vad de blivit utsatta för, men skulle samhället ha en annan syn på det hela, om det inte sågs som något lika hemskt, så hade det oundvikligen lett till att övergreppen blev mer vanliga.

Vilken syn vore att föredra, menar du? Jag håller med om att man bör ha mer förståelse för att offret kan ha känt positiva känslor under övergreppet/n och att förövaren inte måste vara "ond", men utöver det förstår jag inte vart du vill komma. Handlingarna är fortfarande fullkomligt förkastliga från förövarens sida och inget gott hade kommit ur att de avdramatiserades.

Spiriller: Det övriga i din text behöver jag inte ens kommentera. Jag har inte propagerat för att samhället ska tolerera övergrepp.

Jag svarade på det här:

Spiriller:
Bonusfråga: Skulle brottsoffren lida lika mycket om vi alla levde i en
kultur där övergrepp var en accepterad form av umgänge? Varför, varför
inte?


   
SvaraCitera
mynona

Övergrepp innebär att man utsätter en annan människa för något den inte vill. Det är rent automatiskt psykiskt skadligt att få sin vilja och bestämmanderätt kränkt. I många kulturer är övergrepp nu accepterade, och även här var tex våldtäkt inom äktenskapet förut accepterat. Man accepterade då att utsättas för övergrepp och kunde därför finna sig i det, men skadan på psyket fanns ändå där. Kanske var den bara kvävd och icke erkänd. 


   
SvaraCitera

Jag tror att den psykiska skadan i form av svårigheter för närhet, generell brist på tillit och  så vidare skulle finnas ändå. Däremot skulle jag säga att man snarare borde fokusera på offrets upplevelse än pådyvla en massa om vad vederbörande "borde" känna.


   
SvaraCitera

Jag antog någonstans att tillåtelse för övergrepp inte bara skulle vara en juridisk förändring, utan även en mentalitetförändring i samhället och hela ens föreställelse kring företeelsen.


   
SvaraCitera

Annars blir det väl ingen större förändring av upplevelsen hos de utsatta, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: Vilken syn vore att föredra, menar du? Jag håller med om att man bör ha mer förståelse för att offret kan ha känt positiva känslor under övergreppet/n och att förövaren inte måste vara "ond", men utöver det förstår jag inte vart du vill komma. Handlingarna är fortfarande fullkomligt förkastliga från förövarens sida och inget gott hade kommit ur att de avdramatiserades.

... Det är precis det det skulle. Det ska inte förringas eller likställas som normalt, men det hade hjälpt barnen om ämnet avdramatiserades.

mynona: I många kulturer är övergrepp nu accepterade, och även här var tex våldtäkt inom äktenskapet förut accepterat. Man accepterade då att utsättas för övergrepp och kunde därför finna sig i det, men skadan på psyket fanns ändå där. Kanske var den bara kvävd och icke erkänd.

Ja, det är ett helt annat problem och inget som eftersträvas.


   
SvaraCitera

Spiriller: ... Det är precis det det skulle. Det ska inte förringas eller likställas som normalt, men det hade hjälpt barnen om ämnet avdramatiserades.

Det hade kanske fått en del att känna mindre skam, men till priset av att fler utnyttjades i stället. Avdramatiserar man ett brott leder det till att det känns lättare för förövaren att begå. Dessutom tror jag faktiskt att färre skulle söka hjälp om det de blivit utsatta för nästan började ses som något man kunde rycka på axlarna åt (medveten överdrift för att få fram min poäng), snarare än tvärtom, men det är förstås individuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Det hade kanske fått en del att känna mindre skam, men till priset av att fler utnyttjades i stället. Avdramatiserar man ett brott leder det till att det känns lättare för förövaren att begå. Dessutom tror jag faktiskt att färre skulle söka hjälp om det de blivit utsatta för nästan började ses som något man kunde rycka på axlarna åt (medveten överdrift för att få fram min poäng), snarare än tvärtom, men det är förstås individuellt.

Grov misshandel är ett brott som i förhållande till sexuella övergrepp skulle kunna anses vara avdramatiserat, hur ser du på detta? Här saknas de sociala stigman och den tabu som finns vid sexuella övergrepp. Varför är inte det att föredra?

Proteus: Sedan är det direkt skadligt fysiskt för ett barn att bli penetrerat

Detta är också, generellt sett, en lögn. Jag förbisåg denna miss innan eftersom jag inte vill framstå som någon som tycker övergrepp är okej, det gör jag verkligen inte. Fysiska skador till följd av sexuella övergrepp är extremt ovanliga, speciellt ovanliga hos barn pga deras goda läkningsförmåga. Fysiska skador vid den typen av övergrepp står sig i relation till grov misshandel väldigt lindriga, eftersom misshandelsoffter desto oftare får bestående men. Psykiska men vid sexuella övergrepp är generellt sett grövre, till stor del pga det samhälle vi lever i idag.


   
SvaraCitera